۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۴۲۷۹۹
مدیر مرکز رسانه‌ای نسل سلمان مطرح کرد؛

عدم توجه وزارت علوم در حذف برخی رشته‌های مورد نیاز

عدم توجه وزارت علوم در حذف برخی رشته‌های مورد نیاز
حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نیاز به تحول در رشته‌های آموزشی ناکارآمد دارد، گفت: حذف رشته‌های پر کاربردی مانند مدیریت رسانه و مطالعات زنان صحیح نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، وزیر علوم و تحقیقات از حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته دانشگاهی در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه طراحی شده و تلاش می‌کنیم برخی رشته‌ها به‌صورت فرا دانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند.

در این اقدام وزارت علوم و تحقیقات در حذف رشته‌های مانند مدیریت رسانه و مطالعات زنان و خانواده تعدادی از دانشجویان نسبت به این اقدام اعتراض داشتند و ابراز کردند: ما یکسال از وقت ارزشمند و جوانی خود را برای رشته مورد علاقه‌مان صرف کردیم و با یک تصمیم ناگهانی از ادامه تحصیل در رشته موردنیاز جامعه محروم شدیم.

بی‌تدبیری وزارت علوم در حذف برخی رشته‌های دانشگاهی//

در همین رابطه حجت‌الاسلام عبدالله رضایی مدیر مرکز رسانه‌ای نسل سلمان و مسئول سابق دبیرخانه شورای‌ معارف صداوسیما ابراز کرد: سیاست‌های کلی نظام آموزش عالی براین قرار بوده که برنامه‌های آموزشی برای پاسخگویی* نیاز به‌روز جامعه، توانمندسازی دانشجویان، افزایش اشتغال‌پذیری در رشته‌های تحصیلی و تقویت کار تیمی و گروهی بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه فقط در یک دانشگاه کشور هجده رشته از جمله رشته مطالعات زنان و خانواده حذف شده است، گفت: زمانی که دشمن زن، زندگی، آزادی را تبلیغ می‌کند و ما در مواجهه با شبهاتی که در مورد زن و خانواده مطرح می‌شود در موضع دفاعی قرار می‌گیریم در حالیکه مترقی‌ترین مباحث را داریم؛ این ضعف به دلیل نداشتن علوم دانشگاهی، ساختارمند، دقیق و به‌روز در حوزه مطالعات زنان و خانواده است.

حذف رشته مطالعات زنان و خانواده اشتباه بود

حجت الاسلام رضایی با تأکید بر اینکه باید مطالعات حوزه زنان و خانواده در مراکز دانشگاهی و حوزوی تقویت شود، تصریح کرد: حذف رشته مطالعات زنان به هر دلیلی حتی به دلیل کمبود دانشجو اشتباه است وسیاست تقویت ورفع اشکالات احتمالی باید اجرا میشد.

این فعال رسانه ای مدیریت رسانه را از رشته‌های پرکاربرد برشمرد و گفت: پاشنه آشیل ما هژمونی مسلط و دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند در بخش‌های مختلف است و ما باید در مدیریت خبر و راهبرد رسانه به سمت خبر اول و سکان‌داری رسانه های پیشرو برای تأثیرگذاری بر افکار جامعه برویم تا در جنگ رسانه اتی پیروز شویم ازاین‌رو حذف رشته‌های پرکاربردی مانند مدیریت رسانه اشتباه است.

مدیر مرکز رسانه‌ای نسل سلمان با بیان اینکه حذف رشته‌هایی مانند مدیریت رسانه نشان‌دهنده نوعی استعجال در اجرای سیاست‌های درست علمی کشور است، ابراز کرد: در مورد دلیل استعجال برای حذف بعضی رشته ها وپایمال شدن حقوق متقاضیان باید تامل کرد.

مسئول سابق دبیرخانه شورای‌عالی صداوسیما با بیان اینکه مدیریت سرعت تحول، نوعی مدیریت است، اظهار داشت:تغییر زمینه ساز تحول است اما تغییرات باید عالمانه ،همراه با کار کارشناسی دقیق ومرحله ای انجام شود وصرف اعلام حذف بیش از یک هزار رشته در یک مرحله حتی بعد از پذیرش متقاضیان نشانه استعجال وعدم کار کارشناسی دقیق در بخشی از نظام آموزش عالی میباشد.

