۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۷۳۷۱۲۴
پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی مطرح کرد؛

رفاه بیشتر جامعه؛ با تعطیلی شنبه‌ها + فیلم

رفاه بیشتر جامعه؛ با تعطیلی شنبه‌ها + فیلم
فصیحی گفت: یکی از راه‌های رسیدن به رفاه بیشتر دو روز تعطیلی در هفته است و اکثر کشور‌های اسلامی روز شنبه را تعطیل کرده‌اند.‌

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با توجه به اینکه ایران همچون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مراودات و تبادلات نفتی، تجاری و وارداتی با کشورهای غربی دارد و به نظر می‌رسد تعطیلی شنبه‌ها بتواند در ایران نیز به بهبود این مراودات کمک کند.

از طرفی، آنچه حائز اهمیت است کیفیت فعالیت کارمندان و نه تعداد روزهای کاری است چراکه هم اکنون نیز در برخی ادارات ساعات زیادی به استراحت و نهار می‌گذرد بنابراین باید توجه بیشتری به افزایش بهره‌وری کارمندان داشت، تعطیلی آخر هفته‌ها در همه کشورها یکسان نیست و با توجه به فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است.

در ایران نیز تعطیلی جمعه‌ها با توجه به برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه، اهمیت زیادی داشته و نمی‌توان آن را به روز دیگری موکول کرد اما تغییر تعطیلی پنجشنبه به شنبه‌ها نیز مخالفانی دارد که برخی از آنان دلایل مذهبی را در نظر گرفته‌اند.

به همین مناسبت دکتر امان الله فصیحی پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی در نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها که با همکاری شورای تخصصی حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز سنجش دینداری در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخت.

اگر می خواهیم برای جهان اسلام الگو باشیم نباید همسو با غرب حرکت کنیم//

فصیحی با بیان اینکه اگر بخواهیم بدون دلیل؛ روز شنبه یا یکشنبه را تعطیل کنیم من مخالف هستم، اظهارداشت: اصل طرح تعطیلی اگر برای هم‌رنگی با جامعه جهانی باشد باز هم من مخالف هستم و اگر قرار باشد که روز تعطیلی به روزهای هفته اضافه شود؛ بهتر است که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی روز پنجشنبه تعطیل شود.

پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی با اشاره به اینکه وضعیت انرژی و هزینه در دنیا باعث شده کشورها به سمت کار کمتر و رفاه بیشترکارمندان حرکت کنند، ابراز کرد: یکی از راههای رسیدن به رفاه بیشتر و هزینه کمتر دو روز تعطیلی در هفته است و محتمل ترین روزها برای تعطیلی؛ پنجشنبه و شنبه می‌باشد که اکثر کشورهای اسلامی روز شنبه را تعطیل کرده اند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی در سال 1989 توافق نامه‌ای را امضاء کرده‌اند که براساس آن؛ روز شنبه تعطیل باشد،خاطرنشان کرد: اگر روز پنجشنبه در کشور ما تعطیل شود، در سیستم جهانی 4 روز را تعطیل هستیم؛ پنجشنبه و جمعه تعطیلی کشور ما و شنبه و یکشنبه تعطیلی کشورهای دیگر می‌باشد.

فصیحی تعطیلی چهار روز در هفته را باعث خسارت برای کشور درجنبه‌های اقتصادی و تبادلات جهانی دانست و گفت: اگر روز شنبه را به تعطیلات اضافه کنیم بازهم تعداد تعطیلات هفتگی کشور ما از تعطیلات هفتگی کل دنیا یک روز بیشتر خواهد بود واین تعداد روز تعطیلی به اقتصاد و تولید کشور ضربه می‌زند.

اگر می خواهیم برای جهان اسلام الگو باشیم نباید همسو با غرب حرکت کنیم//

پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی با بیان این سوال که آیا با توجه به ارتباطات کشورها با هم برای رسیدن به منافع خود؛ ممکن است که ارتباط با جهان اسلام وغرب را قطع کنیم؟ اظهار داشت: اگر می خواهیم که الگو برای جهان باشیم و هژمونی جهان اسلام را احیا کنیم، نباید همسویی با کشورهای غربی داشته باشیم؛ اما با وجود شرکایی که در سطح منطقه داریم این امرشدنی نیست.

وی با توجه به بحث های انتزاعی تعطیلی شنبه ها، ابراز کرد: تعطیلی شنبه ها از جهت تشبه به کفار، بحثی فقهی است و باید فقهاء شورای نگهبان در این مورد نظر بدهند؛ من با مطالعه تفسیر المیزان به این نتیجه رسیده ام که دین دارای مسلماتی است که به هیچ عنوان از آن نمی‌توان عدول کرد.

فصیحی واجباتی مانند نماز، روزه و زکات را جزء مسلمات دینی دانست و افزود: برخی کارها در جامعه مسلمان سنت شده است و اگر قوام نظام و جامعه اسلامی باعث شود که کاردیگری را انجام دهیم، در اینجا قوام جامعه ارجحیت دارد؛ به همین دلیل اگر شنبه ها از لحاظ اقتصادی و تبادلات جهانی اقتضای برای جامعه بهره داشته باشد، تعطیلی این روز بهتر است.

پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی تقسیم زمان به مقدس و غیرمقدس را درمتون دینی غلط خواند و تصریح کرد: تقسیم مکان به مقدس و غیرمقدس؛ تقسیم بندی علم و دین؛ پدرسالاری و مادرسالاری از سیئات رویکرد جامع شناس فرانسوی است که در کتاب «صور بنیادی حیات دینی»؛ دین را پرداختن به امر مقدس معرفی کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این نویسنده در کتاب خود نوشته که هر امر غیردینی غیر مقدس است؛ مثلا اوقات نماز زمانی مقدس و زمان بین صبح تا ظهر غیر مقدس است؛ در حالیکه در متون دینی ما زمان تجلی رحمت الهی است و هر لحظه از آن مقدس بشمار می‌رود و هرکاری که به قصد قربت الهی انجام گیرد مقدس است.

فصیحی با بیان اینکه زمان معنای ذاتی و جوهری ندارد، ابراز کرد: در فرهنگ دینی ما برای هر روز اذکار و اعمالی ذکر شده که نشان دهنده فضیلت ایام است؛ بعضی از فضیلت‌های ایام در طول سال‌ها شکل گرفته که با دستکاری روزهای تعطیل قطعا این فضیلت‌ها دچارتغییر می‌شوند.

اگر می خواهیم برای جهان اسلام الگو باشیم نباید همسو با غرب حرکت کنیم//

پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی تعطیلی دو روز درهفته را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری به رفاه بیشتر جامعه اسلامی تاکید دارند و با کار زیاد این رفاه محقق نمی شود؛ یکی از راههای افزایش رفاه در جامعه کم کردن ساعات کاری است که در این صورت فرصت بیشتری برای صله رحم، تربیت فرزند و تفریحات سالم باقی می ماند.

وی افزود: اگر شنبه‌ها تعطیل شود می توانیم با فراغت خاطر بیشتری روز جمعه را به عبادت بپردازیم و روز شنبه را به تفریحات اختصاص دهیم، ولی در شرایطی که شنبه تعطیل نباشد، تراکم کاری مانع می شود تا روز جمعه را به کارهای عبادی اختصاص دهیم و نگرانی از کار روز شنبه ما را در بهرمندی از روز جمعه باز می‌دارد.

 

تعداد بازدید : 2

پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی نظم ماشینی حاکم بر زندگی افراد را باعث اختلال در حیات انسانی ارزیانی کرد و ابراز داشت: دولت اسلامی مکلف است که اگر دو روز تعطیلی درهفته تصویب شود، خسارت کاهش درآمد کارمندان را جبران کند و نیز افراد می‌توانند برای این دو روز تعطیلی آخر هفته برنامه ریزی کنند و کاری را برای خود تعریف کنند تا بیکار نباشند.

فصیحی با اشاره به اینکه حجم وسیعی از مردم تهران در شرایط فعلی از تعطیلی دو روز در هفته بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: چرا کارمندان سایر شهرستان‌های کشور از این تعطیلی دو روز در هفته بهره‌مند نیستند؟ و اگر ضرورت اقتضا می‌کند که کارمندان تهرانی دو روز در هفته را کار نکنند؛ باید سایر کارمندان کشور نیز دو روز تعطیل باشند.

ارسال نظرات