۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۲۹۲۶۸
گزارشی از نشست صمیمی رئیس مرکز خدمات حوزه‌ با طلاب؛

از بیان صریح دغدغه‌های معیشتی تا تلاش برای حل مشکل مسکن ۵۰ هزار طلبه

از بیان صریح دغدغه‌های معیشتی تا تلاش برای حل مشکل مسکن ۵۰ هزار طلبه
نشست صمیمی حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی با حضور اساتید، طلاب حوزه های علمیه، مدیران ارشد و مسئولان نهادهای حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست صمیمی و عمومی حجت الاسلام والمسلمین سید جمال الدین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه در زیرزمین مدرسه فیضیه برگزار شد.

در این نشست که با حضور اساتید، طلاب حوزه های علمیه، مدیران ارشد و مسئولان نهادهای حوزوی برگزار شد، برخی از طلاب و اساتید به ارائه پیشنهادات و انتقاداتی درباره تقویت ارائه خدمات به طلاب، اساتید و نخبگان حوزه های علمیه مطرح کردند که مورد استقبال رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام نقوی به ایراد انتقادات و پیشنهادهایی در زمینه ارائه خدمات به طلاب پرداخته و اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار طلاب و اساتید حوزه های علمیه در تاریخ ۲۷ مهرماه ۸۹ می فرماید در حوزه هزینه هایی وجود دارد که باید دولت ها بودجه‌های لازم را اختصاص دهند.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب ۱۰۶ نماینده طلاب از حوزه‌های انتخابی در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای کشور بیان داشت: تعداد نمایندگان طلاب که منتخب طلاب حوزه‌های علمیه هستند بهترین ظرفیت جهت تبیین مسائل حوزوی و خدمات رفاهی طلاب علوم دینی است که با برگزاری جلسات شهرستانی و استانی می توان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

حجت الاسلام نقوی بیان داشت: درخواست ما از رئیس خدمات حوزه های علمیه این است که بیمه مرکز خدمات با توجه به شناخت نمایندگان طلاب از روحانیون حوزه‌های انتخابی خود جهت ارائه خدمات، تعامل بیشتری داشته باشند و در همین رابطه کمیسیون اقتصادی مجمع طلاب و فضلای حوزه طرحی را برای ارتقاء بازنشستگی طلاب ارائه کرده است که لازم است به آن توجه گردد.

وی در ادامه با اشاره به حقوق و شهریه کم طلاب و نداشتن درآمدهای پایدار و ثابت اظهار داشت: با بالا رفتن سن طلاب و اساتید حوزه های علمیه نیاز آنان به درآمدهای ثابت و پایدار بیشتر می شود و از آن جهت که حق بیمه طلاب در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد، حقوق بازنشستگی آنان نیز بسیار اندک خواهد بود و لازم است چاره ای برای ارتقاء سطح درآمدی و حقوق بازنشستگی طلاب علوم دینی اندیشیده شود.

حجت الاسلام نقوی ابراز کرد: همکاری در بحث آمار و اطلاعات جهت تشکیل بانک اطلاعاتی جامع برای طلاب شهرستان لازم و ضروری است که پیشنهاد می شود جهت ساماندهی طلاب، بخش یا قسمتی در پنل شخصی طلاب به عنوان حوزه انتخابیه ایجاد شود.

گزارش تفصیلی نشست صمیمی و عمومی رئیس مرکز خدمات حوزه‌ های علمیه با طلاب

در ادامه این نشست حجت الاسلام موسوی فراز برخورد کرامت مندانه مرکز خدمات حوزه های علمیه با طلاب را بسیار مطلوب دانست و اظهار داشت: خدمات و فعالیت های بسیار ارزشمندی از مرکز خدمات حوزه های علمیه به طلاب عزیز ارائه می شود که جای بسیار تقدیر و تشکر دارد.

