۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۴۳۱۳۱
سخنگوی دولت در اصفهان:

دولت سیزدهم به حل تنش‌های آبی به عنوان یک اولویت ملی می‌نگرد

دولت سیزدهم به حل تنش‌های آبی به عنوان یک اولویت ملی می‌نگرد
بهادری جهرمی گفت: دولت از ابتدای فعالیت، حل بحران تنش‌های آبی در سراسر کشور از جمله استان اصفهان را در اولویت خود قرار داده و به عنوان یک مسئله ملی به آن می‌نگرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جمع دانشجویان اصفهان، با بیان اینکه من سخنگوی مردم در جلسات دولت هستم، گفت: روزی که آقای رئیس جمهور به بنده پیشنهاد دادند که عهده‌دار سمت سخنگوی دولت شوم، فرمودند که صرفاً سخنگوی دولت برای مردم نباشم بلکه سخنگوی مردم در جلسات دولت نیز باشم. به همین خاطر در هر جلسه مردمی که شرکت می‌کنم، گزارشی از آن خدمت آقای رئیس‌جمهور و آقای معاون اول ارائه می‌کنم و در مواردی که به کلیت دولت مرتبط باشد، آن را در جلسه هیأت دولت عرض می‌کنم.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد فرونشست و مشکلات آب در استان اصفهان اظهار کرد: تنش‌های آبی در کشورما محدود به استان اصفهان نیست و این موضوع در سطح جهان نیز به عنوان یک چالش فراگیر وجود دارد. دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، حل بحران تنش‌های آبی در سراسر کشور از جمله استان اصفهان را در اولویت خود قرار داده و به عنوان یک مسئله ملی به آن می‌نگرد.

وی در ادامه افزود: در روزهای پایانی دولت قبل یکی از مسئولین ارشد این دولت نامه‌ای به دفتر رئیس جمهور وقت برای درخواست تخصیص اعتبار جهت حل بحران‌های آبی می‌نویسد که با این پاسخ که منابعی وجود ندارد، به این درخواست جامه عمل پوشیده نمی‌شود. این نشان‌دهنده عدم اولویت‌دهی به حل تنش‌های آبی در دولت قبل است.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات متعدد دولت سیزدهم برای حل تنش‌های آبی در کشور، خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات انتقال آب از خلیج فارس به نقاط مرکزی کشور است که شخص معاون اول رئیس جمهور به صورت ماهیانه جلسات پیگیری آن را با حضور مسئولان مربوطه برگزار می‌کند. در این راستا علاوه بر اقداماتی که باید دولت انجام دهد، از تمامی مردم به ویژه کشاورزان عزیز تقاضا می‌شود که جهت صرفه‌جویی آب همکاری نمایند. به عنوان مثال اگر کشاورزان عزیز از روش آبدهی زیر سطحی استفاده کنند، تا سه‌چهارم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. دولت نیز تا ۸۵ درصد تسهیلات برای این کار در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات دولت برای حل مشکلات نظام بانکی کشور تصریح کرد: نظام بانکی ما در کنار خدمات و مزایایی که داشته است اما با اعطای تسهیلات بدون پشتوانه و خلق پول، یکی از مقصرین اصلی ایجاد تورم در سال‌های اخیر است. همچنین علی رغم سختگیری در اعطای وام‌های تکلیفی مانند وام ازدواج، در اعطای وام‌های کلان بعضاً تضمین کافی گرفته نشده است که استرداد این منابع را امروز سخت کرده است. همچنین نظام بانکی نقش موثری در هدایت‌گری منابع‌اش به تولید ایفا نکرده است.

وی افزود: به دلیل این سابقه‌ای که عرض کردم، دولت با تخلفات در نظام بانکی به صورت جدی برخورد می‌کند و در سند تحول دولت نیز اصلاح نظام بانکی یکی از برنامه‌های مهم دولت است. در عمل نیز بانک مرکزی دولت سیزدهم برای حل ناترازی نظام بانکی، برای هر بانک اعم از دولتی و خصوصی مورد به مورد برنامه اصلاحی ارائه کرده است تا مشکل ناترازی مرتفع شود. با همین روش درحالی که رشد اقتصادی کشور از تقریباً صفر به ۶ درصد رسیده، نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد در زمان شروع به کار دولت، به ۲۶ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دومین اقدام جدی دولت برای اصلاح نظام بانکی، این بود که برای اطمینان از هدایت نقدینگی به سمت تولید، تأمین زنجیره‌ای صورت گرفت. با این روش مصرف وام اعطایی مشخص می‌شود و مراحل مختلف تولید از آن بهره می‌گیرند. در ضمن این‌ها، با بانک‌ها و موسسات مالی متخلف نیز برخورد می‌شود که یک مورد از آن رسانه‌ای شد و موارد دیگری نیز وجود دارد.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد حمایت دولت از سینمای جوان گفت: دولت از منابع فرهنگی خود، شرکت‌های دولتی را مکلف کرد که از مصارف اجتماعی خود ۱۸۰ میلیارد تومان برای حمایت از سینماگران جوان اختصاص دهند. این مبلغ بین استان‌ها توزیع می‌شود تا از تولیدات سینمایی هنرمندان جوان حمایت شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات