۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۷۳۲۲۹۷
رجبی دوانی:

آوینی راهی نو را در مسیر امور نظری هنر قرر داد

آوینی راهی نو را در مسیر امور نظری هنر قرر داد
اندیشمند و عضو پیوسته فرهنگستان هنر در مورد هنر انقلاب گفت: می‌توان گفتار شهید آوینی را به مثابه دستورات عملی برای راه هنر و برای مشق هنر استفاده کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شهید آوینی در تبیین معنای هنر می‌نویسد: «در زبان ما، هرگز هنر به معنایی که این روزها مصطلح است، به کار نمی‌رفته است. ارباب هنر، ارباب کمال بوده‌اند...؛ حال آن که هنر در معنای اصطلاحی آن، نه به مفهوم کمال و فضیلت، بلکه به مجموعه مساعی خاصی اطلاق می‌شود که توسط جماعت هنرمندان و منتزع از سایر مظاهر حقیقت در حیات بنی‌آدم انجام می‌شود... قدما هنر را به همین مفهوم به کار می‌برده‌اند و اگر می‌گفته‌اند «عیب مبین تا هنر آری به دست» هنر را مفهومی در مقابل عیب و به معنای کمال و فضیلت اعتبار می‌کرده‌اند. مفهوم اصطلاحی هنر، در این قرن اخیر باب شده است».

رجبی دوانی: آوینی بنیاد راهی نو در مسیر امور نظری هنر باقی گذاشت

شهید آوینی و فعلیت ارزش‌های اسلامی در قالب هنر

شهید سیدمرتضی آوینی، تمام عمر با برکت خویش را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است. در همین خصوص نظر استاد محمدعلی رجبی دوانی را جویا شدیم در مورد هنر انقلاب و نگاه شهید آوینی و تاثیری که این شهید با نگاه متعالی‌اش بر هنر متعالی گذاشت، که در ادامه می‌خوانید:

راه شهید آوینی در هنر راهی نو بود

محمدعلی رجبی دوانی در مورد نوع نگاه شهید آوینی به هنر و اندیشه تعالی بخشی آن گفت: شهید بزرگوار آوینی بنیاد راهی را در امور نظری هنر باقی گذاشت که راهی نو بود. این راه نو از آنجایی سرچشمه گرفت و قوام یافت که ایشان اهل عمل و سپس اهل نظر بود. شهید آوینی نمی‌آمد از چیزی سخن بگوید که خود قبلا آن را تجربه نکرده باشد، یعنی از مرتبه دل‌آگاهی به مرتبه خودآگاهی آمده بود و از این مرتبه نیز گذشته بود و از آگاهی به عمل خالصانه رسیده بود و سپس از این مرحله سخن می‌گفت. یعنی سخن آن بزرگوار حاصل مراتب سه گانه «حق الیقین» «عین الیقین» و «علم الیقین» بود.

باید از آوینی برای مشق هنر بهره برد

این اندیشمند فلسفه هنر با اشاره به برنامه روایت فتح افزود: ازاینرو می‌توان گفتار شهید آوینی را به مثابه دستورات عملی برای راه هنر و برای مشق هنر استفاده کرد و خود ایشان نیز با برنامه‌های «روایت فتح» نمونه‌ای از عملکرد هنری خود را متناسب با آن نحوه تفکر به نمایش گذاشت و آنچنان شد که اهل نظر گفتند که راه جدیدی در بیان مستند سینمایی گذاشته شد.

شهید، مستندهایش را از عشق و دلدادگی رزمندگان به دست آورده بود

وی اظهار داشت: اما این مستند، استنادش به آن مراتبی است که آن بزرگوار در صحنه‌های عشق و دلدادگی رزمندگان با همدلی آن‌ها به دست آورده بود. به همین جهت هم مبیّن نحوی از اندیشه متعالی بود و هم اینکه مصداق این اندیشه می‌توانست به عینه تاثیری بدیع در چشم و ذهن مخاطبان ایجاد کند. 

راهی جز این برای رسیدن به حقایق مکنون در هنر انقلاب اسلامی نیست

استاد رجبی دوانی با گره زدن اندیشه شهید آوینی به هنر انقلاب گفت: این راه راهی است که هنر انقلاب اسلامی به معنای حقیقی باید طی کند وگرنه هنر انقلاب اسلامی حاصل درس گفتارهای دیگران نیست بلکه متاثر از ساحت‌های گفته شده است. راهی جز این برای رسیدن به حقایق مکنون در هنر انقلاب اسلامی نیست.

وی در پایان، رستگاری و تقرب به درگاه ربوبی را سرلوحه تعریف هنر انقلاب عنوان کرد و گفت: نکته دوم اینکه آثار شهید بزرگوار آوینی همگی مبیّن یک حقیقت بود و آن اینکه در جهاد فی سبیل‌الله آنچه مطرح است فقط تقرب به درگاه ربوبی است و باید از همه چیز و در آن مسیر گذشت تا رستگار شد.

ارسال نظرات