۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۲۸۴۳

وضعیت خوب «امید به زندگی» در ایران

وضعیت خوب «امید به زندگی» در ایران
رییس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به جمعیت سالمندان کشور گفت: در حوزه بهداشت و درمان توفیقات زیادی طی این ۴۰ سال داشته‌ایم.
به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا،  رییس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به جمعیت سالمندان کشور گفت: در حوزه بهداشت و درمان توفیقات زیادی طی این ۴۰ سال داشته‌ایم و اکنون در زمینه امید به زندگی وضعیت بسیار خوبی داریم و با کشورهای توسعه‌یافته در افزایش عمر و خدمات برابری می‌کنیم. امید زندگی ۷۶ سال، رقم قابل تحسینی است؛ احمد دلبری در همایش روز جهانی سالمندان افزود: شعار امسال، تحقق وعده‌های حقوق سالمندی است.

رییس مرکز تحقیقات سالمندی با بیان اینکه منطقه ۱،۲ و ۳ شمیرانات حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بخش زیادی از سالمندان این منطقه «تنها» هستند، گفت: یکی از اعلان‌های بهداشت جهانی و حقوق سالمندی، بحث تنهایی و انزوای آنهاست که سازمان بهداشت جهانی، سالهای سال این موضوع را مطرح کرده و ما باید برای تنهایی و انزوای سالمندان فکر کنیم‌.

به گزارش ایسنا، ذاکریان، فرماندار شمیرانات نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه همواره در موضوعات مختلف با دو نوع تفکر و مبانی فکری مواجه بودیم، گفت: در موضوع نگاه به سالمند نیز این موضوع جاری است. نگاه‌های شرقی با نگاه‌های غربی در این زمینه اندکی متفاوت بوده است. ما همواره در شرق سالمند به عنوان شخصیت قابل برکت، احترام، تکریم و دارای اولویت مطرح می‌شود و در نگاه‌های غربی باتوجه به نگاه‌ مادی و مبتنی بر منفعت، عموما سالمندی به عنوان بازنشسته و کسی که هزینه‌های زیادی را به جامعه متحمل می‌کند، تعریف می‌شود.

وی افزود: در جوامع شرقی، به ویژه در ایران جایگاه سالمند مایه برکت است. دلمان برای بزرگترها می‌تپد و آنها را تکریم می‌کنیم اما در نگاه‌های اداری به نظریه‌ها و مکاتب غربی وابسته‌ایم.

در ادامه نیز حمید صاحب، رییس اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز با طرح این پرسش که آیا شهر ما مناسب زیست شهروندان فرهیخته تهرانی است؟ گفت: زیست‌پذیری شهر فقط محدود به مسائل کالبدی نیست و مشکل ما فقط این نیست که جاده، خیابان و کوچه مناسب نیست که هست؛ بلکه موضوع اصلی مسئله فرهنگ است. اگر مسئله را به درستی نبینیم به گمراهی و اشتباه می‌افتیم. ادوار گذشته خطا کرده‌اند که شهرداری را فقط کالبد دیده‌اند.

ارسال نظرات