۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۷۳۵۳۵۲

پاسخ استاندار یزد به گلایه‌ها و نظرات طلاب و فضلای یزدی

پاسخ استاندار یزد به گلایه‌ها و نظرات طلاب و فضلای یزدی
استاندار یزد این استان را تنها استانی دانست که قرارگاه جوانی جمعیت در آن فعال است و از اهدای زمین به خانواده های دارای سه فرزند به بالا در روز میلاد امام رضا(ع) خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دکتر فاطمی، استاندار یزد در جلسه طلاب و فضلای استان یزد که در مدرسه أمیرالمؤمنین (ع) قم برگزار شد، به پاسخ برخی از سؤالات، نظرات، پیشنهادات و اشکالات فضلای یزدی که در ابتدای جلسه مطرح شد، پرداخت و اظهار داشت: توسعه نامتوازن شهرستان اردکان از مسائلی بود که نماینده طلاب و فضلای اردکان در سخنان خود بیان کردند؛ اما سوال اینجاست که توسعه نامتوازن این شهرستان، طی چه سال هایی انجام شده و آیا دولتی که هنوز دو سال از شروع کار آن تمام نشده است، می تواند این توسعه نامتوازن را حل نمایند؟ یقینا ما دنبال حل مشکلات موجود در شهرستان های صنعتی استان یزد هستیم؛ اما حل آن نیازمند به زمان است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در استان یزد، اظهار داشت: ما در طول سال های گذشته، شهرستانی را در استان یزد داشته ایم که سه هزار میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری دولتی شده؛ اما در همان سال، در شهرستان دیگر، 50 میلیون تومان هم سرمایه گذاری نشده است.


نماینده دولت در استان یزد خاطرنشان ساخت: ما در حال حاضر از 213 شهر در شهرستان اردکان، کد ملی داریم که از تبعات توسعه بی رویه صنعتی است و نیروی کار از مناطق گوناگون کشور به این شهرستان آمده اند.

استاندار یزد بیان داشت: واقف بر مشکلات هستیم و به همین دلیل، واگذاری صنایع آلاینده در این دولت ممنوع شده است؛ مگر صنایعی که قبلا اخذ مجوز کرده و پیشرفت فیزیکی داشته اند تا حق سرمایه گذار حفظ شود؛ اما اگر غیر از صنایعی که قبلا اخذ مجوز کرده اند، موردی وجود دارد، حتما گزارش دهید و ما تخریب خواهیم کرد.

دکتر فاطمی اظهار داشت: سلامت و محیط زیست، اولویت اول ما در استان یزد است و در مسائل فرهنگی نیز بسیار حساس بوده و برنامه داریم.

پاسخ استاندار یزد به گلایه‌ها و نظرات طلاب و فضلای یزدی

وی به برخی آورده های صنایع برای استان یزد نیز اشاره کرد و ابراز داشت: صنایع در اردکان مشغول به فعالیت هستند؛ اما هزینه های مناسبی را نیز برای زیرساخت های این شهرستان انجام می دهند و فقط یکی از موارد آن، دریافت 350 میلیارد تومان از معدن سنگ آهن چادرملو برای انتقال آب به شهرستان اردکان است.
استاندار یزد خاطرنشان ساخت: همچنین 550 میلیارد تومان تعهد برای تمام صنایع اردکان ایجاد کردیم تا به تقویت زیرساخت ها در شهرستان اردکان بپردازند.

نماینده دولت در استان یزد بیان داشت: این تعهدها برای صنایع در شهرستان های دیگر استان یزد نیز انجام شده و تعهدات مالی خوبی از این صنایع برای زیرساخت ها گرفته شده است تا مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند.

سخنران این جلسه اظهار داشت: بزرگترین و منحصربه فردترین ورزشگاه در شهرستان اردکان ساخته شده که می تواند مسابقات بین المللی در آن انجام شود.

دکتر فاطمی اظهار داشت: مطابق با قوانین باید یک درصد فروش معادن به خزانه دولت پرداخت شود و پس از پرداخت به خزانه، به استان برگشت داده شده و در آن استان هزینه گردد؛ اما چهل سال بود که این پول ها به استان بر نمی گشت؛ اما در دولت سیزدهم، این مسئله پیگیری شده و این پول بر می گردد.

وی ابراز داشت: تنها استانی که قرارگاه جوانی جمعیت در آن مرتب تشکیل می شود، استان یزد است؛ چراکه به أمر و دستور رهبر انقلاب پیرامون مسئله جمعیت اعتقاد داشته و بر اساس این اعتقاد قلبی، عمل می کنیم و ان شاءالله در روز میلاد امام رضا علیه السلام، 3200 قطعه 200 متری را به خانواده های سه فرزندی به بالا اهداء خواهیم کرد که هر کدام از این قطعات، قریب به یک میلیارد تومان قیمت دارد.

