۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۴۵۶۹۰
رسا گزارش می دهد؛

هرآنچه باید درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بدانید

هرآنچه باید درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بدانید
با پایان یافتن نام نویسی داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ثبت نام بیش از پانصد نفر از فضلا و استادان حوزه شمارش معکوس برای آزمون های علمی و نیز بررسی صلاحیت داوطلبان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با پایان یافتن موسم نام نویسی داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که از 14 آبان آغاز شده و تا پایان روز بیستم آبان ماه ادامه یافت، بیش از پانصد نفر از فضلا و استادان حوزه برای کاندیداتوری در انتخابات اقدام کرده اند.

به گفته محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در مجموع ۵۱۰ نفر از سراسر کشور موفق به ثبت نام قطعی شدند که ۴۸ درصد آنان برای نخستین بار در این انتخابات شرکت می کنند. آمار نشان می دهد داوطلبان ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۴ درصد ، ۵۰ تا ۶۰ سال ۳۰ درصد ،۶۰ تا ۷۰ سال ۲۶ درصد و بالای ۷۰ سال ۱۰ درصد را تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش ها، در همه حوزه‌های انتخابیه، تعداد داوطلبین قابل‌ توجهی ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته افراد مطلع و بر خلاف القائات رسانه های مغرض، خوشبختانه فضای رقابتی انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه از این بابت که بیش از حد نصاب لازم داوطلب شده‌اند، وجود دارد. بنا به گفته برخی افراد مسؤولان ذیربط این شرایط به گونه ای است که برای هر کرسی نمایندگی مجلس خبرگان رهبری حداقل ۵/۷ برابر زمینه رقابت وجود دارد.

بر اساس آمار اعلامی، ۵۲ درصد از داطلبان سابقه حضور در انتخابات های قبلی مجلس خبرگان رهبری  را داشته اند و ۴۸ درصد نیز برای نخستین بار هست که در جمع داوطلبان این مجلس قرار می گیرند. تعداد ۶۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان فعلی ( دوره پنجم ) نیز در جمع داوطلبان انتخابات برای ششمین دوره مجلس خبرگان مشاهده می شوند ، ۵۲ درصد از جمع داوطلبان ثبت نامی سابقه ایثارگری دارند.

تعداد نمایندگان خبرگان در استان های مختلف

مجلس خبرگان رهبری در ششمین دوره همچون دوره قبل ۸۸ عضو از فقها و مجتهدان کشور را خواهد داشت که به ترتیب استان تهران ۱۶ نماینده؛ استان‌های‌ خراسان رضوی و خوزستان هرکدام ۶ نماینده‌؛ استان‌های اصفهان، آذربایجان‌شرقی و فارس هرکدام ۵ نماینده؛ استان‌های گیلان و مازندران هرکدام ۴ نماینده؛ استان‌های آذربایجان‌غربی و کرمان هرکدام ۳ نماینده؛ استان‌های اردبیل، البرز، سیستان ‌و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هرکدام ۲ نماینده؛ استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد هرکدام یک نماینده را در این مجلس خواهند داشت.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

شرح وظایف مجلس خبرگان رهبری

مجلس خبرگان رهبری که متشکل از علمان عادل، متقی و برخوردار از بینش اجتماعی و سیاسی و دارای نفوذ مردمی است را باید به حق نماد مردم‌سالاری دینی و ضامن و پشتوانه مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی تلقی کرد. مجلس خبرگان رهبری دستاورد فقه اهل بیت(ع) و دستاورد سیره متشرعه از آغاز عصر غیبت تاکنون در تشخیص مرجعیت تقلید است و این سیره متشرعه و بحث موجود در اصول فقه تحت عنوان حجیت قول اهل خبره در نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

بر خلاف آنچه برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی کارکردهای مجلس خبرگان را به برگزاری دو اجلاسیه در سال محدود می کنند، این مجلس ساختار حقوقی و فقهی مستحکم و نهادینه شده‌ای دارد که همواره به شکل منظم کمیسیون‌های آن تشکیل شده و اجلاسیه های هیئت رئیسه خبرگان، کمیسیون‌ها و اجلاس عمومی آن نیز برگزار می‌شود.

نقش مجلسِ خبرگان هر چند در فعالیت‏هاى خُرد کشور، محسوس نیست، ولى حضور فعّال آن، پشتوانه اطمینان بخشى در جهت صیانتِ نظام است. این مجلس، از بحران خلأ رهبرى در نظام پیش‏گیرى مى‏ کند و نگاه هوش‏مندانه ‏اش بر شیوه اداره کشور، سلامت نظام را تأمین مى‏کند. از یک سو بر عدالت، فقاهت، شجاعت و تدبیرِ «رهبرى امروز»، اِشراف دارد و از طرف دیگر هوشیارانه، در اندیشه «رهبرى فردا» است.

ساختار مجلس خبرگان رهبری؛ از هیات رئیسه تا کمیسیون ها

مجلس‏ خبرگان، نهادى است که به موجب قانون اساسى، سه مسئولیت مهم درباره رهبرى نظام دارد: «انتخاب»، «برکنارى» و «نظارت».

مجلس خبرگان رهبری از دو بخش هیئت رئیسه و کمیسیون‏ها تشکیل می ‏شود. خبرگان دارای دو گونه هیات رییسه است. نخست هیأت رئیسه سِنّى که در اوّلین جلسه مجلس خبرگان، بر اساس سنّ نمایندگان، تعیین می ‏شوند که مسن‏ ترین فرد از خبرگان حاضر، به عنوان رئیس سِنّى و فرد بعدى به منزله نایب‏ رئیس و دو نفر از جوان ‏ترین خبرگان حاضر، به سِمَت منشى، معیَّن می ‏شوند و در جایگاه مخصوص قرار می ‏گیرند و البته با پایان یافتن افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف و انتخاب هیات رییسه دائم به کار خود پایان می دهند.

هیأت رئیسه دوم مجلس خبرگان رهبری، هیأت رئیسه دائم است. این هیأت، مرکَّب از رئیس، دو نایب ‏رئیس، دو منشى و دو کارپرداز است که از میان اعضاء، براى مدّت دو سال و با رأى مخفى، انتخاب می ‏شوند.

انتخاب رئیس خبرگان با رأى اکثریّت مطلق حاضران و انتخاب نوّاب رئیس و منشیان و کارپردازان، هر کدام جداگانه و با اکثریّت نسبى و به صورت مخفى انجام می شود. ریاست مجلس خبرگان، علاوه بر اداره جلسات مجلس خبرگان، بر کلّیّه امور ادارى، مالى، استخدامى و سازمانى مجلس خبرگان، نظارت دارد و باید با ارتباط منظَّم با رهبرى، شرایط را براى انجام دادن وظایف مجلس خبرگان آسان کند. وى، مصوَّبات قانونى مجلس خبرگان را امضاء و به مراجع ذى ‏ربط ابلاغ می کند. رئیس مجلس خبرگان، موظَّف است گزارشى سالانه از عمل‏کرد و اقدامات هیأت رئیسه را به مجلس خبرگان ارائه کند.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

کمیسیون‏ های هشت گانه و شرح وظایف آنها

به منظور بررسى ‏هاى کارشناسى و تهیّه گزارش جهت طرح در جلسات رسمى، کمیسیون‏هاى هشت گانه مجلس خبرگان رهبری ماموریت های مهمی را عهده دار هستند.

کمیسیون اصل 108 قانون اساسى‏ به منظور بررسى و تدوین قوانین مربوط به خبرگان، از جمله قانون انتخابات و تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس خبرگان، تشکیل می ‏شود که اعضاى اصلى آن، یازده نفر و اعضاى على ‏البدل، پنج نفرند.

کمیسیون امور مالى و ادارى‏ خبرگان به بررسى امور مالى و ادارى مجلس خبرگان می ‏پردازد. این کمیسیون داراى یازده عضو اصلى و پنج عضو على ‏البدل است.

 کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسى‏ به منظور آمادگى خبرگان براى اجراى اصل یک‏صدوهفتم و شناخت حدود و شرایط مذکور در اصل پنجم و یک‏صدونهم قانون اساسى، کمیسیونى مرکّب از یازده نفر عضو اصلى و پنج نفر عضو على ‏البدل، تشکیل مى ‏شود تا درباره همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و درباره همه کسانى که در مظانّ رهبرى قرار دارند، تحقیق و بررسى به عمل آورد و نتایج آن را به هیأت رئیسه ارائه کند. گزارش این کمیسیون، سرّى تلقى می ‏شود و به صورت اسناد طبقه ‏بندى شده، حفاظت می ‏گردد و بدون تصویب مجلس خبرگان، در اختیار دیگرى قرار نمی گیرد، مگر رهبرى که عنداللزوم به اطّلاع وى می رسد.

کمیسیون سیاسى - اجتماعى‏ و فرهنگی به منظور آگاهى مستمر اعضاى مجلس ‏خبرگان از تحوّلات مهمِّ داخلى و جهانى؛ به ویژه در زمینه مسائل سیاسى، فرهنگى، مدیریّتى و امنیّتى تشکیل می ‏شود و موظَّف است با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسئولان امور سیاسى، امنیّتى، فرهنگى و اجتماعى، مسائل مهم داخلى و جهانى را که به نحوى به انجام وظایف خبرگان، به ویژه وظایف مذکور در اصول یک‏صدوهفتم و یک‏صدونهم قانون‏ اساسى، مربوط می ‏شود، مورد بررسى قرار دهد و گزارش آن را به هیأت رئیسه تقدیم کند تا در اوّلین اجلاسیّه خبرگان، به اطّلاع اعضاء رسد.

 کمیسیون تحقیق (موضوع اصل 111 قانون اساسى) ‏به منظور اجراى اصل یک‏صد و یازدهم قانون اساسى و براى نظارت بر استمرار شرایطى که در اصل پنجم و یک‏صدونهم قانون اساسى براى رهبرى ذکر شده است و تصمیم‏ گیرى در موارد فقدان آن، تشکیل می ‏شود. تحقیقات و مذاکرات این کمیسیون، محرمانه است. مجلس خبرگان، به وسیله این کمیسیون، موضوع نظارت بر رهبرى را به اجرا می گذارد. این کمیسیون باید هرگونه اطّلاعات لازم را در رابطه با اصل صد و یازده، در محدوده قوانین و موازین شرعى، تحصیل کند و نسبت به صحّت و سُقْم گزارش‏هاى مربوطه، بررسى لازم را به عمل آورد. سایر اعضاى خبرگان نیز، اطّلاعات خود را درباره اصل صد و یازده، در اختیار این کمیسیون قرار می دهند. کمیسیون، بعد از بررسى و تحقیق، در صورتى که مطالب مذکور را براى تشکیل اجلاس خبرگان، کافى نداند، موضوع را با عضو یا اعضاى خبرگان که اطّلاعات را در اختیار گذارده ‏اند، در میان می ‏گذارد و توضیحات خود را ارائه می کند و در صورتى که آنان قانع نشدند، اگر اکثریّت نمایندگان، تقاضاى تشکیل جلسه فوق ‏العاده را کنند، اجلاسیّه مجلس خبرگان، برگزار می شود.

 کمیسیون بررسى راه‏هاى پاسدارى و حراست از ولایت فقیه‏ به منظور بررسى راه‏هاى مناسبِ پاسدارى و حراست از ولایت فقیه، تشکیل می ‏شود و تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامى بالاخص ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت‏هاى مناسب و پاسخ به شبهات، معرّفى ولایت فقیه در مجامع علمى داخل و خارج کشور و در سطح عموم مردم، بررسى شیوه‏ هاى مناسب تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامى و ولایت‏ فقیه و  گردآوری آمار و اطلاعات میدانی در خصوص آسیب شناسی آفت های فکری و عملی در رابطه با حکومت اسلامی و ولایت فقیه و ارائه راهکارهای مناسب برای دفع و رفع آنها از مهم ترین وظایف این کمیسیون به شمار می آید.

کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان نیز به منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان، نسبت به تحولات مهم داخلی و جهانی به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی، از یازده عضو اصلی و پنج عضو علی البدل تشکیل شده؛ این کمیسیون موظف است با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسؤولین امور اقتصادی، مسائل مهم داخلی و  جهانی که به نحوی به انجام وظایف خبرگان مربوط می شود را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به هیئت رئیسه تقدیم نماید تا حسب صلاحدید به نحوی که در ماده 89 آیین نامه داخلی مقرر است به اطلاع اعضاء برسد یا در اولین اجلاسیه خبرگان گزارش شود.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

آزمون کتبی و راه دشوار داوطلبان برای مصاحبه شفاهی

از دیگر مسائل مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری که همواره نَقل و نُقل محافل حوزوی و سیاسی بوده، مساله آزمون های کتبی و شفاهی داوطلبان است. آن گونه که حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری مسئول آزمون علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری به خبرنگار خبرگزاری رسا گفته، آزمون کتبی روز سه‌شنبه، 30 آبان ماه در مصلای قدس شهر مقدس قم به مدت یک روز از ساعت 7 صبح الی 5 عصر برگزار می‌شود و جزییات آزمون نیز یک هفته قبل از برگزاری آزمون از طریق پیامک و تلفنی به شخص داوطلب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارزیابی علمی داوطلبان ورود به مجلس خبرگان رهبری سه مرحله‌ای است. آیت الله عباس کعبی در برنامه زنده تلویزیونی صف اول در این باره گفت: «در مرحله اول در هنگام ثبت‌نام مدرک سطح ۴ حوزه را ارائه داده‌اند، در مرحله دوم داوطلب باید در آزمون کتبی که در ۳۰ آبان ماه برگزار می‌شود، شرکت کند و مرحله سوم آزمون شفاهی است.»

مسئول آزمون علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نکات ضروری و شرایط حضور در آزمون کتبی، اظهار کرد: همراه داشتن کارت ملی یا شناسنامه داوطلب برای شرکت در آزمون الزامی است، هر نوع کتاب و جزوه، وسایل الکترونیکی، تلفن همراه و غیره به جلسه آزمون ممنوع است، مدت زمان آزمون یک روز کامل، از ساعت 7 صبح الی 5 عصر است، بنابراین داوطلبین طوری برنامه‌ریزی کنند که زمان ورود و خروج آنان دچار مشکل نشود، حتماً قبل از ساعت 7 صبح سر جلسه آزمون حاضر شوند که بعد از شروع آزمون، امکان حضور در جلسه فراهم نیست.

پس از گذر از آزمون کتبی نوبت به امتحان سخت و دشوار شفاهی می رسد، آزمونی که به دلیل تراز بالای علمی آن خیلی ها از آن وحشت دارند و پای بسیاری نیز در آن لغزیده است. به گفته آقای مهری، داوطلبانی که در آزمون کتبی حائز نمره قبولی شوند، دعوت به مصاحبه و آزمون شفاهی می‌شوند و نهایتاً در اول بهمن ماه اسامی کسانی که در آزمون کتبی و شفاهی قبول شده‌اند، به عنوان کاندیدای مجلس خبرگان رهبری اعلام شده و آن‌ها از 26 بهمن ماه الی 9 اسفند ماه به مدت 14 روز تبلیغات انتخاباتی خواهند داشت که سرانجام در 11 اسفند ماه 1402 برگزاری انتخابات و اخذ رأی از واجدین شرایط را انجام خواهیم داد.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

معافیت قبول شدن آزمون اجتهاد از ارائه مدرک سطح چهار و تاییدیه مدیر حوزه

دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم از معافیت قبول‌شدگان آزمون اجتهاد، از ارائه مدرک سطح ۴ یا تایید کتبی مدیر حوزه های علمیه خبر داده و گفته است: بر اساس ماده ۱۲ قانون انتخابات مجلس خبرگان، ارائه یکی از مدارک علمی معتبر سطح ۴ حوزه یا تایید کتبی از مدیر یکی از حوزه‌های علمیه قم، خراسان رضوی، اصفهان مبنی بر صلاحیت علمی داوطلب برابر سطح ۴ حوزه یا مدرک افتا از مرجع رسمی برای داوطلبان اهل سنت، الزامی است. اما کسانی که در ادوار گذشته در آزمون کتبی و شفاهی علمی اجتهاد قبول شده باشند، از ارائه مدرک سطح ۴ یا تایید کتبی مدیر حوزه‌های علمیه در هنگام ثبت‌نام معاف هستند.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

ارائه لیست مشترک جامعتین برای مجلس خبرگان

با در پیش بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و از سویی هجمه همه جانبه دشمنان برای نا امید سازی مردم و از سوی دیگر تشتت و اختلاف در اردوگاه جبهه انقلاب، جامعه مدرسین حوزه و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان دو تشکل برجسته حوزوی در قم و تهران به دنبال ارائه لیست مشترکی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هستند.

آیت الله سید احمد خاتمی در این باره از رایزنی و مشورت با علمای بلاد سخن گفته و با اشاره به تلاش دشمنان برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه انتخابات، تاکید کرده است: «مثل ادوار گذشته با همکاری جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز، در عرصه خبرگان ورود خواهیم کرد و کاندیداهای اصلح را از نظر دو تشکل در عرصه مجلس خبرگان رهبری معرفی خواهیم کرد.

اظهارات آیت الله خاتمی گرچه به مذاق برخی جریان های سیاسی و رسانه ای خوش نیامده، اما همین مساله خود بهترین دلیل بر لزوم همگرایی و وحدت نیروهای انقلاب در انتخابات حساس اسفندماه سال جاری است و در این مسیر باید با کاملا هوشیارانه عمل کرد و مراقب شیطنت های به ظاهر خیرخواهانه نیز بود.

ثبت نام هیات رییسه و انصراف آیت الله جنتی از کاندیداتوری

عدم کاندیداتوری آیت الله جنتی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از جمله اخباری بود که با حاشیه ها و بازتاب هایی در محافل سیاسی و رسانه ای همراه بود.  این در حالی است که اعضای هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در همان روز نخست نام نویسی اقدام به ثبت نام کردند. آیت الله حسینی بوشهری از حوزه انتخابیه بوشهر، آیت الله سید احمد خاتمی از حوزه انتخابیه کرمان، آیت الله عباس کعبی از حوزه انتخابیه خوزستان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی از طریق نماینده خود، اقدام به نام نویسی در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری کردند.

نام نویسی آیت الله رئیسی از حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از جمله اخبار و موضوعاتی بود که با حاشیه سازی و جوسازی رسانه های اصلاح طلب همراه شده است. القائات واهی رسانه ها و کاربران و شبکه های اجتماعی اصلاح طلب در حالی است که آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی نامزد انتخابات شده بود و وی اصالتی خراسانی دارد.

جایگاه برجسته مجلس خبرگان رهبری در نگاه علما

خبرگزاری رسا در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری سراغ شمار زیادی از علما و شخصیت های برجسته حوزوی رفته و درباره اهمیت و جایگاه و نقش این مجلس در نظام اسلامی به گفت وگو نشسته است.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله عباس کعبی مجلس خبرگان رهبری را لنگرگاه اطمنیان مردم به سلامت حرکت نظام اسلامی و امید مردم برای تحقق آرمان‌های امام و شهدا و عملیاتی کردن خط مشی ها و سیاست های کلی تلقی کرد و از مردم درخواست کرد بدر انتخابات به عنوان یک وظیفه سیاسی و ملی مشارکت گسترده و باشکوه داشته باشند و مردم سالاری اسلامی و اتحاد ملی را متبلور سازند.

همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری؛ وظایف و تعداد شرکت کنندگان

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور انتخابات مجلس خبرگان رهبری را از جهاتی مهم تر از سایر انتخابات ها دانست و با درخواست از مردم برای حضور گسترده در انتخابات، تاکید کرد: شاید حجم کار مجلس خبرگان رهبری زیاد نباشد اما کیفیت کار و نقش مجلس خبرگان بسیار مهم و بی بدیل است؛ همه ما از هم اکنون باید تلاش کنیم با تبیین و برنامه ریزی درست زمینه مشارکت بیشتر در انتخابات را فراهم آوریم؛ شرایط حساسی که در منطقه وجود دارد ایجاب می کند بر اساس وظیفه به مشارکت فراخوانیم و زمینه های مشارکت هرچه بیشتر را فراهم آوریم؛ حتی یک رأی و یک درصد افزایش در آرا می تواند در امیدبخشی، پیشرفت کشور و درخشش گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان مؤثر باشد.

همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری؛ وظایف و تعداد شرکت کنندگان

آیت الله حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان هم در گفت وگوی خود با رسا، از جایگاه تعیین کننده و سرنوشت ساز مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی سخن گفت و با بیان این که تضعیف جایگاه مجلس خبرگان تضعیف جایگاه رهبری است، گفت: جریان‌های مخالف به دنبال تعقیب و نفوذ در این نهاد تاثیرگذار هستند؛ این مسئله به خاطر شناخت عمیق و درستی است که جریان‌های مخالف از جایگاه مجلس خبرگان رهبری داشته و در تلاش هستند تا با توجه به جایگاه و نقش تعیین کننده سرنوشت ساز، این موقعیت را تضعیف و تخریب کرده و در ذهنیت افکار عمومی درباره این جایگاه شک و شبهه ایجاد کنند؛ زیرا می‌دانند که اگر این جایگاه تضعیف شود جایگاه رهبری تضعیف خواهد شد و با تضعیف جایگاه رهبری همه چیز تضعیف خواهد شد.

همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری؛ وظایف و تعداد شرکت کنندگان

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مجلس خبرگان را نماد جمهوریت و اسلامیت نظام دانست و با تاکید بر حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو، گفت: همه کسانی که دلشان در گرو انقلاب و کشور است و مصالح ملی را در نظر می گیرند باید حضور پررنگ و عمیقی در انتخابات خبرگان داشته باشند و مجلس خبرگان متعلق به این طیف و آن طیف نیست و عقلانیت اقتضاء می کند از همه جناح ها و طیف های سیاسی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند.

م/ همه چیز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری، انتخاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه پس از رحلت حضرت امام(ره) را به عنوان یکی از برجسته ترین اقدامات مجلس خبرگان ذکر کرد و با تحسین مدیریت داهیانه ایشان در عبور دادن کشور و نظام از گردنه های سخت و دشوار اظهار داشت: خبرگان رهبری پس از ارتحال امام، مقام معظم رهبری را انتخاب کردند و تا به امروز بیش از سه دهه حضرت امام خامنه ای کشتی انقلاب اسلامی را ناخدایی و رهبری می کنند و ان شاءالله تا ظهور حضرت حجت (عج) این رهبری به پشتیبانی مردم امتداد پیدا کند.

وظیفه خطیر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها و پاسداری از شرع و قانون

از چند روز آینده روند بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس خبرگان رهبری با نظارت دقیق و همه جانبه شورای نگهبان آغاز می شود و همچون سال های گذشته باید منتظر هجمه ها و حملات به شورای نگهبان باشیم. صلابت و ایستادگی شورا در برابر هجمه ها و پافشاری بر مواضع حقه و نیز صیانت از حقوق مردم برگ زرینی در کارنامه پر افتخار شورای نگهبان است که تردید افکنی و فشارها و هجمه های جریان های سیاسی و رسانه ای هیچ گاه نتوانسته و نمی تواند گردی بر چهره و کارنامه پاک و مطهر شورا بنشاند.

نهادی متشکل از عالمان فقیه، بصیر و مهذب و نیز حقوقدانی برجسته که با پایبندی به انجام وظایف شرعی و قانونی، حفاظت از دو رکن اسلامیت و جمهوریت نظام و پاسداری از آرا مردم را در تمام طول دوران فعالیت شورا سرلوحه کار خود قرار داده و ملامت و سرزنش های بسیاری را در مسیر ایفای نقش بی بدیل خود به جان خریده اند.

حضور باشکوه مردم در انتخابات خنثی کننده نقشه های دشمنان

در حالی که دشمنان خارجی و دنباله روی های داخلی آنان به مدد بوق های تبلیغاتی و عملیات های رسانه ای و روانی با دست گذاشتن روی برخی مشکلات و نقاط ضعف به دنبال سیاه نمایی و القای یاس و نا امیدی در جامعه هستند، ملت نشان داده و خواهد داد که هرگز وجود مشکلات و ضعف‌ها آنها را نه تنها مایوس نکرده بلکه برای خنثی سازی توطئه های دشمنان در اسفندماه امسال بار دیگر به میدان آمده و دشمن را در دستیابی به اهداف شوم ناکام خواهند گذاشت و حماسه ای دیگر خلق خواهند کرد.

لازم به ذکر است، ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می شود.

تعداد بازدید : 17

گزارش ویدئویی از ثبت نام داوطلبان ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در محل ستاد انتخابات استان قم

 

 

ارسال نظرات