۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۳۶۸۹۹
در نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» مطرح شد؛

از حل نشدن بی‌حجابی با قانون تا رسیدن به قانون‌گذاری اضطراری + فیلم

از حل نشدن بی‌حجابی با قانون تا رسیدن به قانون‌گذاری اضطراری + فیلم
به همت خبرگزاری رسا نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» با حضور پژوهشگران و فعالان فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزارشد.

حجت الاسلام حسین بستان عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام سید محمد حسین هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم، حجت الاسلام جعفر بچاری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دکتر جواد ابراهیمی پژوهشگر و دبیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حضور داشتند.

تعداد بازدید : 5

حجت الاسلام هاشمیان در این نشست با اشاره به مبانی و الگوی مقابله با بی‌حجابی گفت: مهمترین گام ما در قبال پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی که می‌خواهیم در قانون و خط مشی، برنامه‌ای تدوین کنیم و حاکمیت ورود پیدا کند، فهم مسأله است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم مسأله حجاب را به عنوان یک پدیده ارزیابی کرد و ابراز داشت: حاکمیت باید به لحاظ زمانی تشخیص درستی از مسأله داشته باشد؛ ابعاد این مسأله باید به طور کامل دیده شده و تک سویه و تک بعدی نگاه نکرده باشیم؛ مسأله سوم هم میزان توجه اجماعی است که در جامعه به این مسأله وجود دارد؛‌ حاکمیت و مردم و نخبگان چقدر با هم هم‌نظر هستند و در هر قشر چقدر نظرات یکسان است.

وی فاصله گرفتن از مردم و قانون‌گذاری در مسأله را سخت توصیف کرد و گفت: ما در بدترین زمان ممکن وارد این مسأله شدیم، در اغتشاشات 1401 به این مسأله وارد شدیم، پرداختن به این مسأله دارای هزینه بود؛ البته برخی پیش از این هشدار می‌دادند و ما دقیقاً در زمان بحران به دنبال قانون‌گذاری رفتیم که البته زمانی بود که وارد بحران امنیتی شده بودیم.

گزارشی از نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب»

حجت‌الاسلام هاشمیان توضیح داد: ما از لحاظ تشخیص مسأله وضعیت مناسبی را نداریم، در دوران بحران مسأله از اختیار انسان خارج می شود، اما قبل از آن، با نرخ تغییر رفتار غیرفضاینده و شتابناک می‌شد کار بهتری انجام داد؛ امروز خبرهای مختلفی می‌شنویم و بازنمایی به این اخبار ضریب می‌دهد و موقعیت را خطرناکتر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم درباره ابعاد مختلف مسأله اظهار داشت: حجاب تک بعدی نیست؛ اگر ده سال پیش، پرداختن به این موضوع را نگاه می‌کردید در نهایت فرهنگی اجتماعی بود، اما امروز سیاسی و حتی امنیتی نیز هست؛ بنابراین راه حل‌های امروز باید چند بعد داشته باشد.

وی از عدم توجه قانون‌گذاران به ابعاد مختلف این قانون گفت: از سویی باید دید که آیا امکان این هست که همه ابعاد مسأله حجاب را در وضعیت کنونی با قانون مجلس رقم بزنیم؟ به عبارتی ظرفیت قانون در حل این ابعاد چه مقدار است؟

حجت‌الاسلام هاشمیان تصریح کرد: قانون ابزار خشک سیاستی و اجباری است؛ قانون انتهای کار است، یعنی وقتی حاکمیت نمی‌تواند مسأله‌ای را کنترل کند با ابزار خشک قانون وارد عمل می‌شود؛ چه بسا بسیاری از حوزه‌ها را می‌توان با ابزارهای مختلف تشویقی، اقتصادی و استفاده از ظرفیت وزارتخانه‌های مختلف، با ابعادی از این مسأله را بتوان حل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم بحران بدحجابی را عنوان کرد و گفت: بدحجابی امروز از مسأله گذشته منشأ گرفته و به بحران تبدیل شده است؛ حال باید جامعه گونه به این بحران نگاه کنیم.

وی با انتقاد از مسئولان سابق که وظیفه ما برخورد با چهار تار موی دختران نیست، بی‌انگیزه کردن و کشیدن ترمز نهادها و سازمان‌های مختلف را هدف چنین صحبت‌هایی دانست و ابراز داشت: پیاده‌سازی احکام باید تدریجی باشد و از سویی مردم محور این مسأله باشند؛ اغنای مردم و آوردن همه پای کار ضروری است.

حجت‌الاسلام هاشمیان ادامه داد: ما حکم قرآن را تغییر نمی‌دهیم اما باید مردم را پای کار بیاوریم؛ دشمن هم با برنامه‌هایی گام به گام به اینجا رسیده است؛ محیا کردن شرایط برای اقامه حکم الهی بحث مهمی است که باید درباره آن توافق کنیم.

وی ناظر به طرح جامع گفت: چهار بعد دیگر باید به این لایحه اضافه شود؛ یک بعد فرهنگی رسانه‌ای یا هنری رسانه‌ای است؛ ظرفیت نهادهای حاکمیتی ما در رسانه و نهادهای فرهنگی باید در خدمت گفتمان‌سازی حجاب و عفاف قرار گیرد و افکار عمومی را اغنا کند که این وضعیت در شأن جامعه و خانواده و رسانه ایرانی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: محور آموزش‌های عمومی و تخصصی باید مورد توجه قرار گیرد؛ این لایحه بعد سخت قضایی و انتظامی را مورد توجه قرار داده اما بعد نرم مانند مدرسه، دانشگاه و میدان‌هایی که در آن کشف حجاب رقم می‌خورد، به مثابه زمینه‌هایی است که کار فرهنگی و اقناعی نخبگانی باید در آن صورت گیرد؛ یعنی تکالیفی برای وزارت‌های آموزش و پرورش و وزارت‌های دیگر مشخص شود؛ به طور خاص مرکز ملی فضای مجازی در این حوزه بسیار مؤثر است.

وی مهمترین حوزه توجه به حجاب را اقتصاد پوشش عنوان کرد و گفت: این حوزه مسئولیت‌گریز بوده و مسئولین پاسخگو نیستند؛ ما در انتهای فرآیند ایستاده‌ایم و با بدحجابی جرم‌انگاری یا برخورد می‌کنیم، اما اقتصاد پوشش ابتدای داستان است؛ تمام این لباس‌ها مرتب به بازار وارد می‌شود و به وزارت صمت و اصناف در حال فعالیت مربوط است.

حجت‌الاسلام هاشمیان پیشنهاد داد: پارچه‌هایی ارزان برای چادر و لباس عفیفانه در نظر گرفته شود؛ نمایشگاه‌های مختلف عفاف و حجاب دائر شود؛ بعد اقتصادی این امر باید مورد توجه قرار گیرد تا تحولی جدی در این زمینه به وجود آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با تأکید بر اهمیت اقتصاد پوشش ابراز داشت: در همین جلسه توجه خاصی به این امر نشد؛ نیروی انتظامی، قوه قضائیه و دولت به خط شده‌اند اما کسی از تولید کنندگان توضیح لازم را نمی‌خواهند؛ نهادهای نظارتی باید برخورد کنند و بر این محور فوق العاده مهم نظارت کنند.

وی به اهمیت تشکل‌های انقلابی و دغدغه‌مندان در برخورد با بی‌حجابی اشاره کرد و گفت: این مسأله تنها حاکمیتی نیست و همه دغدغه‌‌مندان باید در عرصه‌های مختلف وارد عمل شوند و مسأله را حل کنند.

حجت‌الاسلام هاشمیان پیشنهاد داد: قرارگاه موجود را رسمیت ببخشید و قدرت مطالبه‌گری از دستگاه‌ها را فراهم کنیم؛ مصوبات این قرارگاه را خیلی ساده انجام نمی‌دهند؛ زیست عفیفانه را هم بخواهیم نشانه بگیریم که معماری اینطور باشد و چگونه نباشد، کسی اهمیت نمی‌دهد و انجام نمی‌دهند؛ برای اینکه این اتفاق نیافتد باید در این قانون قرارگاهی را تدارک ببینیم که واقعاً محوریت و قدرت در مطالبه‌گری و بازخواست داشته باشد، باید برای دستگاه‌ها برنامه تعریف نکنیم بلکه مطالبه پروژه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم فضای فعلی را برنامه محور عنوان کرد و افزود: ما باید پروژه محور باشیم؛ کاری که ابتدا و انتهای مشخص با فعالیت مشخص و بودجه مشخص دارد؛ هر کدام از صدا و سیما و وزارت‌های مختلف مأموریت مشخص داشته باشد؛ این قرارگاه چند پروژه جدی در بخش‌های مختلف تعریف کند؛ تنها پروژه در حوزه حجاب و عفاف گشت ارشاد بود؛ بنابراین چیزی که نباید اتفاق می‌افتاد، افتاد.

گزارشی از نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب»

اغتشاشات ۱۴۰۱ بر چارچوب لایحه عفاف و حجاب مؤثر بوده است

حجت الاسلام حسین بستان در ادامه این نشست با نگاه کلی به لایحه عفاف و حجاب گفت: این لایحه قابل دفاع است، هر چند در عین حال باید اصلاحاتی در آن انجام شود.

وی با اشاره به تلاش برخی برای تهیه پیش‌نویس برای این قانون ابراز داشت: نگاه این است که این مسأله فرهنگی است و تنها با مجازات حل نشدنی است؛ در این فرآیند رفت و برگشتی، این بخش قضایی به دولت ارائه شد و قسمت‌های دیگر مسکوت گذاشته شد که این منشأ خیلی از اشکالات و هجمه‌ها است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حل مسأله عفاف و حجاب با چند نکته قضایی انجام شدنی ندانست و اظهار داشت: در جلسات مختلف رئیس قوه قضائیه به این نکته تأکید کرد که باید به دنبال قانونی جامع برویم.

وی بخش بزرگی از مشکلات را انجام نشدن کار جدی در صحنه عمل ارزیابی کرد و گفت: این در حالی است که قوانین مختلفی در این زمینه داریم و این باعث شده است که از ابتدا کار کنیم.

حجت الاسلام بستان در بیان نکته‌ای کلی ابراز داشت: در سال 1401 با اغتشاشاتی مواجه شدیم که در این دایره و نوع نگاه فعلی تأثیر داشته است؛ چارچوب نظری پشت انجام این کارها به این مسائل و مشکلات توجه داشته، اینکه چه جایگاهی برای نیروی انتظامی باید در نظر گرفته شود، به طور کامل تحت تأثیر مسائل سال 1401 است.

وی ادامه داد: این مدلی که داشتیم و نیروی انتظامی را وارد صحنه مقابله با ناهنجاری‌ها می‌کردیم نامطلوب است و مهمترین دلیل آن همین اغتشاشات انجام شده است؛ همین باعث شد که مدل باید عوض شود و سر ریز آن در لایحه به این صورت شد که نیروی انتظامی نباید وارد عرصه شود و برخورد مستقیم را به دوش گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه توجه به این مسأله را مهم عنوان کرد و اظهار داشت: باید دید که این استنتاج درست است؟ اکنون باید به چه شکل به اغتشاشات و وظیفه نیروی انتظامی توجه کرد؟ در رفت و برگشت‌های دو سه هفته اخیر نیز یکی از تغییرات جزئی، شناسایی کسانی که کشف حجاب می‌کنند از دوربین به روش‌های مقتضی تغییر کرد.

وی لایحه مطروحه را لایحه حمایت از حجاب خواند و ابراز داشت: در این لایحه به رفتارهای مختلف غیراخلاقی مانند رقص و امثال آن هیچ اشاره نشده و تنها به حجاب توجه داشته است؛ بنابراین بهتر است این لایحه، حمایت از حجاب خوانده شود.

حجت الاسلام بستان تعیین جریمه برای بی‌حجابی را مورد انتقاد قرار داد و ابراز داشت: برخی آن را با تخلف رانندگی همسان دانسته‌اند اما در همین قانون نیز پس از چندین بار تذکر کار به مجازات‌های آنچنانی هم ختم خواهد شد.

وی ترک فعل‌های انجام شده را باعث رسیدن به نقطه فعلی عنوان کرد و گفت: این واقعیتی است که قانون‌گذار نمی‌تواند چیزی را تصویب کند که قابلیت اجرا نداشته باشد و از نگاه فقهی هم احکام تابع مقدورات و تابع قدرت است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تخریب لایحه مورد نظر را به وسیله برخی نامناسب دانست و تصریح کرد: دوستان پیشنهاد دهند که چه کاری باید انجام داد؟ افرادی که کشف حجاب می‌کنند را قلع و قمع کنیم؟ به واقع نظر درست و فقهی را بیان کنند تا بتوان انجام داد.

وی اصل ورود حاکمیت به مسأله حجاب را درست عنوان کرد و گفت: ما این مبنا را درست می‌دانیم که حاکمیت می‌تواند ورود کند، اما مانند همه احکام مشروط به وجود تمکن و قدرت است؛ حال با این لحاظ چگونه باید حجاب پیاده‌سازی شود؟ این نگاه پلکانی از این توجیه نشأت گرفته است.

حجت‌الاسلام بستان دامنه‌ای که این لایحه پوشش می‌دهد را مبهم توصیف کرد و بیان داشت: این لایحه به دنبال عفاف نیست، بلکه به دنبال بی‌حجابی است؛ نقض هنجارهای اجتماعی اشاره شده که ربطی به حجاب و عفاف ندارد، آیا این بحث گزارش و دوربین و پیامک را می‌خواهید؟ حال چرا از این واژه مبهم استفاده شده است؟ که به لحاظ مبنایی جای بحث دارد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به واژه‌هایی مبنی بر ادامه تخلف، تکرار تخلف و مانند این‌ها اشاره کرد و گفت: این‌ها باید تعریف عملیاتی شود، ادامه یعنی چه؟ کشف حجاب را شروع کرد و ادامه داد؟ تذکر دادند؟ پیامک رسید و بعد ادامه داد؟ از صبح تا ظهر ادامه هست یا بار اول است؟

وی دیده شدن تنوع بین مردم و تولید کنندگان و دیگران در لایحه را مورد ستایش قرار داد و ابراز داشت: نوع مقابله با کارمندان دولت و مردم عادی نباید یکی باشد؛ اهرم‌های بیشتری برای کارمندان وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد؛ بازدارندگی در این لایحه نه قابل انتقاد شدید و نه قابل دفاع است؛ این مبالغ برای خیلی‌ها سنگین است؛ درباره سلبریتی‌ها هم که در ماه‌هایی از سال کاری انجام نمی‌دهند و تطابق جریمه شما با آن مدت، بی‌تأثیر بودن این مجازات است.

حجت‌الاسلام بستان توهین به افراد محجبه را مورد توجه قرار داد و گفت: این قسمت باید بیشتر توضیح داده می‌شد و تمسخر هم جزو توهین است، اما برای چنین تمسخری فرد به زندان می‌رود؟ یا درباره دوربین، آیا زیرساخت آن آماده است؟ چقدر کارایی دارد؟ آیا جایی که دوربین هست و کسی نیست، کشف حجاب جرم است؟ و مسائل بسیاری از این دست وجود دارد.

گزارشی از نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب»

جریمه‌هایی شبیه رانندگی باعث تجری در بی‌حجابان خواهد شد

حجت الاسلام جعفر بچاری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این نشست، نوشتن لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را به دلیل سادگی، بی‌نیاز از کارشناسان ارزیابی کرد و از کسانی که زحمت نوشتن آن را کشیدند تشکر کرد.

وی برخورد تدریجی با مسأله حجابی را درست عنوان کرد و گفت: برخوردهای فیزیکی و جریمه‌ای شیوه کار نیست؛ جریمه‌ها را چند برابر کرده‌اند، اما تخلفات ادامه دارد؛ همه هم تخلفات را انجام می‌دهند و باعث ایجاد تجری می‌شود.

حجت الاسلام بچاری با بیان مثالی افزود: افرادی هستند که جریمه رانندگی برایشان مشکلی نیست و ترس در آن‌ها وجود ندارد، در صورتی که مجازات برای ایجاد ترس پرهیز کننده است؛ در حالی که در این نوع لایحه اعتراض نیز گذاشته‌اند که افراد اعتراض پس از اعتراض کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره وجود انذار و تبشیر در کنار هم در قرآن کریم، افزود: در اغتشاشات اخیر، کمتر از یک درصد از ملت ایران حضور داشتند؛ کشف حجاب و بی‌حجابی جایگاهی ندارد؛ باید با تبشیر و انذار جامعه را پیش ببریم.

وی سهل‌انگاری از روز اول را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: دیر شده، اما باز هم می‌توان کارهایی انجام داد؛ نمی‌توان مسأله را رها کرد؛ علما و دانشمندان شیعه که حوزوی یا غیرحوزوی باشند، با دلسوزی باید به میدان بیایند و حرف و جوابی برای روز قیامت داشته باشند.

حجت الاسلام بچاری به انقلاب جهانی اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بعد از پیامبر این انقلاب نمونه نداشته است؛ دشمن از آن زمان تاکنون به دنبال جلوگیری از تشکیل حکومت اسلامی یا مخالفت با آن است؛ یهود هم که بزرگترین دشمن مسلمانان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) در محو و حذف اسرائیل ابراز داشت: یهودیان از زمان حضرت موسی دشمنی خود را با مسلمانان شروع کردند؛ امروز هم روی فرزندان ما در دوران راهنمایی و حتی دبستان کار می‌کنند؛ باید آسیب‌شناسی شود که مشکل در امور تربیتی یا معلمان ما است.

وی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: با همه این تدارک دشمن و با همه ضعف دستگاه‌های فرهنگی ما، خداوند متعال به خون شهدایی که ریخته شده عنایت دارد و من که در جبهه بسیاری از شهدا را دیدم، این اعتقاد را دارم که نباید از وظیفه خود غفلت کنیم و تا جایی که می‌توانیم باید کار کنیم.

حجت‌الاسلام بچاری کارشناسی انجام شده را نیازمند فعالیت‌های به روز دانست و گفت: محسنات طرح برخورد تدریجی بوده اما باید به روز باشد تا بتوانیم به نتیجه برسیم؛ رهبر معظم انقلاب شبیخون و قتل و غارت فرهنگی می‌دانند و ما هم باید در مقابل هر کاری را که می‌توانیم انجام دهیم و همه ما مسئول هستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری رسا را هم در مقابله با بی‌حجابی مسئول دانست و ابراز داشت: تبلیغ قوه چهارم و حاکم بر سه قوه است؛ ما درباره پوشش می‌توانیم برخی کارها را انجام دهیم؛ یک مانتوی بلند اگر در بازار پیدا شود قیمت بالایی دارد؛ ما باید کارخانه‌ها و فروشندگان خود را به عرضه لباس‌های مناسب مجبور کنیم.

وی معیشت را دارای تأثیر در حوزه عفاف و حجاب ارزیابی کرد و گفت: برای پوشش می‌توان پرداختی به بانوان عفیف و با حجاب پرداخت کرد تا در تهیه لباس‌های مورد نظرشان راحت‌تر باشند.

حجت‌الاسلام بچاری فضای مجازی و موبایل در اختیار نوجوانان را دارای آثاری منفی بر فکر و ذهن آن‌ها توصیف کرد و ابراز داشت: عشق به خانواده و دین و ایمان در همه خانواده‌های ایرانی وجود دارد؛ پوشش ناموسشان مهم است و خانم‌ها هم از خانه‌داری و فرزند داری لذت می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نظر رهبر معظم انقلاب برای کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: همه باید گوش به فرمان ایشان باشیم و اگر قانونی نوشته می‌شود در همین راستا باید باشد.

وی بر توجه بیشتر به خواندن نماز و قرآن در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: اخلاق عملی و نشان دادن تفاوت‌های خیر و شر در توجه بیشتر مردم به عفاف و حجاب در جامعه بسیار مؤثر است؛ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید نهادینه شود؛ البته اهل آن باید این کار را انجام دهند و برای رفع یک آسیب باید با اقدام فرهنگی پیشگیری، درمان و اگر نشد مقابله کنیم؛ در این مسیر باید عقل و احساسات و عواطف مردم را در نظر بگیریم.

گزارشی از نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب»

بی‌توجهی به قانون‌گذاری اختیاری ما را به قانون‌گذاری اضطراری وادار می‌کند

در ادامه این نشست آقای جواد ابراهیمی پژوهشگر و دبیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با انتقاد از قانونگذاری اختیاری و روی آوردن از روی جبر و اضطرار گفت: ما این موضوع را در قانون جوانی جمعیت نیز داشتیم.

وی بی‌توجهی به تذکرات رهبر معظم انقلاب و کارشناسان مختلف را مورد اشاره قرار داد و افزود: در یک دهه اخیر که کار به اضطرار نزدیک شده، برخی تحرکات مثبتی نشان داده‌اند.

وی رفتن شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت قانون‌گذاری را یکی از دلایل اضطرار دانست که از سیاستگذاری گذشته و به سمت قانون‌گذاری قدم برداشت.

وی ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی را دلیلی بر کنار رفتن برخی از نهادها از وظایف خود عنوان کرد و گفت: دستگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی گزارشی می‌دادند و به این دلیل که اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان راهکار قانونی در این زمینه نیست، نمی‌توانست پیگیری خوبی داشته باشد.

وی درباره نداشتن مجازات در کوتاهی اجرای مصوبات شورا خاطر نشان کرد: اینکه درباره بسیاری از مجازات‌ها نمی‌توانستیم مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را تسری ببخشیم؛ بسیاری از بندهای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قاطعیت لازم را ندارد و ملاک دقیقی هم برای اجرای آن دستور وجود نداشت و این باعث می‌شد که مقداری به آن موضوع بپردازد و گزارش کوتاهی نیز ارائه کند و از سویی بودجه‌ای برای اجرای این دستورات دیده نشده بود.

تعداد بازدید : 4

وی ادامه داد: مشخص نبود که مصوبات شورا قانون هست یا نیست؟ به این دلیل نهادها و سازمان‌های مختلف این دستورات را اجرا نمی‌کردند؛ از این رو فقط نیروی انتظامی و آن هم گشت ارشاد این کارها را انجام می‌داد؛ از سویی مصوبات شورا شعاری بود و بخشی از آن نیز بسیار جزئی و شبیه بخشنامه یک بخشداری بود.

وی عدم لزوم قانون را اشتباه عنوان و تصریح کرد: ما قانون می‌خواهیم اما ورود سر سری، فوری، فقط با نگاه سلبی، تنها با بگیر و ببند اقشار ضعیف مردم، این کار به هدف لازم نمی‌رسد.

وی گفت: سال‌ها قبل گفتیم که در حوزه حجاب و عفاف اقدام ایجابی، تعهدی می‌خواهیم و دولت‌ها باید در زمره عفاف و حجاب سیاست‌های نظام را پیاده کنند.

وی از پیش‌نویس گسترش اخلاق عمومی در دستگاه‌های اجرایی سخن گفت و توضیح داد: سال 97 این اقدامات اخلاق عمومی علاوه بر حجاب در این قانون دیده شد، به سراغ تعهدات دولت رفتیم، تمام 320 بند که در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده بود طبقه‌بندی کردیم و در قالب یک پیش‌نویس قانونی به مجلس وقت دادیم.

وی گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای پیشبرد تعهدات دولت در حوزه اخلاق را طبقه‌بندی شد و برای اجرای آن ضمانت‌های مختلف تعیین شده بود، امید داشتیم که به با یک منطق خوب به جایی برسیم، اما به همان دلیل که به قانون‌گذاری اختیاری بی توجه هستیم و تنها زمانی توجه لازم را داریم که اضطراری وجود داشته باشد، آن کار مورد توجه قرار نگرفت.

وی کوتاهی دولت را مورد نکوهش قرار داد و افزود: دولت تنها توپ را به زمین قوه قضائیه انداخت؛ این لایحه درآمدزا است و می‌تواند هزینه‌های اجرا را در دستگاه‌ها در بیاورد و بهانه‌ای برای اجرا نشدن از سوی دولت مورد قبول نیست.

ابراهیمی درباره نسبت مواد پیش‌بینی شده با مواد پیشین گفت: سه دسته ماده در این لایحه داریم، موادی که درباره آن خلأ قانونی داشتیم؛ مصداق آن طرح ناظر یک تا چهار است که توسط فراجا اجرا می‌شد اما مبتنی بر قانون مصوب مجلس نبود و با دستور دادستانی اجرا می‌شد و با تمدید نشدن آن به وسیله دادستان، این طرح زمین می‌ماند و اجرا نمی‌شد.

وی ادامه داد: بسیاری از مواردی که قبلاً خلأ داشتیم اینجا جبران می‌شود و قانون‌گذاری شده، دغدغه فراجا هم برطرف می‌شود که جا پای قانونی برای آنان در نظر گرفته شده است.

پژوهشگر و دبیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بعضی از مواد این لایحه را تأکید مواد قبلی عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی اعلام کردند که برای آمرین به معروف و ناهیان از منکر در این لایحه مجازات‌هایی در نظر گرفته شده، در حالی که به طور دقیق همین بند را در قانون حمایت از آمرین داریم و صراحت دارد که حتی اگر حذف شود ایرادی ندارد؛ ماده این است که «هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، ضرب و جرح و قتل مبادرت ورزد؛ مرتکب طبق قانون مجازات می‌شود».

ابراهیمی تکرار این قانون را به عنوان تذکر برای همگان به منظور هشدار به رها و یله نبودن فضای جامعه در انجام بی‌قانونی خبر داد و افزود: دسته سوم از قوانین این لایحه ناسخ قوانین قبلی است.

گزارشی از نشست «ارائه و نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب»

وی بر دقت کارشناسی در نوشتن این لایحه تأکید کرد و گفت: هر کارشناسی که فکر می‌کند می‌تواند مواد بهتر از این مواد جایگزین کند حتماً به ما تقدیم کند تا ما در پروسه قانون‌گذاری با ارتباطی که با مجلس داریم، نکات دوستان را منتقل کنیم؛ اما دغدغه‌ها و عرف اساسی کشور در نظر گرفته شود.

پژوهشگر و دبیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بررسی مجازات‌ها و جریمه‌های نقدی گفت: سه قشر در حوزه عفاف و حجاب باید مورد توجه قرار گیرند و حساسیت‌ها روی این سه گروه باشد؛ نخست گروهی که به صورت سازمان‌دهی شده اقدامات تولید یا واردات و توزیع را در حوزه عفاف و حجاب بر عهده دارند؛ دوم سر منشأ‌ها و الگوها که سلبریتی‌ها و ورزشکاران هستند؛ در این موارد تنها برای بار اول جریمه 25 میلیون تومانی است و پس از آن تا درجات 6 و 5 هم برای مجازاتشان پیشنهاد شده است؛ سوم نیز گروه‌های سازمان یافته کشف حجاب است که جرم بوده و مستقیم به دادگاه می‌روند.

ابراهیمی رسانه‌ای شدن نکات اشتباه را مایع دردسرهای زیاد توصیف کرد و گفت: همین رسانه‌ها با انتشار مطالب اشتباه جلوی قانونی که نداریم را می‌گیرند که ای کاش همراهی می‌شد و همین لایحه زودتر قانون می‌شد و تعهدات به آن اضافه می‌شد که ما این آسیب‌ها را نداشته باشیم.

وی نظارت بر بازار را به عنوان قانون از مزایای این لایحه عنوان کرد و افزود: کمیسیون فرهنگی منتظر تعهدات است؛ بارها این طرح‌ها در مجلس آمده که همراهی لازم بین دولت و قوه قضائیه را می‌داشت که این اتفاق افتاده است.

پژوهشگر و دبیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حمایت از طراحان مد و لباس و استفاده از مبالغ دریافتی از مردم را برای بحث فرهنگ عفاف و حجاب را مورد تأکید قرار داد و گفت: امکان دارد که فضاهایی را برای بانوان فراهم کرد؛ اینترنت کودک لازم است؛ فضای مجازی را دست بچه‌ها می‌دهید و سراغ معلول این جریان می‌رویم؛ علاوه بر این‌ها قانون علاوه بر الزام باید به التزام منجر شود و در جوانان و مردم ما نهادینه شود.

ارسال نظرات