۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۷۴۴۷۵۶
نماینده ولی فقیه در اصفهان مطرح کرد؛

نقش سیستم آموزش و پرورش در آغاز و نهادینه ارزش گذاری فریضه نماز

نقش سیستم آموزش و پرورش در آغاز و نهادینه ارزش گذاری فریضه نماز
اصفهان ـ آیت الله طباطبایی نژاد گفت: نهادینه کردن اعتقاد به نماز و انجام این فریضه الهی از سیستم آموزش و پرورش آغاز می شود و از این موضوع نباید غفلت شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در جلسه شورای اقامه نماز استان اصفهان گفت: اگر در سطوح مختلف آموزش و پرورش دانش آموزان را مومن و معتقد به نماز بار بیاوریم آنها را به بهترین عبادت و بهترین راه ارتباط با خدا سوق داده ایم.

وی به کمبود پیش نماز در برخی مدارس اشاره و بیان کرد: پیشنهاد می شود در مدارس ابتدایی پسرانه که نماز بر آنها واجب نیست؛ از بین خود دانش آموزان یک نفر پیش نماز بایستد.

ایشان افزود: پیشنهاد دیگر این است که دانش آموزان را برای اقامه نماز به مساجد مجاور مدارس ببریم که در روستاها و شهرهای کوچک قابل برنامه ریزی است، همچنین از ظرفیت معلمان دارای قرائت صحیح و صوت زیبا هم می توان بهره برد.

عضو خبرگان رهبری بر ضرورت تشکیل هیئت های دانش آموزی برای اداره نمازخانه مدارس تاکید کرد و افزود: برپایی نماز و برنامه های مرتبط با آن به دانش آموزان محول شود تا حس مسوولیت پذیری نیز در آنها تقویت شود.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: وضعیت نمازخانه های بین راهی نیز نیازمند رسیدگی و بهبود زیرساخت ها و امکانات برای استفاده اقشار مختلف مردم از جمله معلولان است و اصفهان باید در این زمینه الگو باشد.

وی با بیان اینکه بعد از پذیرش خدا، معاد و پیامبر، هیچ عملی بالاتر از نماز نیست، افزود: بالاترین فروع دینی که خدا از مسلمانان می خواهد نماز است.

امام جمعه اصفهان به اهمیت نماز اول وقت اشاره و بیان کرد: روا نیست هنگام نماز افراد به کار دیگری مشغول باشند و این یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب است.

وی ادامه داد: نمازهایی که بدون حضور قلب خوانده می شود ثمری ندارد و خالی از نتیجه مهم آن یعنی دوری از فحشا و منکر است.

در ابتدای این دیدار سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، با اشاره به اینکه شورای اقامه نماز به عنوان یک شورای موثر در استان مورد توجه بوده و جلسات آن با جدیت برگزار شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مصوبات این جلسه در حوزه اقامه نماز و ترویج فرهنگ نماز در حوزه‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجوری اجرایی شود.

استاندار اصفهان با اشاره به برگزاری اجلاس نماز در سال گذشته و تاثیرگذاری آن در جامعه، افزود: ترجیح بر این است؛ متولی برگزاری این اجلاس در سالجاری دستگاه‌های مرتبط همچون آموزش و پرورش و یا دانشگاه متولی همچون دانشگاه فرهنگیان باشد؛ زیرا ظرفیت پذیرش قشر دانش‌آموزی و دانشگاهی را دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در طی سالهای گذشته به دلیل کمبود فضاهای آموزشی در برخی از مدارس نسبت به فریضه نماز جماعت کوتاهی و محل نمازخانه تبدیل به کلاس شده است که درخواست داریم،آموزش و پرورش نسبت به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

استاندار اصفهان ادامه داد: آموزش و پرورش استان اصفهان در چهار محور، تهیه تجهیزات اقامه نماز جماعت،حضور امام جماعت در مدارس،مشارکت معلمان و فرهنگیان در اقامه نماز جماعت،برگزاری برنامه‌های ترویجی و تبلیغی اقامه نماز به عنوان یک مهم توجه بیشتر و برنامه‌ریزی مستمری جهت ارزیابی داشته باشد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات