۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۷۴۵۰۴۵
آیت الله تحریری:

بارزترین ویژگی‌های سال‌های منتهی به ظهور/ قم؛ چشمه علم و معرفت به وسعت اشراب جهانی

بارزترین ویژگی‌های سال‌های منتهی به ظهور/ قم؛ چشمه علم و معرفت به وسعت اشراب جهانی
استاد حوزه علمیه شهر مقدس قم را معدن و چشمه علم و معرفت به وسعت اشراب جهانی توصیف کرد و گفت: قم سرمنشأ تمام حق‌خواهی‌ها و حق‌طلبی‌هایی به وسعت جهانی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله تحریری در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با تأکید بر این که هر انسان از هر رنگ، نژاد، زبان، جغرافیا و خاندان در لوای دین الهی از جایگاه والای انسانیت و شرافت برخوردار است، به جایگاه زن در نگاه اسلام اشاره نمود و ابراز داشت: قرآن کریم در آیاتی ضمن اشاره به بانوان باعظمت تاریخ، ایشان را الگویی والا برای تمام انسان‌ها به‌ویژه زنان و دختران معرفی می‌کند.

مهم‌ترین تجلی‌گاه‌ الگوپردازی قرآنی

این استاد سطوح عالی حوزه الگوگیری سیره ایمانی و التزام به راه حق را از مهم‌ترین تجلی‌گاه‌های الگوپردازی قرآنی توصیف نمود و اظهار داشت: آسیه زن فرعون، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از برجسته‌ترین زنان عالم خلقت هستند.

وی در ادامه فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را از جمله بانوان بزرگ اسلام دانست و با بیان این که حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با قدوم مبارک و حضورشان در شهر مقدس قم، این سرزمین را به چشمه علم و معرفت تبدیل نمودند، خاطرنشان کرد: در پرتو وجود نازنین حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حوزه علمیه قم تأسیس و فقها، علما و حکمای بزرگی در این دیار تربیت و همچون ستاره گانی فروزان در آسمان علم و معرفت اعصار درخشیدند.

آیت الله تحریری در ادامه ضمن تبیین فضائل حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، به ویژگی‌های شهر مقدس قم در روایات اشاره نمود و یادآور شد: مبتنی بر روایات اسلامی، شهر مقدس قم معدن و چشمه علم و معرفت به وسعت اشراب جهانی است و در آخرالزمان علم از شهر قم به سراسر گیتی منتشر شده، حجت الهی از این طریق بر مردم جهان تمام خواهد شد.

قم سرمنشأ تمام حق‌خواهی‌ و حق‌طلبی‌ها به وسعت جهان

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که پیش از ظهور امام‌زمان(عج) حجت بر همه مردم جهان تمام خواهد شد و همگان دین الهی را درک خواهند نمود، تصریح کرد: به برکت وجود مضجع شریف فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها ندای اسلام حقیقی از شهر مقدس قم بلند شده، قم سرمنشأ تمام حق‌خواهی‌ و حق‌طلبی‌ها به وسعت جهان است.

وی سید حسن نصرالله و شیخ زکزاکی را تنها نمونه‌ای از شاگردان و افتخارات حوزه‌های علمیه و تربیت‌یافته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در این عصر توصیف نمود و ابراز داشت: درک حقیقت دین در گرو ایمان و عمل صالح بوده، ظهور مردان بزرگ و نقش‌آفرینی گسترده ایشان، در اصل تجلی کرامت کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام به وسعت تاریخ است.

بارزترین ویژگی‌های سال‌های منتهی به ظهور

آیت‌الله تحریری در ادامه به روایتی از امام صادق علیه‌السلام دررابطه‌با زمینه‌های ظهور آخرین ذخیره الهی اشاره نمود و آشنایی تمام ملت‌ها با دین خدا، اندیشه و روش حق را از بارزترین ویژگی‌های سال‌های منتهی به ظهور منجی عالم بشریت و نشأت گرفته از شهر مقدس قم، دانست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تأکید بر این که نقش‌آفرینی در پرتو عمل به رسالت الهی، حفظ و حراست از نفوذ دشمن را به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: توجه به جایگاه مهم تبیین و صیانت از دین، بزرگ‌ترین مانع اجرای نقشه‌های شوم دشمن در جداسازی فرد و جامعه از مسیر حق و حقیقت است.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را از فیوضات امام رضا علیه‌السلام دانست و ضمن تبیین حقوق حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نسبت به ما، تصریح کرد: بر اساس روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام زیارت بامعرفت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها انسان را به بهشت و درک جایگاه سعادت رهنمون می‌سازد.

کرامت انسان در پرتو ارتباط با امام حق

آیت الله تحریری با بیان این که تمام فرازهای زندگی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اعتقاد، التزام و ارتباط تنگاتنگ با مقام امامت و ولایت بود و در مسیر التزام به ولایت لحظه‌ای سستی ننمودند، خاطرنشان کرد: کرامت انسان در پرتو ارتباط انسان با امام حق جلوه می‌کند؛ لذا برای درک کرامت انسانی باید ارتباط تنگاتنگ اعتقادی، روحی و عملی با امام‌زمان(عج) داشته باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که انسان تنها با معرفت و همراهی امام حق به جایگاه سعادت نائل می‌گردد، اظهار داشت: بر اساس روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام کسی که عارفا بحقها حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را زیارت کند، سعادت عبدی شامل حالش شده، ارتباط با امام حق پیدا خواهد نمود.

وی با اشاره به این که باید قدر حضور در قم و جایگاه والای این سرزمین را بدانیم، یادآور شد: باید از بستر زیارت مضجع شریف فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، ارتباط خود را با مقام امامت امام‌زمان(عج) حفظ و تقویت نماییم؛ چرا که به برکت این بانوی مکرمه، انقلاب اسلامی تحقق‌یافته، مکتب نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام از قم به سراسر جهان منتشر می‌گردد.

آیت الله تحریری در بخش پایانی سخنان خود به جنگ خانمان‌سوز غزه و جنایت‌های جنون‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی اشاره نمود و اظهار داشت: نه‌تنها بر مؤمنین و مسلمین بلکه بر تمام انسان‌ها لارم است تا با هر توانی که دارند از فلسطین مظلوم حمایت نمایند؛ چرا که مسئله فلسطین نقطه عطف بزرگ آمادگی جهان بشریت، برای شناخت و طرف‌داری از حق و عدالت الله است که جز در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام قابل‌تحقق نیست.

ارسال نظرات