۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۷۴۵۴۷۳

آقای ظریف! در کدام جبهه اید؟

آقای ظریف! در کدام جبهه اید؟
سخنان اخیر آقای ظریف یادآور دیگر سخنان او در دوره 8 ساله مسئولیتش در وزارت‌خارجه است که محتوای آن بر کاسبی از ترس برای ناجی نشان دادن خود و همفکرانش در دولت و غیر دولت و محبوبیت تراشی برای خویش متمرکز بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق که متاسفانه به شهادت هشت سال عملکرد ناموفق در وزارت خارجه کشورمان اثبات کرد نه حقوقدان لایقی است و نه سیاستمداری کاردان، بر اساس منطق همیشگی‌ خود و همفکران که هشت سال مملکت را در اتوبان ترس و بی خردی متوقف کردند و هزینه های بسیاری را بر مردم ایران تحمیل نمودند، اخیرا نیز در نشست موسوم به «مسأله فلسطین از دیدگاه حقوق بین الملل»؛ مطالبی گفته که برخی از آنها به شدت جای تامل دارد. 

1- آقای ظریف می گوید: «اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند، بمب بر سر مردم ایران فرود می‌آید نه مسئولان»! اما نمی گوید که این کسانی که می خواهند پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند دقیقا چه کسانی هستند. دولت مقتدر و کاردان امروز و رهبری فهیم وحکیم انقلاب که گفتمانشان دفاع از مظلوم بر مبنای معقول و منطقی و با کمترین هزینه ممکن برای کشور است. مرجع ضمیرهای این سخنان کیست و چرا دم انتخابات برای رقیب هراسی باز به بت تراشی روی آورده اید؟ از یک سو از سر ناچاری اعتراف می کنید که الان کشور سیاست معقولی دارد، و از سوی دیگر می گویید با موضع‌گیری‌های تند آب به کاسه تندروی نریزیم که تندروها برای حیاتشان نیاز به تندروی دارند. منظورتان از گروههایی که حیاتشان در تندروی است دقیقا کیست و چرا با مردم با صراحت سخن نمی گویید؟ به نظر می رسد این گونه سخن گفتن ها مصرف انتخاباتی دارد که کارفرمای محترمتان گفتن این سخنان را سهم شما قرار داده است. درست است که دفاع از حق به معنای لشکرکشی نیست اما ترس شما از لشکر کشی مولود توهمات سیاسی است که معمولا دم انتخابات تولید می کنید.

2- آقای ظریف می گوید: «حقوق بین الملل نمی تواند بی ثباتی را دامن بزند» اما نمی گوید بی ثباتی کنونی دنیا مولود تصمیم جهانی ترین نهاد حقوقی بین المللی است که برتری قوم یهود در سرزمین فلسطین را به رسمیت شناخت. گویا ایشان اصلا نمی داند که بزرگترین موارد توسل به زور در ذیل فصل هفتم در حقوق بین الملل هنجارنگاری شده است. همین حقوق بین الملل حق دفاع مشروع فلسطین را هم در منشور ملل متحد و ذیل حق دفاع مشروع چه به فردی و چه گروهی به رسمیت شناخته است. جناب آقای ظریف! به راستی ثبات موجود در منطقه که با آقایی اسرائیل تعریف می شود را فلسطینی ها بر هم زده اند و خواهند زد. اگر این را حقوقی نمی دانید پس از حقوق چه می دانید؟ 

3- آقای ظریف می گوید: «رعایت حقوق بین الملل بشردوستانه برای طرفین متخاصم ضروری است» اما نمی گوید این گونه لفاظی های به ظاهر حقوقی و به واقع بی طرفانه نسبت به ظالم و مظلوم ناشی از ادبیاتی است که هشت سال دفاع مقدس ملت ایران را طرفهای متخاصم معرفی می کرد و حاضر نبودند به راحتی دولت بعثی را مسئول تخاصم معرفی کنند. وانگهی ایشان نمی گوید که تذکر به طرف فلسطینی به رعایت حقوق بشر دوستانه! آب به آسیاب دشمن جنایتکاری می ریزد که بی شرمانه برای کمرنگ کردن جنایتهای خود، فلسطینی ها را متهم به نقض حقوق بشر دوستانه می کند.   

4- آقای ظریف می گوید: «دبیرکل سازمان ملل نمیخواست اعلام نظر کند و من توییت زدم. در ادامه وحشی گری علنی شد و دبیرکل موضع گرفت.» اما نمی گوید با این همه نفوذی که در دبیرکل و نهاد های بین المللی داشتند حیف بود که هشت سال با تدبیر و رایزنی های ایشان هیچ مشکلی از کشور حل نشد. 

5- آقای ظریف می گوید: «من اعتقاد دارم که از سال ۱۹۱۷ تا به امروز هرکسی که آغازگر جنگ بوده، پیروز نشده است جز دو عملیات آمریکا در گرنادا و‌ پاناما. به نظرمن جنگ کارآمدی خود را از دست داده است.» اما نگفت الان دقیقا مراد ایشان از شروع کننده جنگ دشمن صهیونیستی است که هفتاد سال است جنگ را بر امت اسلام تحمیل کرده یا این که ایشان می خواهد حماس و جهاد اسلامی را شروع کننده جنگ معرفی کند؟ منظور ایشان از پیروزی دقیقا چیست؟ آیا ایشان برای اثبات این تئوری در قامت یک تاریخ نگار ایستاده یا بسان یک نظریه پرداز سیاسی چنین دیدگاهی دارد؟ 

6-آقای ظریف می گوید: «اینکه از منظر سیاسی این تصمیم درست بوده یا نه مردم فلسطین باید پاسخ بدهند.» اما نمی گوید هدفش از این دوگانه سازی ملت-مقاومت در راستای تقویت فلسطین است یا در راستای تقویت اسرائیل؟ آقای ظریف توجه ندارد که ملت فلسطین آنوقت که حماس و مقاومت را برگزید و حاضر نشد زیر چتر دولت محمود عباس به زندگی زیر بلیط اسرائیل تن بدهد پاسخ خود را داده است. ملت فلسطین راه خود را با انتخاب گزینه عزت و مقاومت و شهادت در برابر گزینه ذلت انتخاب کرده است و در زیر بمب های دشمن صهیونیستی هم اعلام کرده که دست از حمایت مقاومت برنداشته است.

7- آقای ظریف می گوید: راه‌حل همانطور که قانون اساسی ما گفته این است که ایران از مستضعفین دفاع کند اما قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم. معتقدم مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند؛ نیازی هم نیست ما هزینه بپردازیم. 


خدمت ایشان می گوییم شما چرا به خودت گرفتی رزمنده!؟ این قرار را کی‌به شما یاد داده اما یاد نداده که به‌جای مستکبران نجنگی و درست وسط میدان جنگ حق و‌ باطل به تضعیف جبهه مقاومت نپردازی. کمی از امریکا درس بگیر و درست وسط جنگ پشت همپیمان خودت را خالی نکن. 
فعلا که لازم نشده ما به جای شجاعان غزه بجنگیم اما این را بدان که مستضعفان هم باید برای هم و هم اگر لازم‌شد به جای هم بجنگند. 

«وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا» (آیه 75 سوره نساء 76)


چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که (در مکه اسیر ظلم کفارند و) دائم می‌گویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست.

در مجموع این سخنان آقای ظریف یادآور دیگر سخنان او در دوره 8 ساله مسئولیتش در وزارت‌خارجه است که محتوای آن بر کاسبی از ترس برای ناجی نشان دادن خود و همفکرانش در دولت و غیر دولت و محبوبیت تراشی برای خویش متمرکز بود.

ایشان همان شخصی است که در سال 92، در دانشگاه تهران گفت: «امریکا می‌تواند با یک بمب‌اش تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد» و در مقابل، رهبر انقلاب فرمودند: «یک وقتى یکى از مسئولین کشور درباره‌ مسائل نظامى یک نظرى داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک «تور نظامى» براى مسئولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌اى در محیط‌هاى نظامى گردش کنند، حقایقى را، واقعیاتى را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودىِ نظامى کشور بالا برود. حالا در مورد مسائل علمى هم متأسفانه گویا همین‌جور است؛ باید یک «تور علمى» بگذاریم براى مسئولین در بخشهاى مختلف.»
محمدرضا باقرزاده

 

حسین عجمی
ارسال نظرات