۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۷۳۶۶۸۴

کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» با محوریت زندگی «بانو طاهایی» منتشر شد

کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» با محوریت زندگی «بانو طاهایی» منتشر شد
«زن‌ها روحانی نمی‌شوند» شامل روایت زندگی‌نامه داستانی فاطمه‌سادات سیدخاموشی(طاهایی)، مؤسس مدرسه علمیه نرجس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این اثر به قلم اعظم عظیمی براساس منابعی همچون «تاریخ معاصر مشهد»، «خون دلی که لعل شد»، «مشهد، از مقاومت تا پیروزی» و مصاحبه با فاطمه‌سادات سید خاموشی، فاطمه اعتمادی و زهره درساز نوشته شده است.

این اثر روایتی داستانی از زندگی بانو فاطمه‌سادات سید خاموشی معروف به (طاهایی) مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد است. وی متولد ۱۳۰۹ در تهران است که بعد از ازدواج در مشهد ساکن شد.

این بانوی انقلابی در دوره خفقان سیاسی پهلوی و اضمحلال فرهنگ دینی در جامعه ایران به تنهایی پرچم تربیت دینی بانوان مشهد را برافراشت و با اخلاق حسنه و رفتار عالمانه‌اش، موجب جذب زنان و دختران بسیاری از اقشار مختلف فرهنگی و اجتماعی پای منبر دین شد.

منبع اصلی نویسنده برای نگارش این کتاب مصاحبه‌ای مطول از وی و فاطمه اعتمادی بوده که در آن بیشتر خانم طاهایی به شرح زندگی خود پرداخته است. در کنار این مصاحبه برای پرکردن خلاهای اطلاعاتی از گفته‌های مکتوب و شفاهی برخی آشنایان و نزدیکان نیز استفاده شده است.
 
بنای نویسنده در این کتاب وفاداری به زندگینامه مستند خانم طاهایی بوده؛ اما از آنجا که قالب کار داستان است به‌ناچار در پرداخت موقعیت‌ها، رویدادها و شخصیت‌ها از تخیل استفاده شده بنابراین کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» زندگینامه صرف نیست؛ زیرا پیش از این نیز کارهایی در این زمینه نوشته شده است. این اثر یک روایت داستانی با قلم ساده و روان است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آقای میلانی ادامه داد: آخرین باری که رفتم به اون مسجد، فقط چند تا پیرزن برای نماز جماعت آمده بودند. امروز شنیدم زن‌های بی‌حجاب کارمندهای راه‌آهن رو هم به مسجد کشوندی. آره؟ اشرف سرش را پایین انداخت: لطف خداست آقا. اول که رفتم خیلی خلوت بود. کم کم تا روز آخر دیگر جا برای نشستن نبود. همه جور آدمی می‌اومد.»

«به‌نشر» اخیرا این کتاب را با قیمت ۶۰ هزار تومان و شمارگان هزار نسخه عرضه کرده است. 

ارسال نظرات