۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۷۴۵۴۵۷
پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی:

امام معتقد بود برای آزادی فلسطین باید مبارزه کرد

امام معتقد بود برای آزادی فلسطین باید مبارزه کرد
حجت الاسلام سید هادی موسویان گفت: مواردی که امام بیاناتشان می‌فرمایند از جامعه اسلامی، کلمه توحید و مصالح اسلامی همه می‌توانند مسئله تفرق و به تبع مساله فلسطین را حل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید هادی موسویان در نشست علمی ترویجی «آزادی قدس در اندیشه امامین انقلاب» که به همت خبرگزاری رسا در محل این خبرگزاری برگزار شد، با تبیین اندیشه امام خمینی در مساله فلسطین و با اشاره به مقابله و حمایت صریح و قاطعانه امام خمینی رحمه الله علیه در زمان پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از فلسطین گفت: از اولین بیانیه‌هایی که در باب حمایت از فلسطین از امام وجود دارد، امام بسیار محکم و با لحن بسیار شدیدی به بحث تفرق و انشقاق بین دول اسلامی می‌پردازند.

وی ادامه داد: ایشان می‌فرمایند: «من به دول اسلامی می‌گویم که آقا چرا سر نهر دعوا می‌کنید؟ فلسطین مغصوب است. یهود را از فلسطین بیرون کنید.‌ ای بی عرضه ها! خودشان که ریخته اند به جان هم! فلسطین مغصوب است؛ شما سر نهر دعوا می‌کنید؟ وقتی سر نهر دعوا کردید، حکومت اسرائیل بر فلسطین تثبیت شد. این حکومت بود؟!»

وی افزود: امام راحل راه حل را وحدت مسلمین و کنار گذاشتن اختلافات جزئی می‌دانند. چرا که به تعبیر امام ۷۰۰ میلیون متفرق به قدریک میلیون هم نیستند. امام در پاسخ به استفتاء جنبش فتح خطاب به مبارزان فلسطینی می‌فرمایند: نخستین و آخرین نظر نسبت به برادران پایدار و رزمنده ما این است که به شکل پیگیر و خستگی ناپذیر به پیکار خویش ادامه دهند؛ چه آنکه زندگی یعنی عقیده و مبارزه در راه آن و تردیدی نیست که از نظر شیوه تفکر اسلامی، مرگ از زندگی ذلت بار بهتر است و در وضع کنونی ما، جز ادامه پیکار با همه نیرو‌ها و امکاناتمان راهی وجود ندارد تا عزت و شرافت خود و آیندگان را در طول تاریخ با عظمت اسلامی به دست آوریم.

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی اظهار داشت: آنطور که در بیانات امام مسئله فلسطین مطرح شده است انگار که صرفاً مسئله، مسئله‌ی فلسطین نیست. یعنی اگر امت اسلامی در مقابل فلسطین کوتاه بیاید، هدف طرف مقابل محدود به فلسطین نیست و بیشتر از این‌هاست و اساس اسلام را هدف گرفته‌است. امام می‌فرمایند: «الان بر روسای اسلام بر سلاطین اسلام بر روسای جمهور اسلام الان تکلیف است که این اختلافات جزئی موسمی را که گاهی دارند کنار بگذارند. عرب و عجم ندارد. ترک و فارس ندارد. اسلام، کلمه اسلام، پیغمبر اسلام، همانطوری که خودشان طریقه مبارزه‌شان بوده است، آن‌ها هم تبع باشند؛ تبع اسلام باشند. اگر وحدت کلمه خودشان را حفظ کنند، اگر این اختلافات جزئی موسمی را کنار بگذارند، اگر همه با هم همدست بشوند، دست برادری بدهند، حدود و ثغورشان را حفظ کنند، لکن در جامعه اسلامی که مشترک بین همه هست، در کلمه توحید که مشترک بین همه است، در مصالح اسلامی. اگر این‌ها توحید کلمه کنند، دیگر یهود به فلسطین طمع نمی‌کند.» همه این موارد که امام می‌فرمایند از جامعه اسلامی، کلمه توحید و مصالح اسلامی همه می‌توانند مسئله تفرق را حل کنند.

حجت الاسلام موسویان به آیات مورد استناد امام در این پیام اشاره کرد و گفت: امام در این پیام به آیاتی از قرآن کریم اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: قرآن می‌فرماید «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّاستَطَعتُم مِّن قُوَّة وَمِن رِّبَاطِ ٱلخَیلِ تُرهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُم» هر قدر که می‌توانید بر ایشان نیرو و سوار نظام آماده کنید تا بر دشمنان خدا و دشمن خود چیره شوید «إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدَامَکُم»

وی افزود: بعد آیات دیگر را متذکر می‌شوند که «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» امام از این آیات یک نگاه فقاهتی دقیق را متذکر می‌شوند که ما اگر واقعاً به اسلام و قرآن معتقدیم، نمی‌شود دست روی دست بگذاریم و تماشا کنیم. باید مبارزه کرد و وارد جهاد مسلحانه شد و پای این قضیه ایستاد. متاسفانه ما امروز از برخی روحانیون که در حوزه قم هم صدای آن‌ها شنیده می‌شود، نگاهی که کیلومتر‌ها از قرآن فاصله دارد را می شنویم.

مبلغ و فعال جهاد تبیین از دیگر مستندات صریح امام راحل در مسئله فلسطین را پیام ایشان در جنگ سوم اعراب و اسرائیل برشمرد و تصریح کرد: این پیام خیلی عجیب است که نقش مختلف دولت‌ها، ملت ایران، سران کشور‌ها و ملت اسلام و همه این‌ها را در این پیام مشخص می‌کنند و با این آیه شروع می‌کنند که «وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» می‌توان از همین آیه متوجه شد که امام متذکر این قضیه هستند که وجود این غده سرطانی و اصل این مسئله، از کشتاری که این‌ها می‌کنند بسیار بدتر است؛ چرا که «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» و باید انقدر جنگید که «حتی لا تکون فتنة».

وی ادامه داد: امام در این پیام می‌فرمایند: «اکنون که دولت غاصب اسرائیل برای فتنه انگیزی بیشتر و تجاوز زیاد‌تر به سرزمین‌های عربی و ادامه دست غاصبان در قبال صاحبان حق به پا خاسته و آتش جنگ را برای چندمین بار شعله ور ساخته و برادر مسلمان ما را در راه ریشه‌کن کردن این ماده فساد و آزادی فلسطین جان بر کف نهاده و در جبهه نبرد و میدان شرف به جنگ پرداخته اند، بر عموم دولت‌های ممالک اسلامی و خصوص دول عربی لازم است که با توکل به خدای متعال و تکیه بر قدرت لایزال، همه قوا و نیروی خویش را بسیج ساخته و به یاری مردان فداکاری که در خط اول جبهه چشم امید به ملت اسلام دوخته اند، بشتابند و برای آزادی فلسطین و احیای مجد و عظمت اسلامی در این جهاد مقدس شرکت کنند.»

حجت الاسلام موسویان در پایان بر نقش کلیدی امام راحل در احیای مساله فلسطین تاکید کرد و گفت: این جایگاه یک فقیه بیدار زنده و هدایتگر است؛ در حالی که هنوز انقلاب اسلامی پیروز نشده و سال ۱۳۵۲ است. نقشی که یک عالم بیدار می‌تواند داشته باشد، ضرورتا نقش این نیست که ما بگوییم باید حتما مسئولین جمهوری اسلامی اعلام موضع کنند. در حالی که امام راحل مگر آن زمان به معنای امروزی حکومت داشتند؟ اما وظیفه عالمانه خودشان را این می‌دانند که باید حکم کنند و وارد صحنه شوند.

ارسال نظرات