وی در ادامه افزود: باید اطلاع رسانی قوی از لیست خدمات مرکز خدمات حوزه های علمیه برای طلاب در زمینه های مختلف انجام پذیرد تا افرادی که بی اطلاع از برخی از خدمات هستند، بتوانند خدمات تعیین شده را دریافت کنند و اگر در برخی از مواقع برای این که مطالبه طلاب از خدمات تعیین شده بالا نرود، اطلاع‌رسانی لازم صورت نمی گیرد خلاف عدالت است و باید همه از خدمات مرکز مطلع و بهره مند شوند باشند.

حجت الاسلام موسوی فراز بیان داشت: در صورت امکان سامانه پیامکی مرکز خدمات حوزه های علمیه را که امکان خوبی برای عرصه های مختلفی است که رخ می دهد، فعال تر کنید تا جریان سازی هایی که قرار است اتفاق بیفتد از این زمینه استفاده شود.

وی در ادامه افزود: اساتید سطوح عالی حوزه های علمیه قم و کسانی که در مدارس آزاد تدریس دارند، هیچ حقوق و حق الزحمه ای برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود که باید مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه های علمیه با ارائه خدمات به اساتید، مقداری از مشکلات آنان را حل و فصل کنند.

حجت الاسلام موسوی فراز اظهار داشت: سطح بندی اساتید در پرداخت شهریه ها ناجور است و نوعی بی اعتنائی خاصی مشاهده می شود که زیبنده حوزه و حوزویان نیست و لازم است سبک پرداختی‌های اساتید به صورت یکنواخت باشد.

گزارش تفصیلی نشست صمیمی و عمومی رئیس مرکز خدمات حوزه‌ های علمیه با طلاب

حجت الاسلام صرفی یکی از اساتید سطح یک حوزه علمیه اظهار داشت: در حوزه علمیه یکی از آزادترین و دموکرات ترین قسمت آن بخش اساتید سطوح عالی آن هم بخش آزاد آن است که در این بخش سخت ترین کار ممکن درحال انجام شدن است و یکی از سخت ترین قسمت حوزه نیز همین جا می باشد و مرکز خدمات حوزه های علمیه لازم است قوانینی شبیه به قانون حمایت دائم تصویب و به اجرا گذارد تا امنیت مالی و فکری اساتید تامین گردد.

وی در ادامه بیان کرد: نباید سطح بندی پرداختی اساتید متفاوت از همدیگر باشد و لازم است در پرداختی ها تجدید نظر شده و از یکنواخت بودن پرداختی ها به اساتید پرهیز شود. 

در ادامه این نشست حجت الاسلام قنواتی مدیر حوزه‌ علمیه معصومیه ضمن درخواست استمرار این نشست ها از سوی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه ابراز کرد: یکی از دغدغه هایی که بین طلاب علوم دینی وجود دارد دغدغه مسکن ملی می باشد که لازم است مرکز خدمات حوزه های علمیه و اقدامات مقتضی را جهت خانه دار شدن طلاب علوم دینی و تامین هزینه های طاقت فرسای مسکن طلاب انجام دهد تا از هزینه های مسکن طلاب که پرداختی های آن خارج از توان عموم طلاب است کاسته شود.

مدیر مدرسه معصومیه با اشاره به طرح هدفمندی معیشتی مرکز خدمات اظهار داشت: باید طرح هدفمندی معیشتی اساتید و طلاب هدفمندتر شده و حمایت‌های دقیق تر و بیشتری از اساتید و طلاب حوزه های علمیه انجام پذیرد.

وی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که گلایه مدیران حوزه های علمیه را به دنبال دارد این است که ارتباط مرکز خدمات با مدارس قطع بوده و اساساً با این که مرکز خدمات تنها متکفل مسائل معیشتی طلاب می باشد، خود را از پرداختن به دیگر شئونات طلبگی دور نگه داشته است.

حجت الاسلام قنواتی بیان داشت: باید مرکز خدمات حوزه های علمیه سنوات تدریس اساتید را به عنوان سابقه تامین اجتماعی آنان لحاظ کند؛ کدام نهادی را می شناسید که این گونه با سرمایه های خود مواجه شوند.

