۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۷۴۵۱۳۶

لوکس‌سواران در تور مالیات؛ لوکس‌نشینان در حاشیه امن

لوکس‌سواران در تور مالیات؛ لوکس‌نشینان در حاشیه امن
تعداد ۱۵۱هزار دستگاه خودروی گرانقیمت مشمول مالیات شده‌اند اما سازمان مالیاتی می‌گوید وزارت راه و شهرسازی هنوز اطلاعات خانه‌های میلیاردی را ارائه نکرده است.

مالیات‌ستانی از لوکس‌سواران، مالکان خانه‌های گرانقیمت و خانه‌های خالی وارد فاز تازه‌ای شد. سازمان امور مالیاتی می‌گوید: برای دارندگان ۱۵۰هزار خودروی لوکس هشدار فرستاده شده و آنها تا بهمن‌ امسال فرصت دارند تا نسبت به پرداخت مالیات قانونی‌شان اقدام کنند. وزارت راه و شهرسازی هم از ارسال پیامک برای مالکان خانه‌های گرانقیمت خبر داده است.

با این حال آمارها نشان می‌دهد عملکرد مالیات‌ستانی از ثروتمندان و افراد دارای خانه‌ها و خودروهای میلیاردی و مالکان خانه‌های خالی هنوز به نقطه هدف قانون نزدیک نشده است.

به گزارش همشهری، سازمان امور مالیاتی به حکم قانون بودجه مکلف است تا از املاک لوکس و گرانقیمت با ارزش بالای ۲۰میلیارد تومان و خودروهای لوکس بالای ۳میلیارد تومان مالیات بگیرد و به خزانه کل کشور واریز کند.

مالیات‌ بر خودروها و خانه‌های میلیاردی و خانه‌های خالی از سکنه از سال ۱۳۹۹آغاز شد اما در عمل اتفاقی رخ نداد و با روی کارآمدن دولت سیزدهم، نخستین گام برای شناسایی افراد مشمول و اخذ مالیات از آنها برداشته شد و اکنون با عبور سال ۱۴۰۲از نیمه خود، یک مهلت زمانی برای افراد مشمول مالیات تعیین شده و باید دید در عمل این هشدار جدی گرفته می‌شود یا نه؟

قانون چه می‌گوید؟

براساس قانون بودجه سال‌جاری، ‌انواع خودروی سواری و وانت ۲ اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳میلیارد تومان باشد نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو می‌شوند و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز و خانه‌های مجلل(لوکس) که ارزش آنها بیش از ۲۰میلیارد تومان باشد هم مشمول مالیات خواهد شد و این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ۱۰سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند، نباید مالیات بدهند.

اما این پرسش پیش می‌آید که چرا سازمان امور مالیاتی در برابر مالیات‌گریزی لوکس‌نشینان موفق نبوده است؟

شاهین مستوفی، از مدیران این سازمان در توضیح می‌گوید: متأسفانه اطلاعات مالکان خانه‌های لوکس در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته و به همین دلیل نتوانسته‌ایم برای سال ۱۴۰۲ مطالبه مالیاتی داشته باشیم، اما در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۰ هزار واحد مسکونی لوکس و گرانقیمت شناسایی شده که نسبت به مطالبه ۱۱۰۰میلیارد تومان از مالکان این واحدها اقدام شد.

او همچنین هشدار داد: به مالکان خودرو و خانه‌های لوکس و گرانقیمتی که مالیاتشان را پرداخت نکرده‌اند، اعلام کرده‌ایم که درصورت پرداخت نکردن مالیات، با محدودیت‌هایی در نقل و انتقال مواجه می‌شوند.

این مقام مالیاتی می‌گوید: مالکان خودروهای لوکس بالای ۳ میلیارد تومان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات مهلت دارند. مالکان خودروهای لوکس تا بهمن‌ماه امسال فرصت پرداخت مالیاتشان را دارند و بعد از پایان این مهلت قانونی، برگه مطالبه به‌صورت پیامکی و الکترونیک صادر و ابلاغ می‌شود.

چه خبر از مالیات خانه‌های خالی؟

چالش دیگر بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی این است که چگونه از خانه‌های خالی مالیات گرفته شود و چرا این اقدام کند پیش می‌رود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارسال پیامک خانه خالی به ۴ میلیون نفر اعلام کرد: البته به آن معنی نیست که ۴ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم.

ابوالفضل نوروزی، از شناسایی ۱۸ هزار خانه خالی در سال قبل خبر داد و گفت: در شناسایی خانه‌های خالی ۲رویکرد اساسی داریم؛ یکی اینکه به هیچ عنوان به‌دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه درپی عرضه حداکثری برای مدیریت بازار هستیم.

همچنین تا جایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی نکنیم.

لوکس‌سواران در تور مالیات؛ لوکس‌نشینان در حاشیه امن

لوکس‌سواران در تور مالیات؛ لوکس‌نشینان در حاشیه امن

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات