۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۴۱۲۶۳
در نشست نقد و بررسی کتاب «خیمه ماهتابی» عنوان شد؛

شخصیت «خیمه» به عنوان روایتگر واقعه کربلا برای کودکان و نوجوانان

شخصیت «خیمه» به عنوان روایتگر واقعه کربلا برای کودکان و نوجوانان
در آستانه اربعین حسینی، نشست رونمایی از کتاب «خیمه ماهتابی» با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه عمومی شهدای نوبهار برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با همکاری انتشارات شهید کاظمی، در آستانه اربعین حسینی، نشست رونمایی از کتاب «خیمه ماهتابی» با حضور فاطمه سادات موسوی، نویسنده اثر؛ فاطمه بختیاری، نویسنده کودک و نوجوان و منتقد؛ سید مجتبی طباطبایی نسب، رئیس اداره فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم؛ یونس عزیزی، خبرنگار کتاب و نویسنده؛ زهرا باقری، نویسنده کتاب شهاب دین؛ طاهره غفاری، مسئول آموزش و پژوهش اداره کل ورزش و جوانان؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از اعضای کودکان و نوجوانان در بخش کودک کتابخانه شهدای نوبهار قم برگزار شد.

اگر خانواده اهل کتاب باشد جامعه نیز کتابخوان خواهد شد
مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در ابتدای این نشست خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در نشست گفت: اگر بخواهیم آینده کشور را حفظ کنیم باید کتابخوان باشیم و نسل کتابخوان از درون خانواده کتابخوان شکل می گیرد و شما دانش آموزان امروز هر چه کتاب بخوانید، برکت و اثر کتابخوانی را در آینده متوجه خواهید شد.


وی در ادامه افزود: بسیاری از ما در عصر حاضر، اطلاعات مورد نیازمان را فضای مجازی دریافت می کنیم؛ این در حالی است که اطلاعات موجود در فضای مجازی برخلاف کتاب ها، در بسیاری از موارد قابل استناد نیست، به علاوه انسان های کتابخوان هر اطلاعاتی را به راحتی قبول نمی کنند و پس از دریافت هر اطلاعاتی، آن را تحلیل و بررسی می کنند.


توکلیان در ادامه تصریح کرد: کتابخانه ما کتابخانه شهدای نوبهار است، ما مدیون خون شهدا هستیم، مدیون شهدای حرم، دفاع مقدس امنیت و سلامت. این‌ها باعث شد ما سلامت جمعی و امنیتمان تامین شود. ما وظیفه داریم از این مسائل پاسداری کنیم؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در پایان از کودکان و نوجوانان حاضر در نشست خواست تا با معرفی کتاب «خیمه ماهتابی» در قالب ویدیو، در پویش «کتاب دستت چیه» شرکت کنند.

خیمه، راوی فانتزی داستان که همچنان با ماست
فاطمه سادات موسوی، نویسنده کتاب در ابتدا گفت: داستان تولد کتاب از آنجایی شروع شد که دختران من، زهرا و آلا، به موکب و حسینیه ای می‌رفتند که مسئول آن حسینیه از من خواست تا داستانی در مورد موکب و کربلا بنویسم و تصمیم گرفتم شخصیتی خیالی خلق کنم و این شخصیت باید همه جا باشد و به وسیله آن داستان کربلا گفته شود و در نهایت تصمیم گرفتم «خیمه» را به عنوان شخصیت فانتزی راوی داستان انتخاب کنم که قهرمان داستان است و تا پایان داستان با امام حسین (علیه السلام) می ماند و در حال حاضر نیز در کنار ماست.
وی در ادامه ضمن خواندن بخشی از کتاب افزود: خیمه‌ای که نخ‌های متفاوت دارد، چشم دارد، گوش دارد و کارهای عجیب و غریب انجام دهد. سعی کردم یک شخصیت جذاب که قهرمان داستانم هم باشد، برای شما خلق کنم. در صفحه آخر می‌بینید خیمه می‌گوید حتی در روضه‌های امروزی بعد از ۱۴۰۰ سال خودش را می‌رساند، تبدیل به یک غبار جادویی می‌شود که روی شانه بچه‌ها می‌نشیند. خیمه کنار بچه‌هاست، چون آمده که بو و صدای امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را پیدا کند و معتقد است که صدای امام حسین(ع) توی بغل بچه‌هایی است که اسم امام حسین(ع) را زنده نگه می‌دارد.


استفاده مناسب از عناصر داستان و شخصیت «خیمه» نقطه قوت کتاب بود
فاطمه بختیاری منتقد و مهمان این نشست، گفت: کربلا واقعه بزرگی است که زمان آن را کمرنگ نمی‌کند و نویسنده‌ها کارهایشان تکراری نمی‌شود. بچه‌ها با خواندن کتاب با واقعه کربلا آشنا می‌شوند و حس می‌کنند این فضا را با امام حسین(ع) همراه می‌شوند.


بختیاری بیان کرد: ما همه از کودکی با واقعه کربلا آشنا شده‌ایم. عناصر داستان در این کتاب خیلی خوب است به ویژه شخصیت داستان که یک خیمه است و این موضوع از نقاط قوت داستان به حساب می‌آید.
گفتنی است که در این نشست، تعدادی از کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه که از مدتی قبل به مطالعه کتاب پرداخته بودند، به نقد و بررسی کتاب پرداختند.


همچنین دو اجرا از گروه سرود انصار الحجه و مداحی باقر رئیس کرمی، مداح اهل بیت (علیهم السلام) از دیگر برنامه های این مراسم بود؛ در پایان این نشست، با حضور مسئولین استانی و نویسندگان حاضر، از کتاب «خیمه ماهتابی» رونمایی شد.

ارسال نظرات