۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۷۳۵۷۹۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان مطرح کرد؛

چین و روسیه، بستری مناسب برای توسعه گردشگری و صنایع دستی ایران

چین و روسیه، بستری مناسب برای توسعه گردشگری و صنایع دستی ایران
اصفهان _ ایزدی گفت: زمانی پروپاگاندا گردشگران کشورهای عربی در ایران را مورد هجمه قرار می‌داد و اکنون این هجمه‌ها به سمت گردشگران چین و روسیه رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه اصفهان خاستگاه و تعالی بخش هنر ایران زمین است، گفت: در حوزه روابط بین الملل و ارتباط با شهرهای خواهرخوانده اصفهان فرصت بسیار خوبی فراهم آمده است و نشست‌های خوبی با برخی کشورها نظیر چین داشته‌ایم و امسال هدف گذاری ما برای جشنواره‌های بین المللی است.

وی با اشاره به توسعه تعاملات بین المللی کشور در دولت سیزدهم ادامه داد: کشورهایی نظیر روسیه و چین بستر بسیار مناسبی برای ما در حوزه صنایع دستی و گردشگری دارند و امیدوار هستیم امسال اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی و ارتباط با کشورهای مختلف در این زمینه رقم بخورد.

ایزدی با بیان اینکه ثبت محور تاریخی اصفهان و احیای آن را از دست دادیم، خاطرنشان کرد: نشست‌های مختلفی در این خصوص در حال برگزاری است و تلاش می‌کنیم پرونده این موضوع را مجدد باز کرده و در چرخه قانونی مربوطه قرار بگیرد تا اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد باشیم، اکنون ۶ پروژه کاملا اجرایی با شهرداری روی میز داریم که قطعاً می‌توانند در تصویر سازی اصفهان به عنوان یک شهر جهانی اثرگذار باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: مشکلات موزه تاریخ طبیعی اتفاق تلخی است و کار سختی از لحاظ حقوقی در خصوص این موزه وجود دارد، عملیات مرمت تالار تیموری در حال اتمام است و امیدوار هستیم هرچه زودتر بازگشایی آن صورت بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه برخی فروش صنایع دستی و هنری با قیمت‌های میلیاردی را اشرافی‌گری تلقی می‌کنند، تصریح کرد: به هر قیمتی یک اثر هنری به فروش برود بازهم کم است و نمی‌توان به روی هنر قیمت گذاشت. خاصیت هنرهای سنتی و صنایع دستی این است که در فضاهای کوچک شکل می‌گیرند و ما به دنبال این نیستیم که صنایع دستی را از خانه‌ها بیرون کشیده و وارد فضای کارگاهی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم صنایع دستی را از فضای خانگی خارج کنیم و وارد شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های بزرگ کنیم مشکل دولتی شدن و تبعات منفی آن برای صنایع دستی پیش خواهد آمد اما سیاست‌گذاری و تسهیل فعالیت‌های صنایع دستی و هنری‌های نظیر آن وظیفه مسؤولان و دولت‌ها است.

ایزدی خاطرنشان کرد: اینکه ۸۰ درصد صنایع دستی در بازار اصفهان تقلب چینی است صحت ندارد، اگر کسی در میدان امام فروشگاهی که صنایع دستی چینی می‌فروشد به من نشان بدهد، در حوزه سنگ‌های قیمتی و تزیینی شاید جنس چینی باشد اما صنایع دستی موجود در میدان نقش جهان همگی تولید هنرمندان داخلی است و امکان ندارد جنس چینی آنجا به فروش برسد‌.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه امکان ندارد صادرات صنایع دستی صفر بشود، اظهار کرد: اکنون شاهد رشد خوبی در حوزه صادرات هستیم، در اوج صادرات هم صادرات ما چمدانی بوده است و در بدترین شرایط هم به صفر نرسیده است، چند روز پیش ۳۷۰ نفر چینی وارد اصفهان شده‌اند و همین‌ها قطعا خریدی داشته‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد صادرات ما در حوزه صنایع دستی صفر نیست.

وی با بیان اینکه در آثار تاریخی اصفهان با فرونشست مواجه نیستیم، عنوان کرد: وقتی با ۳۰ ساعت بارش مواجه هستیم چاره‌ای جز نایلون کشیدن به روی ابنیه تاریخی نداریم و کار دیگری نمی‌توان انجام داد. اگر شهردار در بازار اصفهان به کمک میراث فرهنگی نمی‌آمد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدیم و حمایت‌های شهردار در بزنگاه‌ها از میراث فرهنگی اصفهان بسیار مؤثر و مفید بوده است.

ایزدی ادامه داد: در طول ۳۰ سال خدمت من بهترین تعامل با میراث فرهنگی را شهرداری اصفهان داشته است، کسی که در حوزه فرهنگی ورود می‌کند یا عاشق است یا دیوانه است، باید اجازه داد شهرداری اصفهان کارهای خود را انجام بدهد و از نقدهای غیرمنصفانه و غلط پرهیز بشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه چین یکی از سه اقتصاد بزرگ دنیا است و تعامل با این کشور برای حوزه گردشگری ما می‌تواند بسیار سازنده باشد‌، اظهار کرد: چین ۲۰۰ میلیون گردشگر دارد و مردم این کشور علاقه زیادی به ایران و اصفهان برای گردشگری دارند و روسیه نیز ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد، غرب اروپا در حوزه گردشگری با ما تناسب فکری و فرهنگی ندارد. زمانی حضور گردشگران کشورهای عربی را مورد هجمه قرار می‌دادند و اکنون گردشگران چینی با هجمه پروپاگاندا مواجه شده است، متاسفانه حوزه گردشگری با چنین نگاه های دچار آسیب می‌شود‌./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات