۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۴۱۱۸۴
یادداشت؛

چرا از حکومت دینی برای ایران آینده دفاع می کنم؟‌

چرا از حکومت دینی برای ایران آینده دفاع می کنم؟‌
همه شواهد امروز بیانگر وفاداری اکثریت جامعه ایران به حکومت دینی است و به همین دلیل برگزاری انتخابات متعدد و مراجعه به آرای عمومی در مسائل مختلف حکومت، مدال افتخار این نظام است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اعلایی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به یادداشت مهدی نصیری با عنوان «چرا از حکومت سکولار برای ایران آینده دفاع می کنم؟‌» نوشت:

ادله دفاعم به عنوان یک ایرانی مذهبی و شیعی از حکومت دینی برای ایران فردا به جای حکومت سکولار بدین شرح است:

۱. نظر مشهور و اکثریت قاطع فقهای شیعه این است که برقراری حکومت دینی از شئون و اختصاصات امام معصوم نیست و در عصر غیبت چنین وظیفه یا حقی برای دیگران از جمله فقها وجود دارد. حتی برخی فقها تا آنجا پیش رفته اند که اقامه نماز جمعه را هم واجب تخییری می دانند.‌

شیعه در عصر غیبت نباید به عرف زمانه و حکومت های رایج مراجعه کند بلکه باید در قبال آنها مقاومت و ایستادگی کند. بزرگانی چون آخوند خراسانی، نایینی و شعرانی حکومت مشروطه و دمکراتیک را تنها با قید مشروعه به عنوان مدل حکمرانی در عصر غیبت پذیرفته‌اند.

۲. گر چه اندکی از فقها قائل به ولایت فقیه و جواز حکومت در عصر غیبت نیستند اما اگر تجربه عملی یک ایده و فتوای اجتماعی را محکی برای درستی یا نادرستی آن بدانیم - که عقلا و شرعا چنین است - باید تجربه جمهوری اسلامی را دلیلی واضح بر شکست تئوری مخالفت با ولایت فقیه بدانیم چرا که حکومت‌های پادشاهی گذشته فاجعه ای عظیم برای دنیا و دین مردم ایران ایجاد کرده‌اند و همچنان معلوم نیست ابعاد این فاجعه عظما تا کجا امتداد پیدا می کند.

۳. یک قرائت متین دینی می گوید خواست خدا به عنوان مالک دنیا و انسان‌ها بر خواست مردم مقدم است، بنا بر این نظر عرف و اکثریت مقدم بر شریعت در حکمرانی نمی‌تواند باشد و همه شواهد امروز بیانگر وفاداری اکثریت جامعه ایران به حکومت دینی است و به همین دلیل برگزاری انتخابات متعدد و مراجعه به آرای عمومی در مسائل مختلف حکومت، مدال افتخار این نظام است.

۴. همه ایرانیان باید برای دفاع از نظام کنونی و مقابله با استقرار یک نظام سکولار آماده شده و متدینان مطمئن باشند که در نظام سکولار، اعتقادات و باورهای عقلانی و متین دینی که با حمایت حکومت دینی و نظام ولایت فقیه در جامعه گسترش یافته، جایگاه خود را از دست خواهد داد.

ارسال نظرات