۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۴۰۶۱۵
آیت الله رجبی:

نباید در لایحه حجاب منفذی برای ورود دشمن وجود داشته باشد

نباید در لایحه حجاب منفذی برای ورود دشمن وجود داشته باشد
آیت الله رجبی با انتقاد از کسانی که برای لایحه حجاب محدودیت هایی از قبیل سن تعریف می کنند، این واجب شرعی را بدون حد و مرز دانست و گفت: در لایحه باید آنقدر مانع ایجاد شود که هیچ منفذی برای ورود دشمن نباشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در همایش بررسی «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی برگزار شد با اشاره به ابعاد مختلف مسأله حجاب اظهار داشت: در بررسی مسأله حجاب در مرحله قانون گذاری و اجرا ابعاد بسیار وسیعی دارد و حتی در فقه نیز گستره قابل توجه دارد.

وی از لزوم بررسی مسأله حجاب و پیوندهای آن با مسائل دیگر به همراه پیامدهای موضوع ساز سخن گفت و افزود: حکم شرعی مسلم در فقه اسلامی بر حسب دلایل متقن و مستندات قطعی به وجوب حجاب اشاره دارد و جدای از آن حجاب موجب رشد جامعه شده و موانع رشد را بر می دارد؛ جامعه ای که در آن حجاب رعایت شود فرصت زیادی برای بالندگی دارد.

آیت الله رجبی با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه ای پاک داشته باشیم حجاب نقشی اساسی دارد، افزود: اگر باور داشته باشیم که حجاب موجب طهارت جامعه می شود باید نظام اسلامی نسبت به آن اهتمام داشته باشد از این رو می طلبد نسبت به فعالیت های علمی و دیگر سرمایه گذاری ها امکاناتی صورت گیرد. قرائن و شواهد تاریخی تأیید می کند حجاب موجب رشد و طهارت است.

وی در ادامه با اشاره به ممنوعیت حجاب در برخی از کشورهای غربی که ادعای آزادی را دارند، تصریح کرد: کسی که می خواهد درس بخواند به دلیل اینکه حجاب دارد از درس محروم می شود؛ فساد اخلاقی و جنسی در جوامعی که آزادی بیشتری دارند بیشتر هست؛ حجاب سد در مقابل استعمارگران می تواند باشد.

این استاد حوزه علمیه حجاب را از ابعاد مخلف مسأله ای اجتماعی دانست و افزود: امر اجتماعی دامنه نسل ها را در بر می گیرد زیرا جامعه بیشترین اثر را در فرد دارد تا جایی که فکر و زیست افراد را عوض می کند؛ وجود و عدم حجاب برای جامعه مسأله ای معمولی نیست بلکه بر کل جامعه نیز اثرگذار است؛ بسیاری از ناهنجاری هایی که برای افراد زیادی طبیعی شده است، در 15 سال پیش حساسیت زیادی داشت و این به خاطر تأثیرگذاری جامعه است.

وی با اشاره به اقتضاء ذاتی مرد و زن در حرکت به سمت بی حجابی تأکید کرد: این طور نیست که اگر آزادی قرار داده شود، هر کس خواست حجاب را انتخاب کند زیرا به طور طبیعی پس از آزادی بدون دخالت خارجی و تلقین رسانه ها انسان به سمت بی حجابی سوق داده می شود؛ بسیاری در میان مسؤولین نگاهی اینچنینی به حجاب ندارند و آن را مثل سایر احکام دین می دانند که باید رعایت و پرداخت شود. اگر یک نسل دچار چنین آسیبی شد چندین نسل دچار آن آسیب می ماند.

آیت الله رجبی با اشاره به تفاوت دوران فعلی با زمان کشف حجاب رضاخانی عنوان کرد: برای قانون کشف حجاب در آن موقع کار فرهنگی صورت نگرفته بود و جامعه متدین به شدت ایستادگی کرد و نهاد روحانیت نیز نفوذ زیادی داشت.

وی در ادامه با اشاره به هوشیاری دشمن تأکید کرد: اگر جایی خلأ ایجاد کنیم دشمن مترصد است و متوجه می شود؛ در لایحه باید آنقدر مانع ایجاد شود که هیچ منفذی برای ورود دشمن نباشد زیرا دشمن اقدامات فرهنگی دامنه داری را انجام داده است؛ اگر در قانون ذکر شود در صورتی که یک آمر به معروفی پرخاش کرد مجازات می شود دشمن کاری می کند که اکثر موارد امر به معروف به پرخاش برسد؛ حساسیت مسأله در ابعاد مختلف اجتماعی آن باید دیده شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اظهار داشت: وقتی مسأله ای تبدیل به فرهنگ شود به آسانی نمی شود جلوی آن را گرفت؛ اینکه گفته شود به زیر 18 سال کار نداریم ممکن است تصویر مردم از مواضع دینی عوض شود زیرا وقتی حجاب شرعی حد و مرز دارد کم کم تردید ایجاد می شود.

آیت الله رجبی با بیان اینکه باید به حجاب به عنوان عنصری حیاتی نگاه کنیم، ابراز داشت: وقتی چنین نگاهی به حجاب داشته باشیم متناسب با آن کار فرهنگی قانونی و مقرراتی می کنیم و مراقب عوارض و پیامدهایش نیز باید باشیم؛ اگر بدون فکر وارد عرصه عمل بشویم دچار آسیب خواهیم شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علامه مصباح همیشه تأکید داشت که مردم را باید به سمت فکر کردن سوق دهیم و طوری عمل کنیم که مردم فکر کنند و تصمیم بگیرند.  

ارسال نظرات