۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۴۵۹۲۳
گزارشی از سومین نشست مسئولان دارالقرآن‌های مدارس حوزه علمیه قم؛

از پیشنهاد اداره دارالقرآن ها توسط خود طلاب تا بررسی شیوه‌های استحکام ساختار و اتقان برنامه‌های قرآنی

از پیشنهاد اداره دارالقرآن ها توسط خود طلاب تا بررسی شیوه‌های استحکام ساختار و اتقان برنامه‌های قرآنی
سومین نشست مسئولان دارالقرآن‌های مدارس حوزه علمیه قم با موضوع بررسی شیوه‌های استحکام ساختار و اتقان برنامه‌ها در مدرسه علمیه امراللهی قم برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واحدی در سومین نشست مسئولان دارالقرآن‌های مدارس حوزه علمیه قم که با موضوع بررسی شیوه‌های استحکام ساختار و اتقان برنامه‌ها در مدرسه علمیه امراللهی برگزار شد، اظهار کرد: هویت یکی از بحران‌های اصلی انسان معاصر است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این بحران هویت طی سال‌های اخیر دامن‌گیر طلاب نیز شده است، مطرح کرد: راهکار حل و رفع مشکل بحران هویت طلاب باید تبیین شود.

از پیشنهاد اداره دارالقرآن ها توسط خود طلاب تا لزوم قیام جمعی برای محور قراردادن قرآن کریم

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم با بیان اینکه متاسفانه برخی از اساتید نیز به بحران هویت گرفتار شده‌اند، عنوان کرد: البته این مشکل به صورت جزعی وجود دارد و همه گیر نشده است.

وی با اشاره به اینکه راهبرد خروج استاد، طلبه و انسان از بحران هویت در قرآن کریم آمده است، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم سبک تربیت دینی مشخص شده است و نخستین گام آن از تلاوت قرآن آغاز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی با بیان اینکه پیامبر(ص) با تلاوت قرآن، انسان را به کمال می‌رساند، تصریح کرد: نقطه آغازین خروج از تمام بحران‌ها برای انسان، تلاوت قرآن کریم است و این تلاوت به معنای فهم قرآن کریم نیست.

وی با اشاره به اینکه تعلیم در رتبه سوم ارکان تربیت دینی قرار دارد، یادآور شد: پس از تلاوت قرآن و تذکیه نوبت به تعلیم قرآن کریم می‌رسد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدرسه‌ علمیه که به دنبال رشد است باید به تلاوت قرآن کریم رونق دهد، ابراز کرد: در چنین مدرسه‌ای تربیت دینی رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که همه انسان‌ها باید همیشه یک جلد قرآن کریم در جیب خود داشته باشند، بیان کرد: این اقدام به معنای انس همیشگی با قرآن کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی با بیان اینکه مدارس علمیه باید رنگ و بوی قرآن بگیرند، اظهار داشت: این امر تنها توسط یک معاونت محقق نخواهد شد بلکه نیازمند عزم همگانی است.

وی با اشاره به اینکه باید در این راستا طوفانی به پا شود، عنوان کرد: این طوفان در ادامه تمدن نوین اسلامی طوفان الاقصی‌های متعددی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی با بیان اینکه نیازمند قیام جمعی برای محور قرارگرفتن قرآن هستیم، مطرح کرد: مدارس علمیه بهترین مکان برای آشنایی جان طلاب با قرآن و اهل بیت(ع) هستند.

وی با اشاره به اینکه نباید دارالقرآن تنها غرفه‌ای در گوشه مدرسه باشد، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت بگیرد که دارالقرآن جان و محور مدارس علمیه باشد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم با بیان اینکه در این مسیر سهم مدیر و اساتید باید مشخص شود، تصریح کرد: برخی طلاب، مدیران پنهانی مدرسه هستند و می‌توانند در این مسیر نقش آفرینی داشته باشند.

از پیشنهاد اداره دارالقرآن ها توسط خود طلاب تا لزوم قیام جمعی برای محور قراردادن قرآن کریم

همچنین حجت الاسلام سید محسن آزادی نیز در این جلسه اظهار کرد: اتفاقات غزه تلنگری برای نمایان شدن زشتی‌های دشمن و زیبایی‌های اسلام است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات غزه موجب شد تا امروز بسیاری از مردم دنیا به دنبال خرید و تفسیر قرآن کریم باشند، مطرح کرد: افراد بسیاری در دنیا پس از اتفاقات غزه به دنبال خداشناسی هستند.

سرپرست مدیریت ترویج قرآن کریم و حدیث حوزه علمیه قم با بیان اینکه جلوه‌های قرآنی در مدارس علمیه بسیار است، عنوان کرد: نیازمند دارالقرآن‌هایی هستیم که این برکات و جلوه‌ها را مستندسازی و منتشر کند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق در مسیر جهاد تبیین است، خاطرنشان کرد: باید به متن جامعه برسانیم که مدارس علمیه کانون جلوه قرآن و عترت است.

حجت الاسلام آزادی با بیان اینکه محفل یکی از جلوه‌های قرآن است، تصریح کرد: نور قرآن کریم باید از حوزه به دانشگاه‌ها و از دانشگاه‌ها به جامعه بتابد.

وی با اشاره به اینکه دارالقرآن‌ها نقش اساسی در انتشار جلوه‌های قرآنی مدارس دارند، یادآور شد: دارالقرآن یک نهاد طلبه محور است و باید مانند هیئت و بسیج مدرسه توسط خود طلبه‌ها اداره شود.

سرپرست مدیریت ترویج قرآن کریم و حدیث حوزه علمیه قم با بیان اینکه حدیث‌خوانی و اذان‌گویی جزو زیرمجموعه‌های فعالیت دارالقرآن‌ها است، ابراز کرد: در دارالقرآن و عترت فعالیت‌های عترتی و نه صرفا حدیثی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ساختار دارالقرآن با شبکه‌سازی و تقسیم مسئولیت‌ها تقویت می‌شود، بیان کرد: برنامه‌ریزی مناسب همیشه از دغدغه به وجود می‌آید.

حجت الاسلام آزادی با بیان اینکه نخستین گام در برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری است، اظهار داشت: اگر برای این اهداف به خوبی فکر شود، چینش برنامه تا انتها شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه جامعه مخاطب خود را باید مشخص کنیم، مطرح کرد: توجه به مخاطب ایده‌های بسیاری به ما می‌دهند.

سرپرست مدیریت ترویج قرآن کریم و حدیث حوزه علمیه قم با بیان اینکه همچنین شرایط زمانی و مکانی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: محافل قرآنی باید هدف محور بوده و به شرایط زمانی جامعه توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بهترین روش ترویج یک برنامه، گفتمان‌سازی است، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های قرآنی دارای عناوین زیبا باشند چراکه عناوین در جذب مخاطب تاثیر بسیاری دارند.

حجت الاسلام آزادی با بیان اینکه باید برنامه‌ها با اطلاع‌رسانی دقیق و کامل باشد، تصریح کرد: همچنین پس از برگزاری برنامه‌ها باید شاهد گزارش نویسی باشیم.

ارسال نظرات