۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۴۳۴۷۵
مدیرعامل بنیاد هدایت خبر داد؛

از تقسیم کار بین نهادهای فرهنگی تا ساماندهی و ارتقاء مدیریت مساجد

از تقسیم کار بین نهادهای فرهنگی تا ساماندهی و ارتقاء مدیریت مساجد
حجت الاسلام میرمحمدیان ضمن طرح پیشنهادات موجود برای ساماندهی و ارتقاء وضعیت مساجد کشور، از تقسیم کار امورات این عرصه میان نهادهای دخیل در حوزه‌های مختلف مسجد خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در جمع مدیران ادارات تبلیغات اسلامی استان مرکزی به موضوع مسجد و اداره آن پرداخت و اظهار داشت: وقتی با موضوع مسجد مواجه می شویم خیلی ها می گویند مسجد صاحب ندارد یا هیچکس مسجد را گردن نمی گیرد و پیشنهادات مختلفی نیز برای حل این مسأله ارائه می دهند.

وی ادامه داد: برای این موضوع چند راه حل وجود دارد؛ برخی می گویند مسجد باید یک سازمان داشته بشد که متکفل کار آن باشد؛ از ابتدای انقلاب هم برخی دلسوزان این پیشنهاد را داشته اند ولی رهبری مخالف بوده اند؛ به دو جهت یکی اینکه مسجد ولایت دارد و دیگری اینکه اگر قرار باشد مجموعه و سازمانی برای اداره مسجد شکل بگیرد و زیر مجموعه نهاد رهبری و دفتر رهبری باشد، چنین مجموعه هایی در همه استان ها و شهرها وجود دارد؛ مانند نماینده ولی فقیه و امام جمعه در هر استان و شهرستان.

حجت الاسلام میرمحمدیان دومین راه حل را تشکیل شورا عنوان کرد و گفت: شورایی متشکل از حوزه، بسیج، اوقاف و سازمان تبلیغات که مسأله مسجد را حل کند؛ اما این راه حل یک نکته دارد و آن اینکه شورا نمی تواند کار را پیش ببرد و اداره کند بلکه باید دبیرخانه ای باشد که وظیفه اش اداره مسجد باشد.

وی چندین فرض موجود در زمینه اینکه این دبیرخانه باید در چه نهادی شکل بگیرد را مطرح کرد و اظهار داشت: یکی اینکه ذیل ائمه جمعه این دبیرخانه شکل بگیرد، به همین منظور مرکز رسیدگی به امور مساجد در برخی از استان ها شکل گرفته است. راه حل دیگر این است یکی از همین دستگاه هایی که شورا را تشکیل داده اند دبیری این شورا را نیز برعهده داشته باشند، مانند سازمان تبلیغات.

حجت الاسلام میرمحمدیان بیان داشت: یکی از پیشنهاداتی که مطرح شد این بود که دبیرخانه ای داشته باشیم که ترکیبی از همین دستگاه هایی باشد که در شورا نماینده دارند؛ اما در نهایت راه حلی که با مشورت جمعی انتخاب شد، تقسیم کار بین نهادهای دخیل در امر مسجد بود به این شکل که راهبری مساجد با ائمه جمعه است و مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیر باشد.

وی افزود: در این تقسیم کار توانمندسازی و گفتمان سازی با سازمان تبلیغات اسلامی است و پشتیبانی سخت افزاری با سازمان اوقاف و امور خیریه و مردمی سازی با سازمان بسیج و کانون‌ها و... و تربیت نیرو و پرورش امامان موفق نیز با حوزه های علمیه است.

مدیر عامل بنیاد هدایت در ادامه بر راهبری نرم در مدیریت مسجد تأکید کرد و افزود: هر چند این اتفاقات باید بیفتد ولی باید از راهبری نرم استفاده کنیم و ایده ما این است که با مدل ناحیه مقدسه و مسجد محور اداره مردمی محله پیش برویم.

وی ادامه داد: در راهبری نرم به 3 سؤال باید پاسخ دهیم؛ چگونه مردم را پای کار بیاوریم؟ منابع از کجا بیاوریم؟ و نقش دولت در این مسیر چیست؟ ایجاد شورای تحول محلّه که بسیج نیز آن را پیش می برد می تواند مردم را پای کار بیاورد و برای تأمین منابع نیز صندوق تحول محله را داریم. در جواب سؤال سوم که دولت چگونه پای کار بیاید؟ ایده مرکزی ما سکوی خدمات است یعنی مساجد می توانند به محله خدمت بدهند و دولت از طریق مسجد این خدمات را بدهد.

ارسال نظرات