گزارش تفصیلی نشست صمیمی و عمومی رئیس مرکز خدمات حوزه‌ های علمیه با طلاب

حجت الاسلام رضی نتاج به نمایندگی از جامعه نخبگانی اظهار داشت: یکی از درخواست های ما از ریاست محترم مرکز خدمات حوزه های علمیه این است که نشست های صمیمی ریاست مرکز خدمات حوزه های علمیه با گروه‌های مختلف حوزوی به صورت مستمر برگزار شود تا با بهره گیری از ظرفیت های بزرگ فکری و اندیشه‌ای، مشکلات مختلف احصا شده و نتایج این نشست ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به کار بسته شده و از نظرات عموم طلاب استفاده شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه فاصله مرکز خدمات با نخبگان حوزوی در میدان زیاد شده است و حمایت های قلیلی از آنان صورت می گیرد؛ درحالی‌که نخبه کسی است که مسئله حل می‌کند و برای حل مسائل چالش هایی را دارند که باید ارتباط با نخبه در میدان باشد و مشکلات مالی و معنوی آنان حل و فصل گردد.

حجت الاسلام رضی نتاج بیان داشت: یکی از مسائلی که کارها را برای حرکت خدمات حوزه های علمیه تسهیل می کند حمایت از تشکل های نخبه پرور است و اگر آماری در این زمینه گرفته شود خواهیم دید که خیلی از نخبه های حوزه های علمیه از تشکیلات خاصی دور هم جمع شده و معرفی شده اند که اگر مرکز خدمات حوزه علمیه بتواند با تشکل ها ارتباط برقرار کند، خیلی از حمایت ها هدفمند خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم شبکه سازی نخبگانی در مرکز خدمات حوزه های علمیه اظهار داشت: خیلی از طلاب علوم دینی وجود دارند که نخبه و با استعداد می باشند؛ اما مسئله ای ندارند که آن را حل کنند و لازم است زمینه های لازم برای به دست آوردن مسئله ها برای آنان فراهم شده و حمایت های لازم از آنان صورت گیرد.

گزارش تفصیلی نشست صمیمی و عمومی رئیس مرکز خدمات حوزه‌ های علمیه با طلاب

در پایان نشست حجت الاسلام والمسلمین سید جمال الدین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه به ایراد سخن پرداخت و در ابتدا با توجه به فرارسیدن ایام الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی تحول بزرگی را در عرصه جهانی در پایان هزاره دوم میلادی ایجاد کرد؛ تحولی که نگرش جدیدی نسبت به انسان، جهان و مناسبات انسانی ایجاد کرد.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه در ادامه افزود: انقلاب اسلامی در تفکر و اعتقاد حوزه‌های سیاسی، تغییرات گسترده ایجاد کرده و به اجرا گذاشت و یکی از مهمترین کارهایی که امام راحل انجام داد این بود که سطح اتکای نظام ایران را بر قاعده استوار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی با اشاره به عرصه‌های متعدد خدماتی مرکز خدمات حوزه های علمیه ابراز کرد: مرکز خدمات حوزه های علمیه در حوزه های مختلفی همچون مسکن، درمان، معیشت و خدمات فرهنگی خانواده ها و صندوق قرض الحسنه طلاب روحانیون، خدمات ارائه می کند.

وی در ادامه افزود: مرکز خدمات حوزه های علمیه در حوزه مسکن در طول عمر سی ساله خود، تعداد ۱۵ هزار واحد برای تامین مسکن طلاب ساخته و به ثمر رسانده است و امروزه نیز ۵۰ هزار نفر از طلاب هستند که واجد مسکن بوده؛ اما فاقد مسکن می باشند.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه بیان داشت: یکی از مشکلات عمده پیش روی مرکز خدمات، مسکن طلاب است که تامین ۵۰ هزار واحد مسکونی با وضعیت تورمی کشور و با توجه به عدم تمکن مالی قالب طلاب و روحانیون امر مشکلی است؛ اما قطعاً باید به این مسئله ورود پیدا کنیم و از سال گذشته متعهد شدیم تا سالانه 1000 واحد مسکونی را تحویل طلاب دهیم که در سال گذشته با توجه به این که اولین سال شروع این طرح بود، توانستیم ۸۷۷ نفر از طلاب واجد شرایط را مسکن دار کنیم.

