۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۷۴۱۹۰۶
در گفت‌وگو با جراح و متخصص زنان مطرح شد؛

دختر می‌خواهید یا پسر؟

دختر می‌خواهید یا پسر؟
در حالی که مطمئناً داشتن یک نوزاد سالم اولویت اصلی شماستبعضی تکنیک‌های انتخاب جنسیت وجود دارند که می‌توانند فرزندی با جنسیت دلخواه به دنیا بیاورید.
به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، راه‌های مختلف علمی وجود دارند که می‌توانند به مادران کمک کنند تا شانس خود را برای پسر یا دختر شدن افزایش دهند. البته گاهی هم عقاید خرافی و غیر علمی می‌توانند در این زمینه مشکل‌آفرین شوند که والدین حتماً باید از آنها برحذر باشند.

دو کروموزوم جنسی در تخمک و اسپرم، تعیین کننده پسر یا دختر شدن شما هستند. تخمک‌ها همیشه یک کروموزوم X دارند و اسپرم‌ها دارای کروموزوم X یا Y هستند. هر اسپرمی که به تخمک نفوذ می‌کند و بارور می‌شود می‌تواند یک XX (دختر) یا XY (پسر) ایجاد کند.

تعیین جنـسیت جنین پیش از بارداری؛ دختر می‌خواهید یا پسر؟ | تأثیر کاهش وزن و رژیم غذایی بر تعیین جـنسیت نوزاد

دغدغه تعیین جنسیت جنین

دکتر مهشید کریمی، جراح و متخصص زنان و نازایی، فلوشیپ فوق تخصص ناباروری و  IVF در مورد تعیین جنسیت جنین می‌گوید: جنسیت نوزاد همیشه یکی از دغدغه‌های مهم پدر و مادران بوده و این موضوع فارغ از عقاید و فرهنگ افراد یا درست و غلط بودن آن؛ گاهی می‌تواند موضوع مهمی برای والدین به شمار رود.

روش‌های آزمایشگاهی برای بارداری

در گذشته‌های دور؛ تنها با روش‌های تغذیه و فرم شکم مادر و مواردی مانند آن، جنسیت جنین را پیش بینی می‌کردند، ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم؛ سونوگرافی، تغییر شگرف و بزرگی در این زمینه به وجود آورد. به گفته جراح و متخصص زنان و نازایی، امروزه با پیشرفت علم پزشکی و همچنین تکنولوژی، کار برای پدر و مادرها آسان‌تر شده است و حتی فراتر از آن، تعیین جنسیت پیش از بارداری نیز مطرح می‌شود. البته زوجینی که از روش‌های آزمایشگاهی برای بارداری استفاده می‌کنند، شانس بیشتری در انتخاب جنسیت دلخواه جنین خود دارند.

دکتر کریمی در ادامه می‌گوید: روش‌های مختلفی برای تعیین جنسیت وجود دارد. مثل رژیم غذایی، آی یو آی و آی وی اف. اما تنها روش صد درصدی، استفاده از روش‌های IVF و بعد PGD تعیین جنسیت قبل از بارداری است. 

وی ادامه می‌دهد: روش PGD پی جی دی یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین (PGD: Preimplantation Genetic Diagnosis)، از روش‌های جدید تشخیص اختلالات کروموزومی و نواقص ژنتیکی در جنین و تعیین جنسیت قبل از بارداری است که در مراکز ناباروری انجام می‌شود. در این روش، یکی از سلول‌های جنین برداشته می‌شود و با آزمایش روی آن، تعیین جنسیت صورت می‌گیرد و پس از آن نیز جنسیت دلخواه به رحم مادر منتقل خواهد شد.

این متخصص با توضیح روش‌های مختلف تعیین جنسیت آزمایشگاهی می‌افزاید: روش بعدی روش IUI تعیین جنسیت است. با توجه به اینکه جنسیت نوزاد بر اساس کروموزوم‌های اسپرم مشخص می‌شود؛ در این روش، اسپرم‌های با کیفیت جداسازی و شسته می‌شوند و آنهایی که کروموزوم y دارند از مابقی جدا می‌شوند؛ و انتقال جنین با جنسیت مطلوب از طریق iui انجام می‌شود. البته در این روش احتمال رسیدن به جنسیت مورد نظر ۷۰ درصد است.

با این روش می‌توانید جنـسیت بچه را تعیین کنید | آی‌وی‌اف روی کدام زنان نابارور جواب می‌دهد؟ | دوقلوزایی و چندقلوزایی با آی‌وی‌اف صحت دارد؟ 

روش‌های تغذیه‌ای؛ رژیم غذایی برای تعیین جنسیت نوزاد

فلوشیپ فوق تخصص ناباروری با بیان اینکه تأثیر نهایی جنسیت نوزاد از طرف مرد است، می‌گوید: از آنجا که میزان PH و یون‌های بدن نیز در این قضیه مؤثر هستند؛ بنابراین با استفاده از رژیم‌های غذایی پیش از انجام عمل لقاح می‌توان سعی در تغییر محیط واژن (قلیایی یا اسیدی کردن آن) کرد تا به نتیجه دلخواه یعنی جنسیت مورد نظر رسید. در واقع در این روش با تغییر نسبت سدیم و پتاسیم (برای پسردار شدن) بدن به میزان کلسیم و منیزیم (دختردار شدن) آن می‌توان در مدت چند ماهه تغییراتی را در بدن مادر ایجاد کرد.

مشکلات احتمالی تعیین جنسیت با تغذیه

به گفته دکتر کریمی، تغییر رژیم غذایی در موارد متعددی نتیجه مطلوب داده ولی در نهایت از نظر سلامتی مادر نگرانی‌هایی نیز به دنبال دارد. چون در این روش به عمد میزان مواد معدنی و حیاتی بدن دست خوش دستکاری‌هایی قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه قرار است مادر فرزندی سالم را با دریافت تمامی مواد معدنی لازم رشد دهد، گاهی دچار مشکلاتی می‌شود که می‌تواند احتمال سالم بودن فرزند را پایین آورد. ضمن آنکه این روش نسبت به دیگر روش‌های تعیین جنسیت دقت پایینی دارد.

روش‌های زمان‌بندی شده برای تعیین جنسیت

به گفته این فوق تخصص ناباروری، در مورد روش‌های غیر علمی از جمله روش زمان‌بندی، اعتقاد بر این است که چون کروموزوم Y طول عمر کمتر و حرکت سریع‌تری دارد؛ بنابراین برای فرزند پسر داشتن؛ نزدیکی باید به روز تخمک گذاری نزدیک‌تر باشد. و برای داشتن فرزند دختر هم باید نزدیکی دو تا چهار روز قبل از زمان تخمک گذاری باشد. میزان موفقیت در این روش نیز در نهایت ۷۵ درصد است.

تاثیر کاهش وزن در تعیین جنسیت نوزاد

این جراح و متخصص زنان می‌گوید: کاهش وزن و هرگونه آسیبی که به بدن برسد و در کل ضعیف شدن بدن منجر به دختردار شدن می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید فرزند پسر داشته باشید ورزش کنید و قدرت بدنی خود را افزایش دهید. اما رژیم‌های سخت نگیرید. البته داشتن وزن مناسب همیشه به همه از جمله مادران توصیه می‌شود ولی در این خصوص به‌ویژه هنگام باردارشدن حتماً باید تحت نظر متخصص انجام شود.

ارسال نظرات