۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۷۴۴۹۹

فصلنامه پژوهش های منطقه ای منتشر شد

خبرگزاری رسا‌ ـ دومین شماره فصلنامه پژوهش های منطقه ای به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی منتشر شد.
پژوهش هاي منطقه اي


به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، شماره دوم فصلنامه پژوهش های منطقه ای با ده مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

در گزیده ای از سرمقاله این فصلنامه با عنوان«فتنه یمن» می خوانیم:«با توجه به موج بیداری اسلامی مشهود در زیدیان این نکته باید مورد توجه قرار گیرد تا انقلاب اسلامی ایران به طور کامل و با تمام وجوه آن به جهان اسلام معرفی شود. لزوم چنین معرفی در این نکته ریشه دارد که انقلاب اسلامی حرکتی بدون پایه و یک شبه نبوده بلکه روندی طولانی داشته است.»

«تصوف در آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه» عنوان مقاله ای است که درصدد بررسی نقش تاریخی تصوف در گسترش اسلام در این مناطق و همچنین پرداختن به جریان شناسی تصوف و شناخت رقبای اسلام در نحوه مواجهه با تصوف می باشد.

در مقاله «عاشورا در فرهنگ آلبانی» به بررسی اجمالی عاشورا درابعاد فرهنگی و اجتماعی علوی های این کشور پرداخته می شود.

«نگاهی به جامعه مسلمانان بریتانیا»، مقالهای است که برای ارائه تصویری از جامعه مسلمانان در بریتانیا، ریشه های تاریخی مهاجرت مسلمانان و نحوه استقرار تدریجی آنان در بریتانیا بویژه پس از جنگ جهانی دوم مورد بررسی قرار گرفته و آمار و ارقام موجود در این خصوص استخراج و ارائه شده است. همچنین برخی از سازمانها و تشکل های اسلامی و فعالیت آنها شرح داده شده و فعالیت های مذهبی و مشارکت سیاسی آنان تا حد ممکن منعکس گردیده است.

در گزیده ای از مقاله «تاثیرات انقلاب اسلامی بر شیعیان لبنان با تاکید بر جنبش حزب الله» آمده است:«تاثیر انقلاب بر شیعیان لبنان بیش از هر چیز مرهون عواملی همچون اقدامات روشن گرانه امام موسی صدر در بین شیعیان لبنان، اشغال جنوب لبنان به وسیله اسرائیل و محرومیت شیعیان آن جا بود؛ این عوامل باعث شد تا لبنان به مناسب ترین محل برای رشد افکار انقلابی شیعه تبدیل شد.»

مقاله «بررسی اجمالی فرقه ذکریه» تلاشی محققانه برای معرفی «فرقه ذکریه» است. علت نامگذاری این فرقه به ذکریه،‌ مروری تاریخی بر چگونگی ظهور آن و شکل گیی فرقه ذکریه،تعامل فرق و مذاهبل اسلامی با پیروان این فرقه پیش از استقلال پاکستان و پس ازآن، اعمال ومناسک دینی آنها از جمله مسائلی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

«تفکر اسلام در پاکستان معاصر، میراث علامه مودودی»، «بررسی و تحلیل مبارزه پیوسته مسلمانان با استعمار انگلیس»، «فرهنگ پاکستان»، «بودیزم به روایت ماسائو آبه» و«نشست(بررسی تحولات اخیر کشور یمن)» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این فصلنامه است.

گفتنی است چکیده مقالات به دو زبان عربی و انگلیسی در انتهای فصلنامه موجود است.

دومین شماره فصلنامه پژوهش های منطقه ای به مدیر مسؤولی مهدی رجایی و سردبیری سید مفید حسینی کوهساری و به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی، در پاییز سال جاری منتشر شده است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن2133363-0251 تماس بگیرند و یا به نشانی الکترونیکی www.miu.ac.ir مراجعه کنند./916/ن601/ع

ارسال نظرات