استقبال دانشجویان از رشته مدیریت رسانه

وی با اشاره به اینکه مدیریت سرعت تحول نیاز به علم دارد، افزود:وزارت  علوم و تحقیقات بعد از درج رشته ها دردفترچه آزمون مرحله اول و اعلام نتایج قبولی  وحتی معرفی متقاضیان به دانشگاه ها وانجام مصاحبه ، حذف رشته مدیریت رسانه  و ده ها  رشته  دیگررا اعلام  کرد و دانشجویان با انتخاب این رشته و پرداخت هزینه‌های مختلف در شهرستانهای مختلف  در آزمون شرکت کردند؛  ودر حال آمادگی برای حضور در کلاس به آنها اعلام می‌شود که این رشته حذف شده است.

بی‌تدبیری وزارت علوم در حذف برخی رشته‌های دانشگاهی//

حجت‌الاسلام رضایی سراسیمگی وزارت علوم و تحقیقات در حذف رشته‌های تحصیلی را نشان دهنده بی‌تدبیری دانست و گفت: دشمن برای نظام آموزشی کشور برنامه‌ریزی کرده و به دنبال ایجاد خلل در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها است و در این شرایط مسئولین باید نسبت به آسیب‌ها و تنش‌هایی که حذف بعضی رشته‌های تحصیلی ایجاد می‌کند حساس باشند.

مسئول سابق دبیرخانه شورای‌معارف صداوسیما با اشاره به اینکه در رشته حذف شده مدیریت رسانه 80 نفر دعوت به مصاحبه شده بودند، ابراز کرد: ادعای حذف رشته‌هایی مانند مدیریت رسانه به دلیل نداشتن متقاضی ادعای باطلی است و یکی از دانشگاه‌ها برای جذب 7 نفر در این رشته 300 نفر متقاضی داشته است.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه دانشجویانی که رشته آنها حذف شده است به لحاظ حقوقی می‌توانند پیگیری کنند، اظهار داشت: امیدوارم آقای دکتر  زلفی گل وزیر محترم علوم و تحقیقات ومعاون آموزشی ایشان جناب دکتر عمو عابدینی مشکلات دانشجویانی که اعتراض دارند را حل‌وفصل کند و نیازی به پیگیری حقوقی نباشد.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه رشته مدیریت رسانه در دنیای امروز رشته بسیار پیشروی است، ابرازکرد: رشته مطالعات زنان نیز بسیار موردنیاز جامعه است و ما با کلی‌گویی در مورد مسائل زنان در رسانه‌ها نمی‌توانیم کار اساسی انجام دهیم و باید کار علمی و پاسخ‌ها متقنی داده شود.

مدیر مرکز رسانه‌ای نسل سلمان با اشاره به ضعف رسانه‌ای کشور در جنگ روایت‌ها اظهار داشت: با مدیریت رسانه‌ای قوی می‌شود با کمترین امکانات بیشترین مخاطب را جذب کرد و ضعف کمبود مخاطب در رسانه‌های پرخرج را برطرف کرد.

مسئول سابق دبیرخانه شورای‌عالی صداوسیما با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلام در تمام زمینه‌ها حرف برای گفتن دارد، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که رسانه‌های بیگانه خبر اول را در اختیار بگیرند و به دلیل ضعف مدیریت در رسانه از روایت اول فاصله بگیریم.

حجت‌الاسلام رضایی در پایان با بیان اینکه شیوه های آموزشی ونظام آن منطبق با نیازهای انقلاب اسلامی نیازمند به تغییروتحول است، ابراز کرد: تغییروتحول باید کاملاً هوشمندانه باشد و با حذف رشته‌های کاملاً کاربری تحول مدنظر اتفاق نمی‌افتد، البته زحمات دوستان وزارت علوم در حذف رشته‌های ناکارآمد را زیر سؤال نمی‌بریم؛ ولی باید توجه شود که جذف رشته ها دراین حجم در مواردی پاک کردن صورت مسئله است.

ارسال نظرات