۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۷۳۵۸۸۸
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

خروجی پژوهش های علوم اسلامی باید تربیت نیروهای نوآور باشد

خروجی پژوهش های علوم اسلامی باید تربیت نیروهای نوآور باشد
آیت الله رجبی ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری و کاربردی سازی اسناد بالادستی علوم انسانی و اسلامی، نتیجه بلافصل تحقیقات کاربردی علوم اسلامی را تربیت نیروهای خلاق دانست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بازدید از پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به مغفول ماندن علوم انسانی و اسلامی در نظام علمی کشور اظهار داشت: علوم انسانی و اسلامی ما نه فقط برای نظام جمهوری اسلامی که برای جهان اسلام نیز از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، لذا باید هم برای ایده‌پردازی و هم پرورش و حمایت از افراد صاحب ایده در این حوزه‌ حرکت جدی صورت بگیرد.

آیت‌الله رجبی یکی از اهداف اصلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را غربی‌زدایی فلسفی و روشی تحقیقات علوم انسانی و اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر این تحقیقات ما با ایده‌های نو عجین نشود ثمری در پی نخواهد داشت، لذا، نتیجه بلافصل تحقیقات کاربردی علوم اسلامی باید تربیت نیروهای خلاق و دارای ایده در این زمینه‌ها باشد.وی همچنین بر لزوم بازنگری در اسناد بالادستی علوم انسانی و اسلامی تاکید کرد و گفت: موسسه امام خمینی(ره) آمادگی دارد با همین رویکرد یعنی کاربردی‌سازی و تقویت ایده‌پردازی در علوم انسانی و اسلامی و به پشتوانه تحقیقات و پژوهش‌های خوبی که در این زمینه انجام داده است در تنظیم اسناد ملی مربوطه نقشی جدی به عهده بگیرد.

آیت‌الله رجبی در پایان با اشاره به این‌که قم را باید مرکز علم و دین دانست، افزود: این که قم نقطه آغاز این حرکت مبارک باشد را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شدن و تحقق اهداف این تفاهم‌نامه را شاهد باشیم.

مردمی سازی دستاوردهای فناورانه یک اصل انکارناپذیر است

رییس پارک علم و فناوری استان قم نیز با اشاره به رسالت پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه اتصال دانشگاه و صنعت اظهار داشت: این بدان معنی است که پارک‌های علم و فناوری در اصل باید حلقه وصل بین علم و مردم باشند یعنی مردم خروجی تولیدات و پژوهش‌های علمی در قالب محصولات فناورانه و نوآورانه درزندگی خود مشاهده و احساس کنند.

خیراله رهسپارفرد افزود: بر این اساس همواره این انتظار وجود داشته است همان‌طور که قم در تولید متون و محتوای معارف دینی و مذهبی مرجعیت علمی دارد در امر کاربردی‌سازی و نوآوری و فناوری‌های مربوط به آن نیز نقش جدی ایفا کند.

وی با اشاره به اهمیت دستاوردهای فناورانه حوزه علوم انسانی و اسلامی گفت: به همین دلیل بود که اولین مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی کشورهمزمان با تأسیس پارک علم و فناوری در استان قم ایجاد شد.
رهسپارفرد با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مدیریت شرکت های فناور حوزه علوم انسانی و اسلامی از نخبگان طلبه و دانش آموختگان حوزوی هستند گفت: در حال حاضر بیش از 37 هسته و واحدها فناور عضو مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی هستند که نشانگروجود ظرفیت های چشمگیر شهر مقدس قم در حوزه علوم انسانی و اسلامی است.

رییس پارک علم و فناوری استان قم با تاکید بر جایگاه مهم موسسه امام خمینی(ره) در حوزه علوم انسانی و اسلامی کشور اظهار داشت: امیدواریم یکی از پیامدهای این تفاهم‌نامه ایجاد یک نهاد مشترک فناورانه در قالب کانون خلاقیت، شکوفایی و کارآفرینی در موسسه امام خمینی(ره) و حرکتی جدی به سمت مرجعیت قم در حوزه فناوری و نوآوری در علوم انسانی و اسلامی باشیم.

در این برنامه رییس و معاونین موسسه امام خمینی(ره) ابتدا از شرکت ایتا بازدید کرده وازنزدیک با ظرفیت‌ها و دستاوردهای این پیام‌رسان بومی مستقر در پارک علم و فناوری استان قم و در پایان تفاهم نامه دوجانبه با هدف ترویج نوآوری و کاربردی سازی علوم اسلامی به امضاء رسید.

ارسال نظرات