۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۷۳۶۳۹۰
به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان؛

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در کراچی برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در کراچی برگزار شد
همایش علمی بررسی تأثیر اندیشه های امام خمینی و امام خامنه ای در پیشرفت های ایران به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در خانه فرهنگ کراچی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، همایش علمی بررسی تأثیر اندیشه‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای در پیشرفت‌های ایران با حضور بیش از سیصد نور از روسا و استادان حوزه و دانشگاه، علمای شیعه و سنی، نمایندگان مسیحیت، هندو‌ها و سیک‌ها و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در خانه فرهنگ کراچی برگزار شد.

در ابتدای این همایش باشکوه علمی و پس از تلاوت قرآن توسط محمدسعد از قاریان ممتاز اهل سنت و سرود ملی ایران و پاکستان، طالبی نیا وابسته فرهنگی کشورمان در کراچی در سخنان کوتاهی امام خمینی را مظهر توحید یاد کرده و تقوا، زهد و شجاعت ایشان را از عوامل مهم موفقیت ایشان در راه اندازی نهضت بزرگ اسلامی و همراه کردن توده‌های مردم و نخبگان و نیز تأثیرگذاری جهانی انقلاب اسلامی یاد کرد.

در ادامه، با اجرای اویس ربانی (مجری معروف تلویزیونی پاکستان) حاضرانِ در جایگاه، به سؤالات مجری درباره امامین انقلاب اسلامی و شخصیت شناسی و نقش آنان در موفقیت و پیشرفت ایران اسلامی پاسخ گفتند.

پروفسور زبیر احمد شیخ رئیس دانشگاه محمدعلی جناح در این همایش گفت: امام خمینی رهبری بود که به دانشگاه ارزش دادند و خطاب به استادان دانشگاه‌ها گفتند که نسل جوانی را آماده کنید که خود را غرب زده تصور نکنند بلکه طرفدار ملت باشند. ملتی که برای جهان سرلوحه باشد. این پیام باید به جوانان منتقل شود.

وی افزود: امروز نمی‌توان گفت که ایران یک کشور پیشرفته نیست، بلکه ایران جزء کشور‌های پیشرفته جهان است و این به برکت رهبری امام خمینی است.

همچنین در ادامه حجت الاسلام محمدحسن مهدوی مهر استاد دانشگاه المصطفی از قم گفت: امام خمینی به مستضعفان جهان می‌اندیشید و به دنبال نجات بشریت از یوغ استکبار بود. او وقتی سخن می‌گفت با انسان سخن می‌گفت نه با ایرانی. با آن‌هایی سخن می‌گفت که خداوند در قرآن می‌فرماید: وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِیْ ادَمَ. وقتی سخن از بنی آدم است، سخن از یک مذهب خاص یا دین یا فرقه یا ملیت نیست. شخصی که به بشریت می‌اندیشد آیا بشریت نباید به او بیندیشد.

در ادامه این مراسم شمس حامد رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اقرأ بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی پاکستان گفت: امام خمینی عالم و فقیه و عارف است. ولی من فرقی که میان امام خمینی و اقبال لاهوری می‌بینم این است که امام خمینی یک مصلح است. او فرصت پیدا کرد و یک تحول بزرگ در ایران بوجود آورد. همچنین امام خمینی تلاش کرد پیغام توحید که به عنوان خرد جاویدان تعبیر می‌شود را در قالب اصلاح به اجرا درآورد و میراث ایشان همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام نسیم زیدی مدیر شعبه دانشگاه المصطفی در کراچی بعنوان سخنران دیگر این همایش گفت: امام خمینی با قیام خود به ملت ایران و تمام مسلمانان و مردمان جهان پیام داد که می‌توان با هر قدرت بزرگی مقابله کرد و او این درس را از امام حسین آموخته بود. مردم در مقابل یزید ناامید شده بودند و فکر می‌کردند نمی‌توان یزید را کنار زد. در پاکستان مردم مایوس هستند و تا زمانی که این ناامیدی باشد نظام کشور درست نخواهد شد.

سخنران پایانی این همایش، عزیر محمود الازهری رییس شاخه دانشگاه الازهر مصر در کراچی بود که با تجلیل ویژه از بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی گفت: امام خمینی با وجود اینکه یک فقیه و مجتهد است، ترسی به دل راه نداد و در مقابل ظلم شاه ایران ایستاد. امام خمینی این پیام را داد که اگر می‌خواهید انقلاب بیاورید، باید مقابل ظلم بایستید. رنج‌ها را تحمل کنید. «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ». او به سنت حسینی عمل کرد. تایید خدا شامل حالش شد و به پیروزی رسید و تا امروز پرچم این انقلاب در جهان یر افراشته می‌شود.

گفتنی است در حاشیه این مراسم و با حضور طالبی نیا مسئول خانه فرهنگ، پروفسور زبیر شیخ رییس دانشگاه محمدعلی جناح و حجت الاسلام دادسرشت تهرانی نماینده جامعه المصطفی در پاکستان از ترجمه اردوی کتاب "زندگی به سبک روح الله" تألیف علی اکبر سبزیان که به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی چاپ و منشر شده است رونمایی گردید.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم با شکوه، سه نفر از مداحان پاکستانی از جمله شاهدعلی مداح معروف پاکستانی به ارائه برنامه‌های خود در وصف امامین انقلاب اسلامی پرداختند

از موارد قابل توجه در این همایش حضور گسترده شخصیت‌های شیعه و سنی، رؤسا و اعضای احزاب مذهبی سیاسی شیعه، رؤسا و استادان دانشگاه ها، دانشجویان و طلاب مدارس، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، چهره‌های شاخص ادیان و فرق دیگر از جمله مسیحیان، هندو‌ها و سیک‌ها و ایرانیان مقیم به همراه خانواده‌های شان در این مراسم، حضور نمایندگان ۵ شبکه تلویزیونی و ده‌ها روزنامه برای پوشش این مراسم و حضور حداکثری علمای شیعه (حدود یکصد نفر) اعم از استادان و ائمه جماعات مساجد شیعه بود که پیام معناداری برای مخالفان انقلاب اسلامی داشت.

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

همایش بررسی تأثیر اندیشه های امامین انقلاب در پیشرفت های ایران برگزار شد

 

 

ارسال نظرات