۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۳۵۴۸۹
به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد؛

مراسم راهپیمایی «کفن پوشان ورامین» برگزار می شود

مراسم راهپیمایی «کفن پوشان ورامین» برگزار می شود
پس از دستگیری امام در ۱۵ خرداد ۴۲ مردم ورامین کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند که منجر به شهادت برخی از آنان شد، سپس هر ساله مردم ورامین کفن پوشیده و به خیابان‌ها می‌آیند.

فاجعه کشتار طلاب در مدرسه فیضیه قم در دوم فروردین 1342 اتفاق افتاد که امام خمینی (ره) در واکنش به فجایع صورت گرفته در مدرسه فیضیه، طی بیانیه ای ضمن حرام دانستن تقیه، شاه دوستی را مترادف غارتگری و حمله به مراکز علم را ضربه زدن بر پیکر اسلام و قرآن معرفی کرد. امام در 13 خرداد 1342 همزمان با روز عاشورا، در نطق آتشینی دوران رژیم پهلوی را به دوران بنی امیه و بنی عباس و حمله رژیم به فیضیه را به واقعه کربلا تشبیه کرد، محرک آن را اسرائیل دانست و به شدت شاه را مورد حمله قرار داد. شاه که خود را تحقیر شده می دید، روی به خشونت آورد و ابتدا بسیاری از روحانیون مبارز را دستگیر کرد.

سپس در یورشی شبانه در نیمه شب 15 خرداد 1342 به وسیله کامیونهای نظامی، خانه امام را محاصره کرده و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کرد. ورامینی ها که اغلب آنان دهقان و کشاورز و کارگر بودند، کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند و هدف اصلی تظاهرکنندگان، آزادی امام خمینی (ره) و پیروی از امام در مخالفت با اعمال ضد دینی شاه بود. علیرغم هشدار نیروهای نظامی، مردم به حرکت خود ادامه دادند و مأموران نظامی که هشدار خود را بی نتیجه می دیدند، به سمت مردم تیراندازی کردند و کفن پوشان ورامین را به خاک و خون کشیدند.

از این رو حجت الاسلام محمودی، رئیش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح ابعاد مختلف این واقعه پرداخت و اظهار داشت: روز دستگیری حضرت امام(15 خرداد 42) مصادف بود با 12 محرم که مردم عزادار بودند و زمانی که خبر دستگیری حضرت امام به منطقه ورامین رسید، خیل عظیم مردم این دیار طی یک حرکت اعتراضی برای حمایت از امام تصمیم می گیرند با پای پیاده به سمت تهران حرکت کنند اما چون می دانستند این مسیر پر مخاطره است و احتمال بازگشت وجود ندارد، در خاطراتشان چنین آمده است که وصیت کردند و حتی برخی از آن ها غسل شهادت انجام دادند و کفن پوشیدند که پیام این کفن پوشی، گذشتن از جان و نهراسیدن از شهادت بود.

قیام خونین 15 خرداد کفن پوشان ورامین

وی افزود: مردم شهر ورامین هر سال در روز 15 خرداد این واقعه را تجدید خاطره می کنند که یک هدف از این کار، گرامیداشت یاد آن کسانی است که از خود گذشتگی کردند و برای دفاع از مرجعیت و ولایت جان خود را فدا کردند اما هدف مهمتر این که آن روحیه و پیام و ارزش های متعالی را به نسل حاضر منتقل کنیم و بگوییم ماهیت و هدف 15 خرداد چه بوده و شهدای ما برای چه هدفی رفتند و امروز ما به عنوان وارثان شهدا باید چه کاری را انجام دهیم تا راه و هدف آنان را دنبال کنیم.

وی در توضیح وسعت اجرای این رویداد گفت: چون این حادثه در ورامین اتفاق افتاده که ورامین بزرگ شمال شهر های و بخش های مجاور همچون شهر پیشوا روستای محمد آباد عرب و... ؛ مردم این منطقه هر سال به نوعی در قالب های مختلف همچون راهپیمایی، همایش و یادواره شهدا در همه بخش ها این مراسم را اجرا می کنند و باید توجه کرد که اگر هم این مراسم در شهر های دیگر اجرا شود اما در منطقه ورامین از اهمیت خاصی برخوردار است و این واقعه به نوعی در این منطقه شیوه کار بی بدیل بوده زیرا مردم با پای پیاده به سمت تهران حرکت کردند و حدود 27 کیلومتر در تابستان با وجود هوای گرم و تهدید های رژیم طاغوت، مردم به صورت کفن پوشیده و آماده شهادت پیاده روی کردند و در آخر در خون خود غلتیدند.

وی با تاکید بر اهمیت این روز اظهار داشت: به نظر می رسد همه ما و رسانه ها، هنرمندان، نویسندگان و... باید این روز و این واقعه 15 خرداد را زنده نگه داریم زیرا امام راحل این روز را به عنوان مبدأ نهضت خود معرفی کردند و با رخداد های زیادی که در کشور وجود دارد، حضرت امام تنها 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند که به نظر بنده به خاطر هویت و ماهیت 15 خرداد است چرا که یک ماهیت کاملا دینی و برخاسته از عشق مردم به ولایت و مرجعیت و همچنین برخاسته از نام و مجالس سید الشهدا است که امروزه دقیقاً این ها همان ارزش هایی است که ما به آن ها نیاز داریم تا ما را به سمت ظهور برساند.

قیام خونین 15 خرداد کفن پوشان ورامین

وی ادامه داد: یعنی ما اگر بخواهیم در گام دوم انقلاب اسلامی، راه را به صورت درست طی کنیم، دقیقا به همین ارزش ها نیاز داریم و دشمن هم دقیقاً با همین ارزش ها مبارزه می کند پس ما باید به موازنه تخریب دشمن نسبت به این واقعه، در راستای تقویت و زنده نگه داشتن یاد 15 خرداد تلاش کنیم و بتوانیم پرچم ولایت مداری و دین داری را به دوش بکشیم.

وی در پایان تاکید کرد: این مراسم هر ساله به صورت کاملاً مردمی برگزار می شود البته به این معنا نیست که دستگاه ها هیچ نقشی ایفا نمی کنند بلکه نقش هدایت کننده و هماهنگ کننده دارند اما مهم این است که نقش اصلی را مردم با حضور گسترده از اقشار مختلف و جوانان ایفا می کنند چرا که این مردم همچنان بر عهدی که با امام خود بسته اند باقی مانده اند با سربازی رهبر معظم انقلاب در صدد ادامه مسیر تا ظهور امام زمان(عج) هستند.

ارسال نظرات