۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۷۴۵۴۶۰
یادداشت؛

بازخوانی راهبرد و رفتار امام خمینی در مواجهه با لانه جاسوسی

بازخوانی راهبرد و رفتار امام خمینی در مواجهه با لانه جاسوسی
در دنیا تنها سفارت خانه امریکا که مدتی طولانی تسخیرشده وافراد و دیپلمات هایی هم ازاین سفارت دستگیر شدند، تنها در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اوائل انقلاب حضرت امام دستور به تشکیل شورای انقلاب و پس از آن تشکیل دولت موقت برای بدست گرفتن اوضاع میدهند. در همین حین جوانان پیرو خط امام به سفارت آمریکا میروند و دست آن ها را در اینکه آنجا به لانه جاسوسی تبدیل شده بود، رو می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که در دنیا تنها سفارت خانه امریکا که مدتی طولانی تسخیرشده وافراد و دیپلمات هایی هم ازاین سفارت دستگیر شدند، تنها در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است.

از ۱۵۰ نفردستگیر شده از سفارت آمریکا، ۷۹ نفرشان کارمند ایرانی بودند که آزاد می‌شوند  و از ۷۱ نفر آمریکایی به دستور حضرت امام، ۱۲ روز بعد، یعنی ۲۵ آبان ماه ۱۳۵۸ سیاه پوستان و زنان ازاد شدند و ماندند ۵۳ نفر و ۴۴۴ روز اسیر ماندند. تسخیر لانه جاسوسی دست دولت موقت ( بازرگان ) و کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا را رو می‌کند و کارتر برای اینکه اوضاع پیش آمده را جمع کند از راه مسالمت آمیز و مذاکره وارد میشود و افرادی را برای میانجی گری به ایران میفرستد .

در مرحله اول رمزی کلارک که با حضرت امام در پاریس دیدار کرده و دادستان پیشین ایالات آمریکا بود و ویلیام میلر که مسلط به زبان فارسی بود برای میانجی گری آمدند که امام را راضی کنند که ۵۳ نفر را آزاد کند. حضرت امام به محض مطلع شدن از آمدن این دو نفر دستور دادند هیچکس حتی اعضای شورای انقلاب حق ندارد در مورد آزاد سازی اسرای آمریکایی صحبتی کند و ملاقات کند با فرستادگان آمریکایی  .

نگاه راهبردی حضرت امام در مواجهه با آمریکا بدین گونه شد که شروطی را برای اینکه آمریکا که اگر می‌خواهد گروگان های خود را آزاد کند گذاشتند که باید به این شروط عمل کند و آن شروط بدین شرح است :
۱. باز پس دادن اموال شاه
۲.لغو تمام ادعاهای آمریکا علیه ایران 
۳.ضمانت به عدم دخالت سیاسی و نظامی آمریکا در ایران 
۴.آزاد کردن تمامی سرمایه های ایران 

حضرت امام از فرصت استفاده کرده و می‌خواستند دست دخالت آمریکا در مسائل ایران را از بین ببرند و منافع ملت ایران را پس بگیرند و نگذارند حقوق ملت ایران ضایع شود که این نوع از برخورد حضرت امام در مواجهه  با ابرقدرت آن زمان جهان بسیار هوشمندانه بوده است .

آمریکا وقتی دید راه مسالمت آمیز که فرستادن افراد متعدد از جمله پاپ و دبیر کل سازمان ملل فایده ای ندارد، دست به حمله نظامی میزند که یک گروه تخصصی که دلتا نام داشت را آموزش داد و چندین بار توسط تمرین و شبیه سازی عملیات آن ها را امتحان کرده بود تا با ۸ فروند هلی کوپتر و ۳۰ هواپیمای C130 به ایران بیایند و عملیات آزاد سازی اسرا را انجام دهند که در صحرای طبس با آن فاجعه رو بررو شدند .

سه فروند از های کوپتر ها در هم کوبیده شد و ۹۰ دقیقه زمان عملیات به عقب افتاد بخاطر طوفان شن و از لحاظ روحی بشدت برایشان غیر قابل تحمل شده بود اوضاع و اسناد های محرمانه و های کوپتر های دیگر مانده بودند که به محض اطلاع دادن آمریکا که چنین شده است بنی صدر رئیس جمهور وقت دستور میدهد تا هلی کوپتر ها را موشک باران کنند و توجیه او هم این بود آمریکایی ها رادار های ما را ساختند و خودشان هم می‌توانند به داخل کشور بیایند و هلی کوپتر ها را ببرند .

آمریکا وقتی دید از راه نظامی هم موفق به آزادی اسرا نشده است، وارد مذاکره با ایران میشود؛ اما این بار متفاوت تر. با توجه به اختلافات رئیس جمهور وقت بنی صدر و نخست وزیر رجایی در انتخاب وزیر امور خارجه این وزارت خانه بدون مدیر مانده بود و بهزاد نبوی از طرف دولت ایران مامور شد تا به کشور الجزیره  برای مذاکره با آمریکا برود. آمریکا ۸ میلیارد دلار از پول های ایران را به دولت الجزایر تحویل داد و اسرا هم تحویل آمریکا داده شد اما آمریکا به وعده های خود عمل نکرد و این از بی کفایتی و بی مدیریتی وزارت خارجه ما شد که نتوانست همه شروط حضرت امام را عملی کند.

حضرت امام از همان اوائل انقلاب قصد داشتند دست مزدور و بیگانه را از کشور قطع کنند و تماما در مقابل منافع ملت ایران ایستادند اما دشمن از هر راهی برای نفوذ و بزهم زدن آرامش این مردم تلاش کرده و میکند.

منابع:

[۱] برگرفته از سخنان امام خمینی(ره) در سخنرانی پس از تسخیر لانه جاسوسی، منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
[۲] علیرضا شجاعی زند، برهه انقلابی در ایران

سید علیرضا حسینی

ارسال نظرات