۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۴۳۱۳۴
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

دوربین‌ها از نشان دادن عظمت مراسم قالیشویان عاجز هستند

دوربین‌ها از نشان دادن عظمت مراسم قالیشویان عاجز هستند
اصفهان - استاد حوزه علمیه گفت: هیچ دوربین و رسانه‌ای نمی‌تواند عظمت مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان و عشق و ارادت مردم فین کاشان به اهل بیت را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی صبح امروز در آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان گفت: دوربین‌ها نمی‌توانند عشق و ارادت مردم فین و کاشان را به علی ابن باقر (ع) به تصویر بکشند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دوربین و هیچ رسانه‌ای و تصویر برداری عظمت مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان و عشق و ارادت مردم فین کاشان به اهل بیت(ع) نمی‌تواند به تصویر بکشد، افزود: تصویر برداران و دوربین‌ها از نشان دادن عرض ارادت و شور و حال مردم فین کاشان به علی ابن باقر (ع) عاجز هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه داد: هرکس تا کنون در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال کاشان حضور نداشته برای یک بار هم که شده در این مراسم شرکت کند، چرا که دوربین‌ها توان نشان دادن این همه عشق و ارادت مردم را ندارند.

این استاد حوزه علمیه به لزوم معرفی امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان از رسانه ملی با همکاری متولیان این امامزاده تأکید کرد و افزود: تاکنون هیچ مستندی از معرفی این امامزاده، حتی مستند‌های کوتاه دو دقیقه‌ای از رسانه ملی پخش نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ابراز امیدواری کرد که علاوه بر مراسم قالیشویان و برگزاری کنگره، مستند‌های کوتاه دو دقیقه‌ای از امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع) بار‌ها در طول سال با هدف معرفی این امامزاده واجب التعظیم از رسانه ملی پخش شود.

به گفته وی شناختی که مردم منطقه کاشان از این امامزاده با عظمت دارند مردم سراسر کشور این شناخت را ندارند و این مسؤولیت برعهده متولیان این امامزاده و رسانه ملی است.

این استاد حوزه علمیه به فلسفه مراسم سنتی و مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان اشاره کرد و یاد آور شد: علی ابن باقر (ع) فرزند امام، برادر امام، عموی امام و مبلغ اعزامی از سوی امام و به درخواست مردم منطقه کاشان برای تبلیغ دین و موعظه و اقامه نماز جماعت و جمعه به منطقه کاشان آمد و بعد از سه سال تبلیغ دین به شهادت رسید.

وی افزود: حضور علی ابن باقر در منطقه کاشان افتخار بزرگی است که باید تلاش شود تا این مراسم سال به سال قوی‌تر و پرشورتر برگزار شود و اجازه ندهند این افتخار بزرگ از دست برود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی به لزوم تبلیغات برای سلطانعلی ابن باقر (ع) از سوی متولیان این امامزاده تأکید کرد و اظهار داشت: امروز دنیا، دنیای تبلیغات و رسانه است و ابزار رسانه و تبلیغ از هر ابزار دیگری برنده‌تر و قوی‌تر است.

به گفته وی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان باید از تمامی شبکه‌های رسانه ملی حتی شبکه‌های بین المللی و برون مرزی به صورت زنده پخش شود تا همه بدانند در مشهد اردهال کاشان چه خبر است.

وی یاد آورشد: مردم منطقه کاشان شهادت امامزاده سلطانعلی ابن باقر (ع) را همه ساله هم به ماه قمری در ۲۷ جمادی الثانی و هم به ماه شمسی در دومین جمعه از ماه مهر ماه تعظیم می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: دشمن وجود این امامزاده را تحمل نمی‌کند و ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا در مشهد اردهال کاشان، کربلای دیگری را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان نزدیک به ۱۳۳۰ سال سابقه دارد، اظهار داشت: اگر مردم از این امامزده کراماتی نمی‌دیدند و به جلالت قدر ایشان واقف نبودند در طول این ۱۳۳۰ سال اینگونه با عشق و علاقه در مراسم عزاداری اش شرکت نمی‌کردند.

این استاد حوزه علمیه به لزوم پخش مستقیم تمامی زوایای عزاداری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان تأکید کرد و ابراز داشت: رسانه ملی عشق و شور و حالی که مردم در تعظیم به این امامزاده دارند  را باید پخش کند.

وی از جبلی مدیر رسانه ملی درخواست کرد تا صدای مردم فین کاشان را در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان بشنود و با تهیه مستند‌های طولانی و تیزر‌های متنوع کوتاه، این امامزاده را به دنیا معرفی کند.

این مراسم حماسی که در فهرست آثار ناملموس و میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت رسیده است هر سال با حال و هوای باشکوه و معنوی خاصی در بازسازی ملموس و محسوس تاریخ حماسی اردهال به‌صورت نمادین برگزارمی‌شود.

لازم به ذکر است، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نا برابر ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا مانند جدش در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید، اما به دلیل همزمانی ۲۷ جماد الثانی با دومین جمعه از مهرماه سال خور شیدی، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام زاده واجب التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان واقع شده است. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات