۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۳۵۲۱۳
وقتی سوت‌زنی جواب می‌دهد؛

از دستور توقف ساخت مجتمع خدمات رفاهی متخلف تا عزل مدیر امور اراضی گیلان

از دستور توقف ساخت مجتمع خدمات رفاهی متخلف تا عزل مدیر امور اراضی گیلان
پس از انتشار گزارش خبری با عنوان تخلف در تغییر کاربری زمین کشاورزی به مجتمع خدمات رفاهی، مدیر اداره راهداری استان گیلان دستور توقف ساخت این مجموعه را به مالک آن ابلاغ کرده است، مدیرکل بازرسی وزارت جهادکشاورزی نیز دستور عزل مدیر امور اراضی این استان را صادر کرد.

تغییر کاربری غیرقانونی در آستان اشرفیه استان گیلان براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس مورد پیگیری قرار گرفت و گزارش خبری با تیتر«سوت‌زنی| وقتی شالیزار مجتمع خدمات رفاهی می‌شود/ تغییر کاربری غیرقانونی با اصرار قانونی» منتشر شد.

براساس آنچه در گزارش فوق انتشار یافت، زمین یک هکتاری در روستای دهسر آستان اشرفیه بدون تائیدیه تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ اراضی زراعی طی جلسه‌ای در بنیاد مسکن استان گیلان وارد محدوده طرح هادی شده و موافقت‌نامه‌های اصولی برای تاسیس مجتمع خدمات رفاهی در این زمین صادر شده است که اقدام قاطع دستگاه‌های نظارتی را در آن گزارش خواستار شدیم.

عدم تمدید موافقت‌نامه‌های اصولی راهداری، فراورده‌های نفتی و محیط زیست

برای پیگیری این تخلفات با داریوش امانی رئیس سازمان راهداری نامه‌نگاری کردیم که وی به معاون خود دستور پیگیری را صادر کرد و براساس آن به مدیر اداره اداره راهداری استان گیلان دستور پیگیری این تخلف ابلاغ شد، برهمین مبنا با غلامعلی نیک‌فهم مدیر اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان گیلان ارتباط گرفتیم که وی ضمن احراز تخلف اظهار کرد: موافقت‌نامه اصولی مجتمع خدمات رفاهی آستان اشرفیه با توجه به عدم اتخاذ تائیدیه‌های لازم از جمله تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی تمدید نشده و برهمین اساس دستور توقف عملیات ساخت این مجتمع را صادر کردیم تا مجوزهای قانونی خود را تکمیل کند.

همچنین با مجتبی شکوری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان گفت‌وگو کردیم که وی موافقت‌نامه مجموعه خود را مشروط به تائیدیه‌های محیط زیست و راهداری دانست و خاطرنشان کرد: تمدید موافقت‌نامه پخش فرآورده‌های نفتی منوط به تائیدیه‌های حفاظت محیط زیست و اداره راهداری استان است که با توجه به احراز تخلف، تمدید مجوز ما نیز نیازمند ارائه مجدد تائیدیه‌های مذکور است که مالک باید دراختیار ما قرار دهد.

علاوه‌بر عدم تمدید موافقت‌نامه‌های اصولی فوق، احراز تخلفات مورد اشاره موجب تحقیق و تفحص از مسئولانی شده است که دستورات غیرقانونی را صادر کرده و بر تغییر کاربری غیرمجاز اصرار داشتند، در همین راستا مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به رئیس جهاد کشاورزی استان مورخ ۷ اردیبهشت سال جاری، دستور برکناری مدیر امور اراضی استان را صادر کرد.

عدم تبعیت مالک متخلف از دستور توقف ساخت مجتمع

علیرغم آنچه مطرح شد، شنیده‌ها حاکی از آن است که مالک متخلف مجتمع خدمات رفاهی مذکور از دستور توقف اداره راهداری تبعیت نکرده و همچنان در حال فعالیت است، که لازم است دستگاه قضا نسبت به صدور حکم قضایی مربوطه اقدام نماید.

علاوه‌بر مطالب فوق، بستر تخلفات مذکور ورود این زمین به داخل محدوده طرح هادی از سوی بنیاد مسکن است، بنابراین همان‌طور که در گزارش قبلی هم مطرح شد لازم است این زمین طبق نامه رضا افلاطونی مدیر امور اراضی وزارت جهادکشاورزی از محدوده طرح هادی خارج شده و سند آن هم با کاربری تجهیزات شهری ابطال شود.

همچنین پروانه ساخت مجتمع خدمات رفاهی متخلف با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری گیلان از سوی دهیاری صادر شده است، که انتظار می‌رود دستور ابطال آن هرچه سریع‌تر صادر شده و جلوی پیشرفت عملیات ساخت این مجتمع گرفته شود.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات