۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۴۵۷۱
آیت الله مصباح یزدی:

مشکل اصلی جامعه زمان حضرت علی بصیرت نداشتن نخبگان بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح گفت: عواقب فتنه‌های اجتماعی بسیار سخت تر از امتحان اولاد است، چراکه در این فتنه‌ها فرد، خود و دیگران را گمراه می‌کند.
آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی آیت الله مصباح یزدی، استاد عالی حوزه علمیه قم شامگاه چهاردهم بهمن در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در این جلسه، آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فتنه های حتمی و معین الهی مانند فتنه اولاد و اموال و ابتلائات خاص نظیر امتحان حضرت ابراهیم گفت: دامنه امتحان و فتنه گسترده است و سراسر گیتی را دربرمی‌گیرد.

وی کسب آمادگی و دوری از غفلت را حکمت امتحان از سوی خداوند متعال معرفی و خاطر نشان کرد: خداوند از روی لطف خود به اعلام و ذکر موارد امتحان برای کمال انسان پرداخته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی از فتنه ها از سوی بشر ایجاد می شود و خداوند نسبت به این امتحان‌ها هشدار داده است تاکید کرد: عواقب اینگونه فتنه ها سخت تر از امتحان اولاد و فرزند است چرا که در فتنه های اجتماعی فرد، خود و دیگران را گمراه می کند.

وی با اشاره به این که فتنه های اجتماعی گاهی اوقات موجب ابهام در شناخت حق و باطل می شود، اظهار داشت: باید خیلی مراقب بود که مورد اینگونه امتحانات قرار نگیریم، هرچند گاهی اوقات خود انسان بدون آگاهی عامل فتنه می شود.

استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه قبل از بعثت پیامبر اکرم فتنه هایی صورت می‌گرفت که پایه و ریشه دین را نشانه رفته بود و زمینه کسب یقین را مشکل می‌کرد، ابراز داشت: طبق فرمایشات حضرت علی (ع) اینگونه فتنه‌ها در زمان ایشان دوباره به جامعه بازگشت.

وی با اشاره به این که شرایط در زمان حضرت علی (ع) طوری بود که ایشان مجبور بودند در جنگ صفین چهار هزار نفر از یاران سابق که برخی هم حافظ قرآن بودند را از میان بردارند، گفت: مشکل اصلی جامعه زمان حضرت علی (ع) نبود بصیرت در میان نخبگان بود.

آیت الله مصباح با بیان اینکه در فتنه های زمان امیر مومنان(ع) برخی از افراد باهوش و نزدیک امام کم آوردند: ابراز داشت: خوارج به عنوان بزرگترین مانع، دیگران را فریب می دادند و اگر حضرت علی (ع) اینها را نابود نمی کرد اکنون اسلام به دست ما نمی رسید. /921/پ202/ع

ارسال نظرات