۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۴۶۵۳۷

جزییاتی جالب از جمعیت فعلی ایران

جزییاتی جالب از جمعیت فعلی ایران
با گذشت سال‌ها، جمعیت ایران تحت تاثیر تغییرات مختلف قرار گرفته است، در این گزارش، به بررسی مفهوم جمعیت ایران و روند تغییرات آن در چند دهه گذشته خواهیم پرداخت.

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده، هم اکنون حدود 88 میلیون نفر است. علی رغم اینکه نرخ باروری در کشورمان کاهش چشمگیری پیدا کرده اما بررسی ها بیانگر آن است که در قرن اخیر جمعیت ایران 8 برابر افزایش یافته است! جالب است بدانید که در فاصله سال های 1335 الی 1395 هر سال حدود یک میلیون نفر بر تعداد آمار جمعیت ایران اضافه شده است. به گفته سازمان ملل متحد، جمعیت ایران در سال 2023 📈 87,920,346 نفر برآورد شده که 1.07 درصد جمعیت جهان را شامل می شود.

بر اساس آمار منتشر شده از بانک جهانی، رشد جمعیت سالانه در کشور ایران 1.4 ، میزان زاد و ولد 16.3 ، میزان مرگ و میر 5.3 درصد بوده است. در این بین شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، کرج و تبریز بیشترین جمعیت را در خود جای داده اند. گفتنی است که در همه ادوار تعداد جنس مذکر بیشتر از جنس مونث بوده است و بر اساس پیش بینی مراجع رسمی، جمعیت ایران تا سال 1415 به بیش از 95 میلیون نفر می رسد که حدود 48 میلیون نفر را مردان و حدود 47 میلیون نفر را زنان تشکیل خواهند داد.

جمعیت کشور ایران 2023

 آمار جمعیت ایران در مقایسه با جمعیت ترکیه همواره رو به افزایش می باشد، به طوری که این تعداد از 7 میلیون و 500 نفر در سال 1280 به 15 میلیون نفر در سال 1325 و 60 میلیون نفر در سال 1375 رسید. طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 1395 انجام شد جمعیت کشور ایران حدود 80 میلیون نفر بوده است.

با قیاس این اعداد متوجه می شویم که نرخ رشد متوسط جمعیت در سال های اخیر نسبت به گذشته روند نزولی پیدا کرده است. حال اگر می خواهید بدانید قومیت های مختلفی که در کشورمان زندگی می کنند، چند درصد از کل جمعیت ایران را به خود اختصاص داده اند، به نمودار زیر توجه کنید:

جمعیت کردهای ایران

8 میلیون نفر

جمعیت ترک های ایران

12.8 میلیون نفر

جمعیت فارس های ایران

43.2 میلیون نفر

جمعیت عرب های ایران

1.6 میلیون نفر

جمعیت لرهای ایران

8 میلیون نفر

جمعیت بلوچ های ایران

1.6 میلیون نفر

جمعیت مازندرانی های ایران

3.2 میلیون نفر

جمعیت طالش های ایران

0.4 میلیون نفر

جمعیت قشقایی های ایران

1.7 میلیون نفر

جمعیت گیلک های ایران

2.4 میلیون نفر

جمعیت ترکمن های ایران

1.3 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهر ایران "تهران" و کم جمعیت ترین شهر ایران "قیر" می باشد. 

در مقایسه میزان جمعیت سالخورده با جوان کاملا واضح است که کشورمان در مسیر پیری قرار دارد؛ هم اکنون ایران در مرحله گذار ساختار سنی قرار گرفته ولی در دهه های آتی پدیده‌ سالخوردگی جمعیت را تجربه خواهد کرد و این بدان معنی است که نیروی کار جوان به حداقل خواهد رسید. برخی مدعی هستند که جمعیت سالمند ایران تا سال 1430 از میانگین آسیا و حتی جهان بیشتر خواهد بود و این عدد به 30 درصدِ جمعیت کشور خواهد رسید!

بررسی های بیانگر آن است که حدود 11 درصد جمعیت ایران میانسال هستند که در این بین استان گیلان (میانگین 35 سال) بیشترین میزان جمعیت سالخورده را دارا بوده و جوانترین استان کشور هم سیستان و بلوچستان (میانگین 24 سال) بوده است. به طور کلی سرعت رشد سالخوردگی نسبت به سرعت رشد جمعیت بیشتر می باشد. 

اثرات اقتصادی ناشی از تغییر در جمعیت ایران

تغییرات در جمعیت ایران تأثیرات اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد. برای مواجهه با این تغییرات، ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای رشد جمعیت وجود دارد. عوامل مختلفی مانند نسبت سن و جنسیت، نرخ تولید و مصرف، شکل‌گیری نظام آموزش و پرورش، سطح بهداشت و درمان و سایر عوامل دست کشیدن به رشد اقتصاد با توجه به جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

برخوردهای نادرست با این چالش‌ها ممکن است منجر به عوارض جبران‌ناپذیر در سبک زندگی شود. کاست‌های جمعین همچون کاهش نسبت کارآفرینان، فزاینده شدن بار تحمل بودجه دولت، فقدان نظام پشتوانه مناسب بخش خدمات عمومی (آب، برق، حمل و نقل) و افزایش نرخ بیکاری و فقر می‌تواند تأثیرات منفی خود را در اقتصاد کشور داشته باشد.

بنابراین، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح در جهت مدیریت جمعین و تعادل بین عوامل اقتصادی ضرورت دارد. همچنین، استفاده از روش‌های نوآورانه مانند بهبود سطح آموزش و پرورش، ترویج کارآفرینی، تسهیل در دسترس بودن خدمات عمومی و اجتماعات پایدار ممکن است به حل چالش‌های ناشی از تغییر در جمعینت کمک کند.

ارسال نظرات