۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۴۴۲۷۳
کارشناس خانواده:

نگاه سیستمی به خانواده سبب ایجاد رضایت و پایداری خانواده می‌شود + فیلم

نگاه سیستمی به خانواده سبب ایجاد رضایت و پایداری خانواده می‌شود + فیلم
حجت الاسلام میرزایی کارآمد ترین و بروزترین نظریه در مورد خانواده را نظریه خانواده به مثابه یک سیستم دانست و مهم ترین مؤلفه رابطه خوب را رضایت و پایداری بیان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، درس اخلاق مدیریت خانواده با ارائه حجت الاسلام مجتبی حسین میرزایی از مشاوران حوزوی و کارشناس خانوده، به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام حسین میرزایی با ارائه آماری هایی از وضعیت طلاق و آسیب های خانوادگی نظیر خیانت، این آسیب ها را ناشی از عدم نگاه سیستمی به خانواده دانست و نسبت به گسترش اختلافات خانوادگی هشدار داد و افزود: بسیاری از مشکلاتی نظیر خیانت، در واقع عکس العملی نسبت به مشکلات درون خانه و خانواده است که باید با ایجاد آگاهی مناسب نسبت به چگونگی ایجاد خانواده ای متعادل از بروز آنها جلوگیری کنیم.

وی در ادامه از عدم توجه والدین به مهم ترین نیاز های فرزندان انتقاد کرد و توضیح داد: خانواده ها معمولا با مشقت بسیار در تهیه هزینه، فرزندان خود را به کلاس های مختلفی چون چرتکه، زبان، حفظ قرآن می فرستند اما برای اینکه فرزندشان را آماده زندگی مشترک کنند برنامه ای ندارند و همین امر باعث بروز ناهنجاری های زیادی در خانواده ها می شود.

حجت الاسلام حسین میرزایی با اشاره به آیه 21 سوره روم اظهار داشت: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً  إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» در این آیه ازدواج را مایه سکون و آرامش ذکر می کند اما باید به نکته ای مهم دقت کنیم که لفظ «آیات» در تفاسیر به معنای نشانه الهی و خدا نما بودن معنا شده و خانواده ای سکون و آرامش خواهد داشت که خدا نما باشد؛ پس باید جست و جو کنیم که چگونه می توان خانواده ای تشکیل داد که از نشانه های الهی باشد.

نگاه سیستمی به خانواده سبب ایجاد رضایت و پایداری خانواده می‌شود + فیلم

این کارشناس خانواده رضایت و پایداری را دو مؤلفه اصلی یک رابطه خوب معرفی کرد و توسعه ازدواج های سفید، دوستی های ناپایدار و طلاق را ناشی از فرهنگ اومانیستی و خود محوری دانست و افزود: وقتی خود محوری وجود داشته باشد، فقط به رضایت خودمان توجه می کنیم و هر زمان که رضایت از رابطه نداشته باشیم آن رابطه را از بین می بریم که این دیدگاه در مقابل دیدگاه الهی و توجه داشتن به تقرب الهی است.

وی با تأکید به استفاده از منابع دینی برای ارتقاء کیفیت زندگی مشترک با استناد به روایتی از پیامبر اعظم(ص) خانواده را مقدس ترین بنا نزد خداوند معرفی کرد و وساطت در شکل گیری و تحکیم خانواده را برترین وساطت ها عنوان کرد.

حجت الاسلام حسین میرزایی کارآمد ترین و بروزترین نظریه در مورد خانواده را نظریه خانواده به مثابه یک سیستم دانست و در در توضیح این نظریه گفت: وقتی به خانواده به عنوان یک سیستم نگاه کنیم دیگر مشکل همسرم به پدر و مادرش فقط مشکل او نیست و باید مشکل کل خانواده تلقی شود؛ در نگاه سیستمی؛ همه اعضای خانواده به یک مسئله از یک زاویه واحد نگاه می کنند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اعضای این تشکیلات مانند حبه قند در آب و سیستم حل شده اند و زمختی خود را از دست داده اند و یکی شده اند.

وی در توضیح نگاه سیستمی به خانواده افزود: زن و مرد اگر بخواهند رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشند، باید نقش های دیگرشان، یعنی فرزند بودن نسبت به پدر و مادر را به خوبی ایفاء کنند چرا که کوچکترین اختلال در عملکرد سیستم منجر به از کار افتادن کل سیستم می شود.

حجت الاسلام حسین میرزایی رویکرد مجردی و خود محورانه و تحمیل نظر خود به دیگر اعضای سیستم را بر اساس روایتی از حضرت امیر المومنین(ع) ناشی از نفاق و برعکس بر مدار میل دیگر اعضای خانواده عمل کردن را ناشی از ایمان فرد عنوان کرد و بر لزوم انعطاف پذیری اعضای خانواده تأکید کرد.

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات