۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۳۸۴۴۳
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد:

هیئات با دو عنصر عقل و عشق جهاد تبیین کنند

هیئات با دو عنصر عقل و عشق جهاد تبیین کنند
حجت الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه هیئت ها با استفاده از دو عنصر عشق و عقل می‌توانند در نهادینه سازی فرهنگ حسینی در بین مردم مؤثر باشند، بر جهاد تبیین حداکثری تأکید کرد.

اشاره: هیئت ها نمی‌توانند سکولار باشند و هرکس که علاقمند به امام حسین(ع) است، یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى، مجاهد و مقاتله است و معناى اعتقاد به امام حسین(ع) این است و اگر در یک مجلس روضه یا هیئت عزادارى  گفته شود که مراقب باشید وارد مباحث اسلام سیاسى نشوید، این حرف غلط است.

البتّه معناى اسلام سیاسی این نیست که هر حادثه‌‌ سیاسى در کشور اتّفاق بیافتد، باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّى بیان کنیم و احیاناً با یک چیزهایى هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکى که امام (رضوان الله علیه) در این مملکت ترسیم کردند و باقى گذاشتند، بایستى در مجموعه‌‌ها و مانند اینها حضور داشته باشد.

از همین رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام رحمانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم انجام داده است که در ادامه می خوانید:

رسا ـ چه ویژگی در هیئت باعث شد که به تعبیر مقام معظم رهبری عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی و نهادینه کردن آن در بین مردم شود؟

وجود دو عنصر منطق و عاطفه در هیئت باعث گسترش فرهنگ اسلامی و نهادینه کردن آن در بین مردم شده است، عاطفه به معنای متور محرکی است که انسان را به سمت اهداف حرکت می دهد و منطق وظیفه جهت دهی به این موتور متحرک را دارد تا مسیر درستی حرکت کند.

اگر عاطفه و هیجان پشتوانه منطق و استدلال نداشته باشد ما را به بیراهه و مسیر ناصحیح می‌برد و اگر منطق و استدلال همراه عاطفه و هیجان نباشد حرکتی شروع نمی شود.

ویژگی هیئت داشتن دو عنصر هیجان و منطق است که می تواند این دو عنصر را در جامعه گسترش دهد، در هیئت سخنران با بیان معارف واحکام جنبه منطقی هیئتیان را تقویت می کند و مداح نیز جنبه شور و عاطفه  را در بین اهل هیئت تقویت می کند، ما شاهد بودیم که هیئات با این کارکردی که داشتند در دوران انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس نقشی کلیدی  را ایفا کردند.

امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند که عاشورا و تاسوعا اسلام را نگه داشته است؛ نکته مهمی که وجود دارد مردمی بودن هیئت است، و مردمی بودن هیئت نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ هیئتی در بین مردم دارد، سکولار نبودن هیئت نیز از چیزهای بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود؛ هیئت نمی تواند نسبت به مسائل مهم مردم بی توجه باشد و خروجی هیئت باید مبارزه با ظلم و ستم باشد، همان درسی که امام حسین علیه سلام در روز عاشورا به ما یاد داد زیرا ماجرای کربلا به عنوان سیاسی ترین حرکت برعلیه ظلم و ستم می باشد.

هیئات با دو عنصر عقل و عشق جهاد تبیین کنند

رسا ـ  وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

اکنون ما در یک جنگ ترکیبی به سر می بریم، یک زمان بود که دشمن سلاح می‌کشید و ما در مقابل او با سینه سپرکردن ایستادگی می‌کردیم، ولی امروز شاهد هستیم که دشمن علاوه بر مشکلات امنیتی، جنگ اقتصادی، اندیشه ای و فرهنگی را برای ملت ایران به وجود آورده است و با کار رسانه ای قوی مشکلات را بزرگنمایی می کند و موفقیت های کشومان را نمایش نمی دهد.

در مقابل این جنگ چند جانبه، ما باید با جهاد تبیین و آگاهی دادن نسبت به دشمن و اهداف او راه غلبه او را ببنیدیم و هیئت در این جهاد تبیین بسیار تاثیرگذار است و با عنصر عقل و عشق می‌تواند کارهای بزرگی را رقم بزند، و توجه باید کرد که هر دو عنصر عشق و عقل در هیئت بر مدار اهل بیت قرار دارد.

فعالیت های هیئت را نباید به سخنرانی و مداحی تقلیل دهیم و هیئت می‌توانید با کارهای متنوع مانند؛ مسابقه کتابخوانی، پخش مستند و پرده خوانی به شیوه های مختلف فعالبت فرهنگی داشته باشد و در این جهاد تبیین به خوبی نقش ایفا کند و باید توجه داشته باشد که تلاش دشمن هیچگاه متوقف نخواهد شد و ما نیز باید تلاشمان را در راه مقابله با دشمن متوقف نکنیم.

رسا ـ  با توجه به توصیه رهبری در مورد معرفی کتاب در هیبت و ترویج و تشویق به کتابخوانی ، دلیل این فرمایش چیست و راهکار رسیدن به این امر مطلوب را بیان بفرمایید؟

همانطور که عرض کردم ما در یک جنگ ترکیبی قرار داریم، دشمن همه جانبه در حال مبارزه ما است و هیئت نقش را در این جنگ ترکیبی بر عهده دارد، یکی از فعالیت های بسیار مهمی که هیئت می تواند داشته باشد ترویج کتابخوانی است؛ با کتاب‌خواندن  قدرت منطق واستدلال انسان تقویت می شود و اگر کتاب مناسبی خوانده شود علاوه بر جنبه منطقی، جنبه های عاطفی و هیجانی انسان نیز تقویت می‌شود.

هیئت باید نقش مهمی در راستای تقویت، رشد و نهادینه سازی فرهنگ کتاب خوانی دربین مردم داشته باشد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: کتابخوانی باید در بین مردم گسترش یاید، البته از روش های هنرمندانه‌ای مانند خواندن کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی و معرفی کتاب  نیز می‌توانیم برای ترویج کتابخوانی بهره ببریم و توجه به طبقات مختلف و سنّی مردم در معرفی کتاب لازم است.

ارسال نظرات