۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۴۰۵۲۲
در حاشیه نخستین اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت و در قالب نمایشگاه صورت گرفت؛

دعوت از مجموعه‌های مردمی برای شرکت در «محله اربعینی»

دعوت از مجموعه‌های مردمی برای شرکت در «محله اربعینی»
نخستین اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت، نمایشگاهی با حضور مجموعه‌های مردمی فعال و مبدع در امر مردمی سازی امور دایر شد که به ارائه حکمرانی مردمی مسجد محور پرداخت.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نخستین اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد.

در کنار این اجلاسیه یک روزه، نمایشگاهی از مجموعه‌های مردم نهاد و مراکزی که در زمینه مردمی سازی امور فعال هستند، دایر شد. بنیاد هدایت نیز در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه، ایده و طرح خود را در زمینه حکمرانی مردمی مسجد محور به عنوان گامی مهم در تحقق تمدن نوین اسلامی ارائه کرد.

بر اساس این ایده؛ در طلیعه شکل گیری نظم جدید جهانی، مساجد می توانند کانون «مقاومت»، «پیشرفت» و «الگوسازی» در جامعه و محور جامعه پردازی ولایی و تکمیل فرآیند نظریه نظام انقلابی باشند. همچنین برای مقابله با طرح حکمرانی مجازی که کارکرد آن قطع پیوندهای اجتماعی و ترویج زندگی فردی است، باید به سراغ مسجد برویم.

این فناوری حکمرانی جامعه پردازی در سطح محلی و با محوریت مساجد باید شکل بگیرد.

اساسی ترین راهبرد در تمدن سازی جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن از دشمن و جبهه کفر است؛ بنابراین با مدل های وارداتی مانند مدل اجتماعی تسهیل گری و مدل های توسعه پایدار نمی توان تمدن اسلامی بنا کرد. برای محرومیت زدایی و مقابله با آسیب های اجتماعی و تحول، پیشرفت و آبادانی باید به سراغ مدل های خود که همان نرم افزار امامت برویم.

بر اساس نرم افزار امامت، حکمرانی اسلامی شش ویژگی مهم دارد؛ دینی و اعتقادی بودن، مردمی بودن، مسرف نبودن، اشرافی نبودن، مظلوم و ظالم نبودن. این ویژگی ها را هم در سیره اهل بیت(ع) در قامت انسان 250 ساله دیده ایم و هم در سیره امامین انقلاب که برای صیانت و تداوم این سیره مجاهدت کردند تا این مدل امامت پیش برود. انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر همین ویژگی ها و مدل شکل گرفته است.

دعوت از مجموعه‌های مردمی برای شرکت در «محله اربعینی»

در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی تا کنون ۲ فناوری داشته ایم؛ فناوری ولایت فقیه که موجب شکل گیری و بقای انقلاب اسلامی شد و فناوری جمهوری اسلامی که مردم را پای کار آورد و نظام اسلامی را رقم زد؛ در کنار این دو فناوری ما معتقدیم که امامت میانی نیز باید احیاء شود تا فناوری گام دوم جامعه پردازی و تحقق حکمرانی و جامعه اسلامی اتفاق بیفتد.

در بخش دیگر غرفه، کتاب‌ها، مقالات و منشورات تولید شده در بخش پژوهش بنیاد هدایت به نمایش گذاشته شده است. «منظومه سؤالات بنیاد هدایت»، «آشنایی با راهیاری»، «امام محله(مقدمه ای بر امامت در مقیاس میانی و سازوکارهای تنفیذ آن)»، «آشنایی با گعده داری در بنیاد هدایت»، «سندملی توسعه،گسترش و تقویت نهاد مسجد و سامان بخشی و راهبری آن»، «قواعد برنامه ریزی و الگوی تحول اجتماعی با محوریت نهاد دین»، «بنیاد جامعه پردازی هدایت»، «گزارش سیاستی مسجد جامعه پرداز»، «محله حسینی در 3 ویرایش»، «ثمین(خلاصه آرای هیئت امنای بنیاد هدایت)»، «راهیاری راهیار شهرستان»، «تعامل با امام محله»، «ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی» و ... از جمله محصولات علمی و دانشی بنیاد هدایت در این سال ها هستند.

در بخش دیگری از غرفه بنیاد هدایت، گزارشی از عملکرد این مجموعه در قالب عملیات ها، مهرواره ها و پویش هایی که برگزار شده ارائه می‌شود. همچنین رزمایش «محله اربعینی» نیز تبیین شده و از مخاطبان و بازدیدکنندگان برای شرکت در آن دعوت به عمل می آید.

رزمایش «محله اربعینی» در صدد است محلات سراسر ایران طریق پیاده روی اربعین و جزئی از حرم اباعبدالله الحسین شوند.

شرکت در رزمایش محله اربعین یعنی هر کدام از اهالی محله نسبت خود را با اربعین تعریف کنند. عده ای پیاده روی می روند، عده ای به جاماندگان خدمت می کنند؛ آنهایی که امکان رفتن ندارند می توانند به کسانی که هزینه رفتن به کربلا ندارند کمک مالی می کنند و هر کدام از ما اهالی «محله همدل» از هر راهی که شده تنور اربعین رو گرم تر کنیم.

علاقه‌مندان برای شرکت در رزمایش «محله اربعینی» می‌توانند از طریق آدرس https://mahalehamdel.ir/arbaeen به خیل عظیمی از عاشقان و مشتاقان ترویج فرهنگ اربعین بپیوندند.

ارسال نظرات