۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۳۶۸۵۶
به همت خبرگزاری رسا برگزار شد؛

بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها در نشستی علمی

بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها در نشستی علمی
نشست "بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها" با حضور اساتید و کارشناسان در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، طرح تعطیلی شنبه‌ها که به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رسیده و قرار است در صحن علنی مجلس ارائه شود، با مخالفان و موافقانی همراه است و کارشناسان و صاحب‌نظران به بررسی این طرح و مزایا و معایب آن پرداخته اند که با توجه به منافع داخلی و خارجی کشور تصمیم صحیحی اتخاذ شود.

به همین مناسبت نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز سنجش دینداری در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد. 

نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها

در این نشست حجت الاسلام غریبی دبیر کمیسیون اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تعطیلی به معنای بطالت نیست، ابراز کرد: در سیره اهل بیت سلام الله علیهم بیکاری وجود نداشته است و آنها همه روزها را مشغول کار و فعالیت بودند؛ اگر قرار است که تعطیلی بیشتر در کشور وجود داشته باشد باید براساس آمایش سرزمینی باشد.

وی با بیان اینکه در تعیین روزهای تعطیلی باید به مناسبات با کشورهای جهانی مخصوصا کشورهای اسلامی توجه داشته باشیم، اظهار داشت: اگر روز تطعیلی شنبه انتخاب شود بهتر از پنجشنبه است؛ زیرا شب و روز جمعه مخصوص عبادت است.

نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها

دکتر محمد امین خوانساری استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه این نشست با بیان اینکه اجرای طرح تعطیلی ساعت کاری را از 44 ساعت به 42.5 تغییر می‌دهد، اظهار داشت: تجربه تعطیلی شنبه ها در تهران وجود داشته و با اجرای این طرح تمام ادارات تعطیل نمی شوند و اداراتی مانند بانک‌ها، مراکز خدماتی وبیمارستان‌ها تعطیل نمی باشند.

وی علت مخالفت خود با طرح تعطیلی شنبه ها را تعطیلی یک سوم سال دانست و گفت:  ما تعداد روزهای زیادی را به مناسبت‌های ملی و مذهبی تعطیل داریم و اگر تعطیلات شنبه را هم داشته باشیم؛ این تعطیلات به یک سوم سال می رسد و با احتساب بین‌تعطیلات این تعطیلات نیز بیشتر خواهد شد.

استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث از معضلات تعطیلی زیاد در جامعه را بار مالی زیاد برای دولت، کاهش درآمد افرادی که کارمند نیستند و درآمد روزمزدی دارند برشمرد و ابراز کرد: با شروع تعطیلات مشکلاتی در حمل و نقل جاده‌ای پیش می آید و دولت برنامه ای برای کنترول حجم زیادی از ترافیک که در جاده ها ایجاد می شود ندارد.

نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها

دکتر علیرضا مومن آرانی پژوهشگر مطالعات اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه بعضی افراد، تفکر تهرانیزه دارند و همه مردم را مثل مردم تهران تصور می‌کنند، تصریح کرد: حدود 20 الی  30 درصد جامعه را مردم تهران تشکیل می دهند و این تعداد نمی توانند الگو برای همه جامعه باشند و نمی‌توان برنامه ریزی ها را طبق زندگی آنها تنظیم کرد.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی با بیان اینکه اگر به زمانی که در آن هستیم از زاویه سرمایه داری نگاه کنیم؛ و نگاه دینی به زمان نداشته باشیم، قطعا هویت جامعه تغییر می کند، اظهار داشت: تغییر نگاه به زمانی که در آن زندگی می کنیم تاثیر زیادی در تغییر هویت اجتماعی جامعه و فرهنگ می گذارد و این تغییر ممکن است به سرعت اتفاق نیفتد ولی در دراز مدت شاهد آن خواهیم بود.

نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها

دکتر امان الله فصیحی پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی نیز ضمن بیان اینکه اصل طرح تعطیلی شنبه ها برای کاهش هزینه ها، رفاه مردم و بهبود تبادلات اجتماعی در سطح جهانی است، تصریح کرد: با تعطیلی شنبه بدون دلیل مخالف هستم و اگر بخواهیم به جای تعطیلی جمعه روز دیگری را مانند روز یکشنبه تعطیل کنیم، باز هم مخالف هستم.

پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع تعطیلی روز شنبه را به دلیل تشبه به کفار، موضوع فقهی دانست که باید فقها در مورد آن نظر بدهند، اظهار داشت: به نظر بنده بعضی روزها را به دلیل مصالح و قوام جامعه اسلامی می توانیم تعطیل کنیم؛ روز شنبه تبادلات جهانی بیشتر می شود و برای استفاده بردن از تجارت جهانی می توانیم این روز را تعطیل کنیم.

ارسال نظرات