۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۷۴۴۸۸۲
رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خبر داد؛

ارتقای سواد رسانه لازمه نهادينه شدن فرهنگ پدافند غيرعامل در کشور

ارتقای سواد رسانه لازمه نهادينه شدن فرهنگ پدافند غيرعامل در کشور
مشاور رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: آموزش و ارتقاي سطح کيفي سواد رسانه مهمترين عامل براي نهادينه شدن فرهنگ پدافند غيرعامل در شريان‌هاي جامعه در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، وحيد کاظم زاده در دوره آموزشي سواد رسانه اي به مناسبت هفته جهاني سواد رسانه و اطلاعات و هفته پدافند غيرعامل، افزود: سواد رسانه‌اي به توانايي و قدرت دسترسي، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام‌هاي رسانه‌اي كه مي‌توان در چارچوب‌هاي مختلف چاپي و غيرچاپي عرضه نمود گفته مي شود.

وی ادامه داد: سواد رسانه يکي از سوادهاي دوازده گانه است که لزوم يادگيري آن توسط يونسکو و ساير نهادهاي بين المللي و ملي مسئول در زمينه آموزش توصيه شده است .

کاظم زاده با بيان اينکه در حوزه عمومي مهم‌ترين راهکار در حوزه پدافند غيرعاملِ حوزه فرهنگ و رسانه، بحث افزايش سواد رسانه‌اي است ادامه داد: اگر سواد رسانه‌اي به عنوان يک راهکار در دستور کار نهادهاي متولي قرار گيرد، حتما شاهد جهش در فعاليت‌ها خواهيم بود.

سخنگوي سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه سواد رسانه‌اي به دنبال آن است تا به فرد توانايي لازم براي استفاده از رسانه‌ها را آموزش دهد به طوري که فرد بتواند ضمن درک و تحليل و ارزيابي پيام‌هاي رسانه‌هاي مختلف، پيام‌ها و برنامه‌هاي مثبت، مفيد و سازنده را از پيام‌هاي منفي و بي‌محتوا تشخيص دهد گفت: اين بدين معني است که افراد آگاهانه در برابر رسانه‌ها قرار گرفته و توانايي دسترسي به پيام‌هاي مورد نظر خود از ميان انبوه پيام، تجزيه و تحليل انتقادي، ارزيابي و ارسال پيام‌ها در انواع مختلف را پيدا کنند.

وي با بيان اينکه ظهور ‌رسانه‌هاي ‌نوين ‌در ‌عصر ‌اطلاعات، ‌به همراه ‌تحولاتي ‌که ‌با ‌گسترش‌ حوزه ‌تأثيرگذاري ‌آنها ‌حاصل ‌‌شده‌ است،‌ بسياري ‌از ‌مفروضات و‌ اصول ‌پيشين‌ را‌ به ‌چالش‌ طلبيده ‌است، ادامه داد: شرايط ‌ايجاد،کاهش ‌و ‌گسترش ‌بحران‌‌ها، ‌متأثر‌ از‌ انقلاب‌ اطلاعاتي‌،‌ رسانه‌اي، ‌چارچوب‌‌هاي ‌نويني ‌يافته که ‌ماهيتي ‌متفاوت از‌ گذشته ‌دارند‌ و‌ اين مهم، ‌نيازمند ‌تدوين برنامه‌اي به وسعت اميد و تعيين ‌مرزهايي به بلنداي ايمان است.

کاظم زاده با بيان اينکه هرچه در جامعه شاهد افزايش و تقويت سواد رسانه‌اي باشيم به همان ميزان از تهديد شبکه هاي اجتماعي کاسته خواهد شد افزود: همه ما بايد سواد رسانه اي خود را ارتقاء بخشيم تا بتوانيم حقيقت را از دروغ و اينکه کدام پيام اصل و کدام کذب است را تشخيص دهيم.

وي تاکيد نمود: واقعيت اين است بدون بهره مندي از سواد رسانه اي مناسب و بومي، توانايي مقابله با حجم انبوه توليدات رسانه اي و زندگي در فضاي مجازي را نداريم و در توليد و بهر مندي منفعل خواهيم بود، پس بايد خود مردم را براي مواجهه با اين آسيب بزرگ و بهره وري مناسب از آن توانمند سازيم، چرا که دشمنان ما در فضاي مجازي و رسانه‌هاي بيگانه از نداشتن سواد رسانه اي ما سوء استفاده کرده و مفاهيم و وقايع را آنگونه كه خود مي خواهند به ما ارايه مي دهند و در اين بين تنها كساني كه از سواد رسانه اي مناسب برخوردار هستند، قادر به تشخيص و تفسير درست وقايع خواهند بود. آن زمان است كه توليدكنندگان پيام و بهره مندان اين فضاي هوشمندانه و هدفمند در اين محيط حاضر بوده و در مسير زمان تهديدات فعلي را حتي به فرصت تبديل خواهند كرد.

وحید نستوهی
ارسال نظرات