۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۶۰۸۳
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

خانم میرجعفری: تربیت کنشگر حجاب وظیفه حوزه علمیه است + فیلم

خانم میرجعفری: تربیت کنشگر حجاب وظیفه حوزه علمیه است + فیلم
استاد حوزه و دانشگاه رسالت واقعی حوزه علمیه را در مرحله اول تربیت طلبه مهذبی دانست که حجاب و عفاف در وجود او نهادینه شده باشد و بتواند به تربیت جامعه بپردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در جهان امروز یا به عبارت بهتر عصر امپراطوری رسانه ها، وسایل ارتباط جمعی با انتقال اطلاعات و شکل دادن به آن ها نقش مهمی در توسعه و تغییر فرهنگ و تمدن بشری ایفا می کنند.

امروزه ابرقدرت ها برای غارت فرهنگ و منابع کشورها که به سرسپردگی مطلق و همه جانبه آن کشورها می انجامد، شبکه های بزرگ تلویزیونی را در دست گرفته اند و با استفاده از توان تکنولوژیکی فوق مدرن در صنعت ارتباطات تلویزیونی، تغییرات مهمی در حوادث فرهنگی و سیاسی و اقتصادی دنیا به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ایجاد می کنند.

رسانه ها به دلیل ارتباط با همه اقشار جامعه، می توانند بهتر و مؤثرتر عمل کنند، آن ها با تهیه و پخش برنامه های متنوع و جذاب و بهره گیری از غرائض، احساسات و حتی فطریات انسانی، با القای فرهنگ مورد نظر خودشان، عرصه را بر فرهنگ های سنتی و رقیب تنگ می کنند و با در اختیار گرفتن افکار مخاطبان و تغییر نگرش در آنان، رفتارشان را نیز کنترل می نمایند.

در همین راستا خبرگزاری رسا نشستی را با عنوان «ید واحده مدیران و فعالان رسانه‌ای حوزوی در مسئله حجاب» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد و در این نشست خانم میرجعفری استاد حوزه و دانشگاه و فعال حوزه زن و خانواده در این نشست به بیان نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

خانم میرجعفری: تربیت کنشگر حجاب وظیفه حوزه علمیه است

لزوم توجه به پیچیدگی‌های حجاب

میرجعفری با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید متناسب با پیچیدگی‌های مسئله به زوایای مسئله مسلط شد و با آن مقابله کرد، اظهار داشت: اگر مسئله ای ذو ابعاد دیده شود و در حل مسئله ابعاد مختلف آن توجه شود، موفقیت بدست می‌آید و اگر به یک جنبه توجه کنیم در حل این مسائل به مشکل خواهیم خورد.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه حوزه علمیه کمک کار دولت است و فعال رسانه ای را برای صدا و سیما تربیت می کند، ابراز کرد: رسالت واقعی حوزه علمیه در مرحله اول تربیت طلبه مهذبی است که حجاب و عفاف در وجود او نهادینه شده باشد و بتواند به تربیت جامعه بپردازد.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای با تاکید براینکه نباید سازمان های دیگر وظیفه حوزه علمیه را برعهده بگیرند، تصریح کرد: حوزه علمیه وظیفه دارد که طلبه را به لحاظ  اعتقادی و پاسخگویی به شبهات تربیت کند و طلابی که از نظر پاسخگویی به شبهات قوی‌تر هستند را در بحث رسانه، کنشگر حجاب و بین الملل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه وظیفه تربیت طلبه را به خوبی انجام نداده و درگیر مباحث حاشیه شده، خاطرنشان کرد: با تشکیل ید واحده فعالان رسانه ای و با یک تیم سازی قوی هرکسی می تواند بخشی از کار فرهنگی را برعهده گیرد و قرار نیست که همه کارها را یکی انجام دهد.

میرجعفری افزود: اگر قرار است که من حل مسئله داشته باشم و محتوایی تولید کنم که پاسخگوی نیاز مخاطب به لحاظ مذهبی و اسلامی باشد، لازم است کسانی باشند تا این محتوا را تبدیل به متن نوشته یا کلیپ کنند و با این تقسیم کار می‌توانیم در فضای مجازی موفق باشیم و دچار سطحی کاری نشویم.

یبی

اتاق اندیشه‌ورزی حجاب نداریم!

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید براینکه در حوزه علمیه سیاست های واحد و اتاق اندیشه ورزی منسجم نداریم، گفت: اگر سیاست های دشمن را که تا اکنون داشته رصد کنیم، مشاهده می‌کنیم که کارهای آنها گام به گام و تدریجی و همسان است و ما متاسفانه اینگونه برنامه ریزی نمی‌کنیم.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به اینکه در مدت چند سال تعدادی از شبکه‌های رسانه ای دشمن را رصد کرده ایم، اظهار داشت: درفعالیت های آنها مشاهده می کردیم که مباحث به صورت تدریجی و گام به گام پیش می رفت و آینده پژوهی داشتند، آنها با ایجاد شبهات در مورد زنان ذهن مخاطب را درگیری می‌کردند.

وی در ادامه گفت: آنها بعد از مباحث اعتقادی وارد مباحث اجتماعی می‌شدند و بعد وارد مباحث سیاسی می‌شدند؛ مباحث انقلاب زنانی که اکنون مطرح است را آنها از سال ۹۰ در شبکه اینستاگرام به اسم انقلاب زنانه با مدیریت خانم شیرین شمس شروع کرده بودند که بعدا او مسئول کومله شد.

میرجعفری درباره شیرین شمس گفت: او با مقاله نوشتن در مورد زنان فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از اینکه از ایران فرار کرد از احساسات زنان استفاده کرد و کانالی به اسم انقلاب ایجاد کرد تا جریانی زنانه را رهبری کند و اکنون چند میلیون مخاطب دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تحسین آقا در مورد برنامه ریزی اغتشاشات اخیر، اظهار داشت: دشمن در فعالیت های رسانه‌اش کارهای خود را گام به گام پیش می‌برد و این تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد آنها تذکری برای ما فعالان رسانه‌ای است که باید حواسمان جمع باشد و در کارهای فرهنگی برنامه ریزی داشته باشیم و با آینده پژوهی و تشکیل اتاق اندیشه ورزی همگام و همسو عمل کنیم.

یبی

لزوم برخورد با روایت‌ ساختگی دشمن

فعال فرهنگی و رسانه‌ای با بیان اینکه رسانه های غربی در هجمه به ایران هماهنگ عمل می کنند، خاطرنشان کرد: زمانی در یکی از کشورهای خارجی حضور داشتم و در رسانه‌ای آنها دیدم که در ایران قحطی روغن خوراکی است، وقتی ماجرا را در ایران پرسیدم متوجه شدم که به این صورت نبوده است.

وی اضاف کرد: از این کار هماهنگ رسانه‌ای دشمن ما باید الگو بگیریم و در روایت های که مطرح می کنیم با هماهنگی و قوت خبر را منتشر کنیم و با هرظرفیتی که داریم به میدان بیایم و اجازه ندهیم که دشمن با روایتگری همسو و همگانی خود واقعیت را تحریف کند و جلوی روایت درست ما را بگیرد.

میرجعفری در پایان با بیان اینکه من در طول چندین سال فعالیت رسانه‌ای تیم پشتیبانی نداشته‌ام، ابراز کرد: ما محصولات فرهنگی، رسانه‌ای قوی تولید کرده‌ایم ولی تبدیل محتوا به محصول رسانه ای و انتشار آن نیاز به کار گروهی دارد و بدون حمایت و پشتیبانی اثرگذاری زیادی در جامعه ندارد.

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات