علت نوسان قیمت لاستیک سواری مشخص شد
رئیس اتحادیه لاستیکفروشان قزوین با بیان اینکه موضوع لاستیک خودرو در 2 حوزه خودروهای سبک و سنگین قابل بررسی و واکاوی است، بیان کرد: بخش اول به لاستیک خودروهای سنگین و مسافربری مربوط میشود که هم بخش حساستری است و هم قیمت بیشتری دارد.
اسد تیرگان اضافه کرد: خوشبختانه در این بخش نوسان قیمت چشمگیر و نگرانکنندهای نداریم؛ چرا که چون در این بخش 20 درصد نیاز بازار را از طریق شرکتهای داخلی تأمین میکنیم و 80 درصد لاستیک خودروهای سنگین هم وارد میشود که در این حوزه واردات کار خودش را میکند و فعلاً مشکلی نداریم.
وی با بیان اینکه 20 درصد لاستیک خودروهای سنگین از طریق یک شرکت داخلی تولید و تأمین میشود، تصریح کرد: البته چون قیمت محصولات داخلی از نوع خارجی پایینتر است، نوسانی در بازار دارد که به همین خاطر مدیران این شرکت تصمیم گرفتند هر 6 ماه به هر خودروی سنگین یک جفت لاستیک ایرانی بدهند.
وی با اشاره به اختلاف قیمت لاستیک ایرانی خودروهای سنگین در بازار و سامانه جامع تجارت ادامه داد: با این حال چون 80 درصد لاستیکهای خودروهای سنگین و اتوبوس وارداتی است، این اختلاف قیمت اثر چندانی بر بازار لاستیک و تایر خودروهای سنگین اعم از تریلی، کامیون، کامیونت، کانتینر و اتوبوس ندارد.
رئیس اتحادیه صنفی لاستیکفروشان قزوین مشکل اصلی بازار لاستیک را مربوط به بخش تایرهای سواری دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکتهای ایرانی ادعا میکنند که میتوانند در عرض 2 هفته 100 درصد نیاز بازار را تأمین کنند، و به همین خاطر دولت واردات این محصولات را ممنوع کرد و همین موجب نوسان قیمت لاستیک سواری در کشور شد.
تیرگار با بیان اینکه نوسان قیمت لاستیک سواری به خاطر انحصار داخلی است، افزود: به خاطر همین انحصاری هم شرکتهای داخلی مدتهاست که دنبال افزایش قیمت هستند که گاهی با چراغ قرمز سازمان حمایت و گاهی هم با چراغ سبز این سازمان روبهرو میشوند.
وی با یادآوری اینکه در تابستان بیشترین مصرف لاستیک خودروهای سواری و سبک اتفاق میافتد، ادامه داد: با این حال شاهدیم که شرکتهای داخلی تولیدکننده لاستیک اقدام به فروش سبدی این محصولات میکنند و بعضاً این سبدها را هم با تأخیر به بازار ارائه میدهند و همین عقبانداختنها در مقاطعی بازار را خالی میکند.