۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۲۶۶۵۴
در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا مطرح شد؛

شیطنت رسانه ای از مصاحبه ای علمی

شیطنت رسانه ای از مصاحبه ای علمی
رجبی دوانی در پاسخ به شیطنت رسانه های معاند، نسبت به تحریف و برداشت ناصحیح از مصاحبه خود با خبرگزاری رسا واکنش نشان داد و بر مطالب گذشته تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در پی انتشار مصاحبه استاد محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام مبنی بر تاریخچه و مصادیق اجرای حکم محاربه در تاریخ اسلام و درخواست از قوه قضاییه مبنی بر سرعت در رسیدگی به مجازات متهمان اغتشاشات اخیر، رسانه های معاند با انعکاس غیرواقعی از مصاحبه ایشان زمینه تحریف در این مصاحبه را فراهم کردند.

مصاحبه استاد رجبی دوانی با خبرگزاری رسا را می توانید از اینجا بخوانید.

خبرگزاری رسا بنابر رسالت خبری خود که انعکاس دهنده حقایق است در همین راستا مصاحبه تکمیلی با استاد رجبی دوانی انجام داده است، این خبرگزاری ضمن محکوم کردن رفتار غیراخلاقی رسانه های معاند متن مصاحبه تکمیلی با جناب آقای رجبی دوانی را به این شرح منتشر می کند.

استاد رجبی دوانی با اشاره به مصاحبه اخیری که با خبرگزاری رسا داشته اند، ابراز کرد: مصاحبه سابق با این خبرگزاری در رابطه با سابقه محاربه در اسلام و برخورد پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) با کسانی که جرم آنها محاربه بوده است صورت گرفت که در این ارتباط موارد تاریخی را مطرح نمودم که عمده مصاحبه در رابطه با مصادیق محاربه و اجرای احکام الهی بود و در همین ارتباط مطالب علمی و تاریخی را بیان کردم.

وی افزود: خبرنگار شما پرسش دیگری مبنی بر شبهه افکنی برخی در احکام محاربه مطرح کرد و نظر شخصی من را خواستار شد، من نیز اینگونه پاسخ دادم که در فقه تخصصی ندارم و تنها به مواردی از تاریخ و ظواهر آیات قرآن و نظرات علما و بزرگان در رابطه با برخورد با ناامن کنندگان جامعه اشاره کردم و خبرگزاری رسا نیز با تیتر « مصادیق حکم محاربه در تاریخ اسلام/تعلل قوه قضاییه در محاکمه جنایتکاران» منتشر کرد.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه در پاسخ به سوال دوم اشاره ای به جری شدن جنایتکاران داشتم، اظهار داشت: در پاسخ به سوال دوم خبرنگار اینگونه پاسخ دادم «وقتی در محاکمه کسانی که مرتکب جنایت شده اند و حکم محارب بودن آنها قطعی است بخصوص کسانی که دست به قتل نفس زده اند، تعلل صورت بگیرد، عده ای احساس خواهند کرد اگر دست به هر جنایتی حتی رعب و وحشت هم بزنند با آنها برخوردی نخواهد شد و این جنایات ادامه پیدا می کند» لذا اینگونه نظری داشتم که اگر عاملان اول که ایجادکننده رعب و وحشت بوده و قتل انجام داده اند، مجازات می شدند، دیگر اغتشاشگران جرات نمی کردند دست به جنایاتی بزنند که محاربه محسوب شود و مجازاتش اعدام باشد.

رجبی دوانی ادامه داد: سرعت در اجرای احکام متهمانی که حکمشان محاربه و اعدام بوده است قطعاً موجب این می شد که موارد بعدی اتفاق نیفتد و بازدارندگی برای اغتشاش، قتل و جنایات دیگر باشد؛ کجای این سخن بدگویی از قوه قضاییه خدوم می باشد که سایت ها و خبرگزاری های معلوم حالی تیتر« آغاز دیرهنگام اعدام ها، اشکال قوه قضاییه است» را انتشار می دهند؟ یعنی اینگونه مطرح می کنند که گویی ما به دنبال اعدام های پی درپی هستیم و چرا قوه قضاییه زود دست به این کار نزده است.

وی افزود: انتقادی به قوه قضاییه داشتم که چرا عاملانی که قتل انجام داده اند مثل عاملان شهادت آرمان علی وردی و روح الله عجمیان هنوز محاکمه نکرده اید ولی کسی که راه را بسته و تهدید کرده اما قتلی را انجام نداده را محاکمه و اعدام می کنید و بهانه به دست معاندان نظام داده اید که زحمات شما و نظام را زیرسوال ببرند.

پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: در مصاحبه های قبل و سخنرانی های اخیر حتی در موضوع فتنه بنزینی هم به صراحت اعلام کرده ام که بحث اعتراض های به حق مردم کاملاً حسابش از اغتشاشات و تبهکارانی که به دنبال رعب و وحشت هستند،جدا است.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: چرا باید کسانی که در دولت قبل و مسئولان فعلی کوتاهی کرده اند مورد بازخواست اعمالشان قرار نگیرند و مردم و نیروهای مدافع امنیت هزینه سوء مدیریت ها را بپردازند، پس اینگونه نیست که اعتراضات به حق را قبول نداشته باشم بلکه روی سخنم با مجازات کسانی بود که مجازات محاربه و اعدام آنها قطعی است.

وی با اشاره به اینکه افرادی تبهکار از اعتراضات مردم سوء استفاده کردند و امنیت کشور را به خطر انداختند، تاکید کرد: در هر کشور با کسانی که امنیت جامعه را به مخاطره می اندازند و جان و مال مردم را تهدید می کنند، سخت ترین برخورد می شود و این رویه مختص ایران و اسلام نیست.

گفتنی است خبرگزاری رسا چنین رفتارهایی از این دست رسانه های معاند را مسبوق به سابقه می داند.

ارسال نظرات