۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۴۵۳۴۳
عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما خبرداد؛

پرداخت به پیچیدگی های عصر رسانه در همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین»

پرداخت به پیچیدگی های عصر رسانه در همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین»
دبیر علمی همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» با اشاره به چالش های نوظهور رسانه های نوین از ضرورت پرداخت به مبانی، مسائل و چالش های این رسانه ها توسط محققین سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محسن کرمی دبیر علمی همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» روز گذشته در نشست خبری این همایش که در دانشکده دین و رسانه برگزار شد اظهار داشت: دین فرهنگ و رسانه در سراسر تاریخ با هم ارتباط داشتند زیرا اگر دین را مجموعه‌ای از معتقدات، اخلاقیات، و شعائر و مناسک و همچنین فرهنگ را مجموعه درونیات انسانها که طبعا سبک زندگی خاصی را اقتضا می‌کند بدانیم، خواهیم دید که ارتباط تنگاتنگی در طول تاریخ با رسانه به عنوان ابزار انتقال پیام داشته اند و انبیاء الهی از طریق رسانه ها دعوت خود را ابلاغ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کلام یک رسانه است اظهار داشت: علاوه بر اینکه گفتار ما یک رسانه است کردار ما نیز رسانه است و در زمان قدیم انبیاء از این رسانه ها بسیار استفاده کردند؛ رسانه ها در قرن گذشته به رسانه های مدرن تبدیل شده و تحولی ایجاد کردند اما طی سالیان گذشته اتفاقات شگفت آوری در حوزه رسانه رخ داده است و رسانه‌های نوین یا پست مدرن به وجود آمده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما اظهار داشت: در قرن بیست و یکم رسانه های جدید و نوینی داریم که تفاوت بسیار زیادی با رسانه های مدرن دارند؛ چون رسانه های نوین از هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اوضاع پیچیده ای را رقم زده اند و این پیچیدگی، مسائل زیادی برای فرهنگ و دین به وجود آورده یا خواهد آورد که لازم است ارتباط با آن ها به صورت نظری بررسی شود.

وی در ادامه به ضرورت پرداخت به مشکلات عملی و رفع آن ها از راه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش داریم در این همایش به مشکلات ناشی از ارتباطات دین، فرهنگ و رسانه های نوین در صحنه عمل و اجرا بپردازیم. همین طور بررسی خواهیم کرد که دین چه کمکی می تواند به این رسانه ها داشته باشند و بالعکس.

دبیر علمی همایش «دین فرهنگ و رسانه های نوین» اظهار داشت: در رسانه های سنتی و حتی رسانه های مدرن می دانستیم فرستنده پیام چه کسی بوده و انتقادات خود را نسبت به چه کسی باید اعلام کنیم اما در رسانه های نوین نمی دانیم با چه کسی طرف هستیم. مسائل نوظهور و مستحدثه ای در خصوص رسانه های نوین پیش آمده است که لازم است توسط محققین بررسی شود.

وی آینده پژوهی را از محورهای این همایش عنوان کرد و افزود: محققین می توانند مسائل و چالش های مهم رسانه های نوین و تأثیرات متقابل آن با دین و فرهنگ را در قالب تحقیقات آینده پژوهی ارائه دهند.

ارسال نظرات