وی در ادامه افزود: امسال با توجه به طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال مسکن حدود ۲ هزار نفر از طلاب تثبیت می شود و این یک حرکت ویژه ای نسبت به مسکن طلاب است که درحال اتفاق افتادن است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی ابراز کرد: باید مرکز خدمات حوزه های علمیه در بحث مسکن، کمک کار طلاب باشد؛ اما امکان این که بخواهیم تمام هزینه های مسکن طلاب را تامین کنیم وجود ندارد و سعی ما این است که بتوانیم حدود ۵۰۰۰۰ واحد مسکونی را با کمک دولت، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی به اجرا گذاشته و به اتمام رسانیم.

گزارش تفصیلی نشست صمیمی و عمومی رئیس مرکز خدمات حوزه‌ های علمیه با طلاب

وی در ادامه افزود: سیاستی که مرکز خدمات حوزه های علمیه دارد، عدم تمرکز در شهرهای قم و مشهد مقدس ست و مرکز خدمات برای این دو شهر محدودیت ایجاد کرده است؛ زیرا امروزه حدود ۸۰ هزار نفر از طلاب و روحانیون در قم بوده و تعداد ۳۰هزار نیز در مشهد می باشند و طبیعتاً انجام تعهدات مسکن با این تعداد در این دو شهر در توان مرکز خدمات حوزه های علمیه نیست و لازم است طلاب در استان هایی که پدر و مادر آنان در آن شهر متولد شده اند اقدام به دریافت مسکن کنند.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه بیان داشت: تعهدات مسکن مرکز خدمات در شهرهای قم و مشهد تنها مختص سطوح عالی می باشد و با توجه به تورم امکان انجام همه حمایت ها وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی بیان داشت: یکی از سیاست های مرکز خدمات حوزه های علمیه این است که تجمیع طلاب در یک مکان مشخصی مثل مجتمع های اختصاصی صورت نگیرد و توافقی که با بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم قرار بر این شد که چند واحد از واحدهایی که برای عموم مردم ساخته می شود به طلاب اختصاص داده شود تا طلاب کنار از مردم نباشند.

وی در ادامه افزود: تمرکز مرکز خدمات بر تحصیل است و یکی از سیاست های ما که از سال آینده آن را اجرا می‌کنیم این است که به طلاب درحال تحصیل خدمات بهتری ارائه خواهیم داد تا دغدغه معیشتی در زمان تحصیل و سواد آموزی نداشته باشند.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه بیان کرد: از مراکز مدیریت تقاضا کردیم تا حمایت ویژه‌ای نسبت به محققین، مدرسین و مبلغین داشته باشند و به مدرس مجرد در حوزه، حداقل حقوق معلم ابتدایی را پرداخت کنند تا حداقل نیاز مالی آنان تامین گردد و طبیعتاً اگر این گونه پرداختی داشته باشند نسبت به بیمه تامین اجتماعی آنان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی در ادامه ابراز کرد: متاسفانه قوانین تامین اجتماعی قانونی بسیار سخت و خشک بوده و عملاً به گونه ای در مجلس شورای اسلامی بسته شده است که اصلاً بر آن نمی توان ورود کرد و امیدواریم با همراهی و هماهنگی مجموعه های مراکز حوزوی بتوانیم بخشی از مشکلات طلاب و روحانیون را حل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی در پایان اظهار داشت: یکی از برنامه های مرکز خدمات حوزه های علمیه پاسخگو بودن است و بنا داریم از طلاب مطالبه گر استقبال کنیم و لازم است طلاب گرامی نیز انتقادات و پیشنهادات خود را با مطالبه گری ارائه کنند تا تجلیل از مطالبه گری و تقدیر از انتقاد منصفانه در تمامی مراکز حوزوی باب شده و سبب رشد حوزه و مراکز حوزوی شود.

ارسال نظرات