۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۷۴۴۹۲۷
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تاکید کرد؛

لزوم برنامه ریزی معاونان پژوهش حوزه برای سیاست‌گذاری‌ها/ بخش مطالعات و ترویج باید در مسیر پژوهش قرار بگیرند

لزوم برنامه ریزی معاونان پژوهش حوزه برای سیاست‌گذاری‌ها/ بخش مطالعات و ترویج باید در مسیر پژوهش قرار بگیرند
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با اشاره به اینکه در مرکز مدیریت اهداف کلان سیاست گذاری می‌شود، گفت: معاونین پژوهش استان‌ها باید این اهداف را متناسب با شرایط استان‌های خود دنبال کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، امروز در اولین روز از یازدهمین اجلاسیه معاونین پژوهشی استان‌ها که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: بافت اجتماعی فقیر یکی از موانع موجود در مسیر پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه در مسیر پژوهش با نظامات ارزشی مواجه می‌شویم که دچار فقر معرفتی هستند، مطرح کرد: امروز آموزش ما درگیر حفظ محوری شده است و پژوهش فاصله گرفته است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بخش مطالعات و ترویج باید در مسیر پژوهش قرار بگیرند، عنوان کرد: در بدنه نظام آموزشی با افرادی که معرفت و همراهی لازم با پژوهش را ندارند و باید برای این موضوع چاره اندیشی کنیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهش مجموعه‌ای از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را نیاز دارد، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های ضعیف از دیگر موانع پژوهش است که باید برای آن برنامه‌ای اندیشید.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه نباید ذهن محققان و پژوهشگران را شرطی کنیم، تصریح کرد: در مدارس، امکانات لازم برای پژوهش درسی وجود دارد و محققان باید از این پژوهش استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌های درسی باید در نظام آموزش برود، یادآور شد: پژوهشگران سطح ۳ که نیازمند امکانات تخصصی هستند باید از امکانات به روز بهره‌مند شوند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در کادر علمی و پژوهشگران شاهد ضعف علمی هستیم، ابراز کرد: در کادر علمی مدارس اگر نگاه دغدغه‌مند وجود نداشته باشد، شاهد آسیب‌هایی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه توانمندی را در مرحله نخست از خود آغاز کردیم، بیان کرد: به همین منظور نسبت به برگزاری دوره‌های تخصصی و صدور گواهی بر اساس معدل اقدام کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه دوره مهارتی طلاب نیز به صورت گسترده برگزار شده است، اظهار داشت: برگزاری این دوره‌های مهارتی ازجمله دستاوردهای مطلوب معاونت‌های پژوهش در طول سال‌ گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال اردوی پژوهشی کم بوده است، مطرح کرد: البته دوستانی بودند که اردوی پژوهشی برگزار کردند ولی نامه کارگاه زدند که باید نسبت به این موضوع توجیه شوند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه معاونین پژوهش نقش ستادی دارند، عنوان کرد: ستاد باید برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشد و مسئولیت اجرا با مدارس علمیه است.

وی با اشاره به اینکه در مرکز مدیریت اهداف کلان سیاست گذاری می‌شود، خاطرنشان کرد: معاونین پژوهش استان‌ها باید این اهداف را متناسب با شرایط استان‌های خود دنبال کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه پس از برنامه‌ریزی موضوع پیگیری و نظارت اهمیت پیدا می‌کند، تصریح کرد: سفر معاونین پژوهش استان‌ها به مدارس شهرستان‌ها، می‌تواند بسیار اثرگذار و مفید واقع شود.

ارسال نظرات