۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۴۷۰
مو به مو؛

توجه حوزه های علمیه به ارزش های انقلابی و اسلامی کمرنگ نشود

توجه حوزه های علمیه به ارزش های انقلابی و اسلامی کمرنگ نشود
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که باید حوزه باید پاسخگوی نیازهای اندیشه ای و نیازهای فرهنگ جامعه باشد، همپایی با انقلاب را ویژگی اصلی حوزه انقلابی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به فرا رسیدن ایام ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام خمینی(ره) حق بزرگی بر گردن همه مردم ایران و همه مسلمانان و آزادی خواهان در جهان دارد؛ انقلاب عظیمی که امام راحل آن را رهبری کرده و به پیروزی رساند، فصل جدیدی برای تاریخ بشریت محسوب می شود.

وی در ادامه حوزه های علمیه را خاستگاه انقلاب اسلامی دانست و افزود: حوزه های علمیه حفظ و ادامه دهنده انقلاب و راه رهبر کبیر انقلاب را بر عهده دارند و از آنجایی که حوزه های علمیه دو عرصه مهم مسئولیت را متصدی هستند که عبارتند از مسئولیت علمی و فرهنگی، باید پاسخگوی نیازهای اندیشه ای، معرفتی و نیازهای فرهنگ جامعه باشند.

رئیس جامعه المصطفی ابراز کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که بتوانند همپای انقلاب اسلامی و همپای نیازهای علمی و فرهنگی جامعه حرکت کرده و با تولید علم و اندیشه، پاسخگوی نیازهای علمی و فرهنگی جامعه امروز باشد.

وی در ادامه افزود: طبیعتاً سوال ها و شبهاتی که برای نسل امروز مطرح می باشد با شبهات و سوال هایی که در چندین دهه قبل وجود داشته است بسیار متفاوت و مختلف است و این امر اقتضا دارد که حوزه های علمیه به این گونه مسائل کاملاً اشراف داشته و شبهات و نیازها را رصد کنند و آموزش ها و برنامه های علمی، فرهنگی و تبلیغی خود را متناسب با اقتضائات و نیازهای جدید ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که الحمدلله امروز شاهد هستیم که حوزه‌های علمیه در رشته‌ها و عرصه های مختلف علمی ورود پیدا کرده اظهار داشت: با ورود حوزه های علمیه به رشته های تخصصی و علوم انسانی که در گذشته وجود نداشت، گام های بلندی برداشته شده است؛ هر چند برداشتن این مقدار از گام ها کافی نبوده و باید حوزه های علمیه بیش از پیش در عرصه های مختلف علمی پا به میدان گذارند.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت و رسالت اجتماعی حوزه های علمیه در جامعه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه پیشوایان فکری، معرفتی و اجتماعی جامعه را بر عهده دارند و همپای مردم بودن و گره گشایی از مشکلات آنان، از سنت‌های دیرینه حوزه های علمیه بوده است و امروز نیز انتظار می‌رود که حوزه های علمیه در بخش خدمات اجتماعی و خدمت رسانی به جامعه پیشگام باشند.

وی در ادامه افزود: الحمدالله حوزه های علمیه در زمینه اصالت اجتماعی نیز گام‌های خوبی برداشته است که نمونه آن ورود حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی به عرصه مبارزه با کرونا بود که فداکارانه به مردم و جامعه خدمت کردند؛ چنانکه در دفاع مقدس و عرصه های مختلف شاهد حضور اجتماعی و خالصانه طلاب و فضلای حوزه در کنار مردم بودیم.

رئیس جامعه المصطفی در پایان بیان داشت: حقیقتاً امروز حوزه های علمیه موصوف به صفت انقلابی بودن هستند و آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید داشتند، حفظ همین روحیه انقلابی بود تا توجه حوزه های علمیه به ارزش های انقلابی و اسلامی کمرنگ نشود.

ارسال نظرات