۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۷۳۵۲۶۹

آئین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه شهرستانی

آئین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه شهرستانی
آئین رونمایی از مجموعه آثار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی شهرستانی، به‌همت حوزه علمیه خراسان، عتبه عباسی، آستان قدس رضوی و مؤسسه کلامنا، پنجشنبه ۱۱خرداد برگزار می‌شود.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت‌الاسلام محسن تحقیقی، دبیر اجرایی آئین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی استاد محقق، سیدعلی شهرستانی، در نشست خبری این مراسم، گفت: این مراسم، به‌همت حوزه علمیه خراسان، عتبه عباسی، آستان قدس رضوی و مؤسسه کلامنا و با مشارکت ۲۰ نهاد حوزوی دیگر در پایان دهه کرامت، پنجشنبه ۱۱خرداد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ صبح در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: اخیرا مجموعه آثار حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در ۲۳ جلد با بازبینی و تصحیح خود ایشان، توسط عتبه عباسی چاپ شده است که در مراسم پیش رو رونمایی خواهد شد؛ این مجموعه شامل دو کتاب در موضوع قرآن، دو کتاب در علم حدیث، چندین جلد موسوعه فقه کلامی، دو کتاب عقاید و رد شبهه، کتاب‌هایی در بحث تاریخ و نیز یک کتاب در علم لغت عربی است.

حجت الاسلام تحقیقی در ادامه به معرفی سخنرانان این مراسم پرداخت: آیت‌الله سیدجعفر سیدان با موضوع «اهمیت امامت‌پژوهی و ضرورت پژوهش‌های جدی در عرصه اعتقادات»، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، با موضوع «روش‌شناسی پاسخ به شبهات در اندیشه استاد شهرستانی»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم با موضوع «اندیشه فقه کلامی استاد شهرستانی و دستاوردهای آن»، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، استاد حوزه علمیه خراسان با موضوع «اندیشه‌های قرآنی استاد شهرستانی» و دکتر مجید معارف، استاد دانشگاه تهران، با موضوع «اندیشه‌های حدیثی استاد شهرستانی».

حجت‌الاسلام تحقیقی با بیان اینکه سعی می‌کنیم برگزاری نشست‌های پیرامون اندیشه استاد محقق، شهرستانی را ادامه دهیم، تصریح کرد: آثار حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، دارای اندیشه‌های نو کلامی و فقهی است و مهم‌ترین اندیشه ایشان که در بعضی آثار مثل «موسوعه فقهی» پیگیری شده، «فقه کلامی» است که در کتابی با عنوان «المدخل الی الفقه الکلامی» به آن پرداخته شده و در پی اثبات مرجعیت علمی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در اختلافات فقهی میان مسلمانان است.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی شهرستانی، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالرضا شهرستانی، در سال ۱۳۳۷ش در شهر مقدس کربلا متولد شد. خاندان وی همه از علمای شهر کربلا بودند.

وی بعد از گذراندن دوره متوسطه وارد حوزه علمیه کربلا شده و علوم ابتدایی را در محضر اساتیدی مثل شیخ عبدالحسن بیضاوی و شیخ عبدالرضا صافی فرا گرفت. خانواده شهرستانی در پی فشار نظام بعث بر خاندان‌های مذهبی در سال ۱۳۵۶ به ایران هجرت کرده و در مشهد ساکن شدند.

سیدعلی شهرستانی در مشهد دروس خود را در محضرت آیات عظام میرزاحسن صالحی، میرزاعلی فلسفی و سیدحسن مرتضوی ادامه داد و در درس خارج آیات عظام میرزاعلی فلسفی، سیدابراهیم علم‌الهدی، سیدحسین شمس و سیدحسن مرتضوی نیز شرکت کرده و تقریرات دروس خود را به زبان عربی نگاشت.

وی فعالیت پژوهشی خود را با انتشار مقالاتی در مجلات علمی مشهد مثل الارشاد آغاز کرده و در نشریات تراثنا و المصباح که متعلق به عتبه حسینی است، مسیر خود را ادامه داد. جهاد علمی وی با تألیف کتاب ادامه یافت که در طول ۳۰ سال بعد در موضوعات مختلف فقه کلامی، عقاید، فرق و ادیان، دفع شبهات، علوم قرآن و حدیث، لغت عربی و تاریخ اسلام و سیره قلم زده و به چاپ رسانده است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات