۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۷۴۲۶۸۴
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام:

اسلام زن را در جایگاه والایی قرار داد

اسلام زن را در جایگاه والایی قرار داد
دوانی با اشاره به اینکه اسلام نظام ولایت را با شئون خاص خود تعریف کرد، ابراز کرد: اسلام به معنای واقعی، خود زن را در جایگاه والای خود قرار داد و از کالاگونگی بیرون آورد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگویی اظهار داشت: کاری که پیامبر کرد فراتر از این مسائل مادی بود؛ در عرصه سیاسی، اسلام نظام ولایت را تعریف کرد که کاملا متفاوت با نظامات حکومتی وقت بود که عمدتا رهبری قبیلگی و پادشاهی و موروثی بود. در یونان قدیم هم برای یک سال از بین اشراف یکنفر را به عنوان حاکم و کنسول انتخاب می‌کردند و اگر حالت جنگ برای کشور می‌آمد محدودیت زمانی را برمی‌داشتند و اختیارات زیادی هم به او می‌دادند وو در این حالت به او دیکتاتور می‌گفتند.

پایه‌ریزی نظام ولایت

وی افزود: اسلام نظام ولایت را با شئون خاص خود تعریف کرد؛ اسلام در عرصه اقتصادی کار بزرگی کرد و آن اقتصاد منهای ربا بود. در عرصه فرهنگ هم پیامبر(ص) انقلابی به پا کرد زیرا عرب متعصب جاهلی و خون‌ریز به برادران دینی و ایثارگر تبدیل شدند و زن از حالت ابزاری و وضع ناهنجار بیرون آورد برخلاف تبلیغاتی که غربیان خبیث در مورد اسلام و ایران درباره حقوق زنان می‌کنند؛ اسلام به معنای واقعی خود زن را در جایگاه والای خود قرار داد و از کالاگونگی بیرون آورد.

رجبی دوانی تاکید کرد: زن در عرب جاهلی مانند زمین و خانه به ارث می‌رسید و تعدد زوجات هیچ محدودیتی نداشت و اسلام آن را محدود کرد. برخی11 زن یا حتی بیشتر داشتند و با بعثت اسلام مجبور شد به 4 زن بسنده کند لذا خیلی‌ها حاضر نبودند زیر بار محدودیت تعدد زوجات و قانون جدید اسلام بروند.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه واژه تمدن در قرآن و احادیث وجود ندارد ولی مفهوم آن به فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: قرآن کریم به فراز و فرود تمدن‌های مختلف و علل فروپاشی آنان پرداخته است؛ پیامبر(ص) تمدن ایجاد کرد ولی با رحلت ایشان نظام ولایت به خلافت تبدیل شد در حالی که اسلام چنین نظامی را قبول نداشت.

رجبی دوانی با بیان اینکه حوزه‌های شیعه در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده‌اند، اضافه کرد: کسانی مانند خواجه نصیرالدین طوسی یک عالم حوزوی و در عین حال در فلسفه و ریاضی و نجوم سرآمد بود؛ در این دوران دانشگاه وجود نداشت و این بزرگان محصول حوزه بودند. با کمال تاسف باید گفت وقتی جریان اخباری‌گری در ایران پدید آمد ضربه بزرگی به ما وارد شد و کسانی چون استرآبادی فراگیری ریاضیات جز در امور قبله و ... را ضایع‌کردن عمر دانستند و وحید بهبهانی هم که با اخباری‌گری مبارزه کرد علوم زیادی از حوزه جدا شدند و بعدا وارد دانشگاه شدند که عمدتا هم تقلیدی بود.

وی در پایان تاکید کرد: انقلاب اسلامی پایه تمدن نوین اسلامی را بنا کرد و لازمه تحقق آن حضور فعال جامعه علمی ما است.

ارسال نظرات