استاندار یزد خاطرنشان ساخت: بالاترین میزان پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در کشور، متعلق به استان یزد است و در حوزه مسکن نیز سراغ آپارتمان سازی نرفته و ساخت منازل ویلایی را برای مردم در دستور کار قرار داده ایم.

نماینده دولت در استان یزد بیان داشت: اجرای سبک زندگی ایرانی-اسلامی و سبک زندگی یزدی در خانواده های آپارتمانی ممکن نیست و تسهیلات مناسبی برای این کار در نظر گرفته شده و برای دهک های اول تا چهارم، غیر از اهدای زمین و پرداخت وام 550 میلیون تومانی، وام 400 میلیون تومانی با سود دو درصد و بازپرداخت 15 ساله نیز خواهیم داشت.

دکتر فاطمی اظهار داشت: برق از مهمترین زیرساخت های توسعه است و دولت سیزدهم، زیرساخت هایی را برای برق و گاز تحویل گرفته که دارای ناترازی های بالایی بوده و امروز با مشکلات بسیاری در کشور مواجه هستیم؛ اما دولت با قدرت ایستاده و مشغول حل مشکلات برق و گاز کشور است تا از ناترازی خارج شود.

حجت الاسلام جلال زاده از طلاب و فضلای میبد نیز در این جلسه به مسائلی فرهنگی استان یزد اشاره کرد و گفت: حضور یونسکو در استان یزد به رغم تمام هشدارهای رهبر انقلاب از مسائلی است که معضلاتی را به وجود آورده است؛ چراکه شاهد ناهمخوانی استانداردهای یونسکو با فرهنگ استان یزد هستیم.

وی بیان داشت: امروز اگر خدایی نکرده زلزله ای در استان یزد اتفاق بیفتد، ماشین آتش نشانی نمی تواند وارد کوچه های آن شود و یونسکو اجازه تغییر بافت را نمی دهد؛ همچنین بوم گردی ها در این استان از دیگر معضلاتی است که با آن مواجه هستیم و مسائل فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده است.

حجت الاسلام جلال زاده اظهار داشت: حضور اتباع بیگانه در استان یزد نیز از دیگر مشکلات موجود در استان است که شاهد تعداد بالایی از این اتباع در استان هستیم و گاهی شاهد مشکلات امنیتی نیز در استان بوده ایم.

حجت الاسلام دهقان، نماینده طلاب مهریز، خاتم و بافق نیز در این جلسه اظهار داشت: آیا نظام اسلامی در عبور از اغتشاشات پیروز شد یا اینکه دشمن به هدف اصلی خود در عادی سازی ولنگاری و بدحجابی دست پیدا کرده است؟

وی ابراز داشت: آیا خروش غیرت دینی مردم دارالعباده یزد به درستی توسط مدیران مدیریت شد؟ شهرستان مهریز در دولت سابق به باغشهر تاریخی تبدیل شد و آثار مخرب فرهنگی آن متأسفانه همچنان ادامه دارد؛ اما سوال اینجاست که دولت جدید برای این مسئله چه برنامه ای دارد؟


نماینده طلاب مهریز، خاتم و بافق با بیان این مطلب که پشتیبان دولت سیزدهم هستیم، خاطرنشان ساخت: انتظار از دولت انقلابی، تغییر ریل اقتصادی کشور بود؛ اما متأسفانه شاهد مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور هستیم و انتظارات برآورده نشده است.

وی ابراز داشت: حوزه مسکن از دیگر مشکلاتی بود که به دولت سیزدهم ارث رسیده و 10 سال در این کشور خانه ای نساختند که به این وضع رسیده ایم؛ اما برای حل این مشکل در حال تلاش هستیم.

استاندار یزد با اشاره به برخی انتقادات پیرامون مسائل گردشگری، خاطرنشان ساخت: گردشگری با ملاحظات فرهنگی و تدوین کدهای اخلاقی پذیرفته شده از برنامه های ماست و اگر 20 میلیون گردشگر در سال داشته باشیم، درآمد آن معادل درآمد نفت کشور خواهد بود و به ثروت کشور خواهد افزود.

نماینده دولت در استان یزد بیان داشت: ما هم از بی عفتی، بی حجابی، بی توجهی به ارزش های دینی و ... رنجور و متأثریم؛ اما با همفکری و همدلی می توانیم از معضلات فرهنگی بکاهیم.


