۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۴۰۶۶۶
یادداشت؛

اربعین و تمدن سازی اسلامی

اربعین و تمدن سازی اسلامی
حضور همه ملت‌ها در همایش بزرگ اربعین حسینی زمینه ساز تمدن بزرگ اسلامی است و همبستگی، همکاری و همگرایی امت‌ها این آرمان را نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، راهپیمایی اربعین که پشتوانه تاریخی 1400 ساله دارد باورهای انسان ها را نسبت به مسائل اعتقادی مانند امامت و معاد افزایش  داده است، ضمن اینکه تجربه های معنوی عمیقی را در انسان ها بوجود آورده که به این شدت در سایر اعمال دینی وجود ندارد.

مراسم پیاده روی اربعین نوعی امت سازی و تمدن سازی نوین اسلامی است، چرا که در اربعین همه امت ها با یکپارچگی زمینه ساز امت و فرهنگ بزرگ و فراگیر اسلامی می شوند و  همکاری، همبستگی و همگرایی ملت های اسلامی بسترساز برای تمدن بزر گ و شکوهمند اسلامی است.

پیاده‌روی اربعین و تمدن سازی

همایش بزرگ پیاده روی اربعین یکی از باشکوه ترین زیارت های است،که در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است که پدیده ای چند بعدی شامل زیارت، اقتصاد، سیاسی، هویت و محیط زیست است که بیشتر از هر عنصری به مقوله فرهنگ و اعتقادات توج دارد.

شکوه اربعین در عصر کنونی

آیین پیاده روی اربعین که در سال های گذشته با تعداد محدودی برگزار می شد از اردیبهشت ماه سال 1382 و پس از سقوط صدام در عراق شدت و توسعه زیادی پیدا کرد و با توجه به اینکه در اولین پیاده روی بعد از سقوط صدام پنجاه هزار ایرانی حضور داشتند ولی اکنون جمعیت حاضر در این همایش بزرگ به میلیون ها نفر می رسد.

حماسه اربعین نشان دهنده بسیاری از ارزش ها و فضائل اخلاقی، انسانی  مانند، صبر، نوع دوستی، ایثار و ظلم ستیزی است که باورهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها را تاکید می کند و اغلب کسانی که در این همایش بزرگ شرکت می کنند به این فضائل را رعایت می کنند.

همایش پیاده روی اربعین به خوبی قدرت امت اسلامی را به در منظر جهانیان به نمایش می گذارد و حرکت عاشقان ابی عبدالله علیه السلام به سمت بارگاه نورانی سیدالشهداء علیه السلام تجدید عهد و میثاق با آرمان زیربار ظلم و ستم نرفتن، ایثار و ازخود گذشتگی است.

اربعین، تجلی محبت دوستداران اهل بیت علیهم السلام، حرکت در مسیر آرمان ها و اهداف عاشورا، و بزرگترین تجمع دینی در جهان اسلام است که شیعیان برای حراست از حریم اهل بیت علیهم السلام در این مراسم حضور پیدا می کنند و هیچ حزب و گروهی توانایی برپایی چنین مراسمی نخواهد داشت.

پیاده‌روی اربعین و تمدن سازی

میزبانی بسیار عالی زائران اربعین توسط عراقی ها ریشه در سنت این مردم که همان رسم مهمان نوازی آنهاست، که درخواست برکت از اهل بیت علیهم السلام برای رزق و روزی و در نهایت محبت بی منت که ناشی از سرسپردگی و دلدادگی به امام حسین علیه السلام بدون هیچ چشم داشتی است می باشد.

اهداف زائرین اربعین

زائرین اربعین با نیت ها و اهداف مختلفی در این مراسم حضور دارند، کسب ثواب و شفاعت، همراهی و هم قدمی با عاشقان امام حسین علیه السلام، ادای نذر، تحمل سختی در مسیر حرکت کاروان اسرای کربلا، زیارت کم هزینه، کنجکاوی و در نهایت همراهی دوستان از جمله این اهداف است.

هدف پیاده روی اربعین روشنگری مستمر و غفلت نکردن از کمین دشمنان اهل بیت علیهم السلام برای انحراف راه هدایت است، نجات بشریت هدف مهم قیام سید الشهداء است و اقدامی که باعث دوری بشریت از این اقدام شود در مقابل اهداف قیام ابی عبدالله است.

مهم ترین کارها برای غنی‌تر کردن مراسم معنوی پیاده روی اربعین را معرفی و گسترش فرهنگ اربعین در طول سال، جلوگیری از تبلیغات ضد دینی در اربعین، از بین بردن عوامل وحدت شکن، اجرای برنامه های فرهنگی در مسیر، پوشش رسانه ای مناسب و آموزش تعامل فرهنگی می توان نام برد.

ارسال نظرات