دکتر فاطمی به موضوع حضور اتباع در استان یزد اشاره کرد و اظهار داشت: حضور اتباع در استان، در رتبه سوم کشوری است و برای ساماندهی آن برنامه ریزی هایی انجام شده و حضور اتباع، فقط تهدید نیست؛ بلکه فرصت نیز هست و می توانیم از این فرصت ها برای کشور استفاده نماییم.

وی به سوال یکی از نمایندگان طلاب درباره اغتشاشات پاسخ داد و ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران در عبور از اغتشاشات یقینا پیروز بود؛ چراکه شاهد جنگ ترکیبی در کشور بودیم و به خوبی آن را پشت سر گذاشتیم؛ اما مأموریت ما تمام نشده و باید برای آن تلاش کنیم.

استاندار یزد خاطرنشان ساخت: برای قضاوت نباید فقط به اخبار فضای مجازی استناد کرد؛ بلکه واقعیت ها در بسیاری از اخبار، چیز دیگری است و باید عمیق تر به مسائل نگاه کرد؛ ما پاسخگوی به شما عزیزان هستیم و آغوش ما برای شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات طلاب و فضلا باز است.

همچنین در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: از مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان یزد که در ایده ها، طرح ها و فعالیت ها پیشگام هستند، کمال تقدیر و تشکر را داریم و این عزیزان بدون دریافت حقوق و به صورت جهادی مشغول خدمت به طلاب و فضلا هستند.

پاسخ استاندار یزد به گلایه‌ها و نظرات طلاب و فضلای یزدی
رئیس مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: باید این جمع ها را مغتنم شمرد و از ظرفیت آن به خوبی استفاده کرد و تقاضا داریم از ظرفیت این جمع های طلبگی برای بارش فکری و پویایی حوزه و کشور استفاده نمایید.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین قطبی، نماینده طلاب و فضلای شهرستان یزد و رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان یزد نیز ضمن خیرمقدم به ارائه گزارشی از فعالیت ها پرداخت.

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت های در طول این مدت انجام شده، برنامه ریزی برای ارتباط قم با یزد است که بتوانیم با شناخت ظرفیت ها، نیازهای فرهنگی یزد را مرتفع نماییم.

نماینده طلاب یزد ابراز داشت: در نشستی که در قم برگزار کردیم، 9 طرح کامل برای بالابردن ظرفیت فرهنگی استان یزد تدوین شده و امیدواریم بستر اجرای این طرح ها از سوی مسئولان استانی برای طلاب و فضلا ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این مطلب که 30 درصد از طلاب یزدی مقیم قم مستأجر هستند، خاطرنشان ساخت: طلاب و فضلا بخشی از جامعه بوده و با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند و گاهی مشکلات طلاب را با وام های قرض الحسنه تسکین داده ایم؛ اما نیازمند حمایت مسئولان بوده تا بتوانیم از این مشکلات بکاهیم.

حجت الاسلام عابدی، نماینده طلاب اردکان نیز در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه توسعه نامتوازن صنایع در اردکان در دو دهه اخیر، معضلاتی را بر این شهر تحمیل کرده و شاهد عمق فاجعه هستیم.
وی ابراز داشت: مهاجرت فراوان به اردکان از دیگر معضلات بوده و از قریب به 230 شهر در شهرستان اردکان، کد ملی داریم که از تبعات توسعه بی رویه صنعتی است.

نماینده طلاب اردکان خاطرنشان ساخت: عدم توسعه درمان در شهرستان، حضور 10 درصدی بانوان در شغل های غیرمناسب، کم شدن محسوس سهم شهرستان از عائدی سرمایه و تمرکز آن در استان و ... از دیگر معضلاتی است که در شهرستان با آن مواجه هستیم و نیازمند ورود مسئولان استانی و کشوری است.

حجت الاسلام باغشاهی، نماینده طلاب تفت و ابرکوه نیز در این جلسه اظهار داشت: این شهرستان قریب به 300 طلبه دارد؛ اما شاهد کاهش ورود طلاب جدیدالورود به حوزه ها هستیم و باید برنامه ریزی مناسبی برای این مسئله داشته باشیم.

وی ابراز داشت: عدم رضایت مردم از تلفیق نماینده تفت و ابرکوه با میبد در مجلس شورای اسلامی از دیگر مسائلی است که نیازمند ورود مسئولان است؛ چراکه جغرافیای تفت و ابرکوه با میبد دارای فاصله است.

ارسال نظرات