۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۷۴۶۶۰۲

سخنگوی حماس در آخرین مصاحبه پیش از شهادت چه گفت؟

سخنگوی حماس در آخرین مصاحبه پیش از شهادت چه گفت؟
«محمد حماده» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در شهر قدس در آخرین مصاحبه خود پیش از شهادت از آمادگی همیشگی مقاومت برای پاسخ به تجاوزگری صهیونیست‌ها و دفاع از مسجدالاقصی و وظیفه امت اسلامی برای محکوم کردن عادی سازی روابط با صهیونیست ها سخن گفت.

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند که محمد حماده سخنگوی حماس در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهر جبالیا در شمال غزه به شهادت رسیده است.

برخی منابع گفتند که محمد در بمباران سه روز پیش و در آستانه برقراری آتش بس در غزه شهید شده است.

محمد در روستای صور باهر در جنوب شهر اشغالی قدس به دنیا آمد. او مدتی را در زندان های ارتش رژیم صهیونیستی گذراند و جزء اسیرانی بود که سپس آزاد و به نوار غزه تبعید شد.

رژیم صهیونیستی حتی تاب تحمل برگزاری مراسم عزاداری او هم نداشت و نظامیان صهیونیست سه شنبه شب به روستای زادگاهش یورش برده و از ادامه این مراسم جلوگیری کرد و آن را برهم زدند.

پدر این شهید در سخنان کوتاهی در حاشیه این مراسم با بغض و اشک در چشمانش گفت: ما از فقدان محمد اندوهگین هستیم. خداوند را به خاطر این شهادت شکر می گویم. از خداوند امید دارم که او را پذیرا باشد و محمد را با پیامبر اکرم، صادقان، شهدا و صالحان محشور کند.

وی افزود: از خداوند می خواهم که از ظالمان انتقام بگیرد و خدا به شما خیر دهد.

** من به عنوان خبرنگار ایرنا و یک دوست، رابطه صمیمی با حماده داشتم و همیشه از طریق تماس یا شبکه های اجتماعی از اوضاع و احوال شخصی او با خبر می شدم و درباره جدیدترین تحولات روز فلسطین هم نظرش را به عنوان سخنگوی جنبش حماس جویا می شدم.

۲۸ شهریور آخرین باری بود که با او درباره مسائل فلسطین مصاحبه گرفتم. در آن موقع، موجی از تجاوزگری صهیونیست ها علیه مسجد الاقصی بویژه در سایه کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به راه افتاده بود و محمد در آن زمان هم دیدگاه حماس و مقاومت فلسطین را درباره این تجاوزگری بازگو کرد و هم خواهان مقابله امت اسلامی با روند عادی سازی برخی دولت های عرب با رژیم صهیونیستی شد که آن را مشوق این رژیم برای هتک حرمت و توطئه علیه مسجد الاقصی می دانست.

او همچنین تاکید کرد که ملت فلسطین با خون خود از مسجد الاقصی به عنوان اولین قبلگاه مسلمانان دفاع خواهند کرد.

پس از این مصاحبه دیگر فرصت نشد که تا پیش از آغاز تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه در ۱۵ مهرماه با او صحبت کنم و پس از آغاز این تجاوزگری نیز با توجه به تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه وی و دیگر مسئولان حماس و وضعیت اینترنت و جابجایی ها، تماس هایم با او قطع شد.

آنچه در زیر می آید آخرین مصاحبه ای است که با سخنگوی حماس در آستانه عملیات طوفان الاقصی انجام دادم.

محمد حماده سخنگوی حماس آن زمان اظهار داشت: عربده کشی و افزایش تجاوزگرهای اشغالگران در سایه پشتیبانی آمریکا، سکوت اروپا، حمایت غرب و حرکت شتابان برخی رژیم های عربی برای برقراری ارتباط با صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.
سخنگوی حماس تصریح کرد: افزایش تجاوزهای اشغالگران به مسجدالاقصی و ساکنان قدس و رها کردن افسار شهرک نشین های صهیونیست برای فساد در مسجدالاقصی و انجام آداب و رسوم تلمودی در آن نشانه ادامه تلاش های اشغالگران برای یهودی سازی قدس و تقسیم مسجدالاقصی و حتی تخریب آن است.

وی اضافه کرد: برخی از رژیم های عربی به عادی سازی روابط خود با اشغالگران سرزمین فلسطین اقدام کردند و این عادی سازی بزرگترین انگیزه اشغالگران برای افزایش عربده کشی و تجاوز به مسجدالاقصی به شمار می رود.
حماده تصریح کرد: این موضوع نیازمند هم افزایی تلاش ها و یک برنامه ملی در مقابله با اشغالگران است و از این رو، هماهنگی امنیتی و بکارگیری مشت آهنین از سوی تشکیلات خودگردان، برای مقابله با مقاومت در کرانه باختری و قدس، تاثیر منفی بر مقاومت و مبارزه دارد و دشمن صهیونیستی را به تجاوزهای بیشتر تشویق می کند.

وی گفت: وظیفه کنونی امت های عربی و اسلامی این است که آشکارا صدای خود را در مخالفت و محکوم کردن عادی سازی روابط با صهیونیست ها بلند کنند زیرا این عادی سازی، اشتهای اشغالگران را برای کشتار بیشتر ملت فلسطین و تجاوز بیشتر به مسجدالاقصی و مقدسات افزایش داده است.

سخنگوی حماس بیان کرد: هرچند که برخی از این رژیم ها، بهانه عادی سازی روابط با صهیونیست ها را دفاع از حقوق ملت فلسطین عنوان کردند، اما نه تنها این اقدام سودی برای فلسطین و ملت آن ندارد بلکه علاوه براینکه به اشغالگران مجوز کشتار بیشتر را می دهد، درهای پایتخت های کشورهای عربی را نیز به روی اشغالگران باز می کند.

حماده افزود: رژیم صهیونیستی این بار نیز مانند همیشه در تقسیم مسجدالاقصی و تلاش برای تسلط بر قدس ناکام خواهد ماندِ همانطور که بیش از ۵۰ سال است در این باره شکست خورده است.

وی اضافه کرد: ملت فلسطین که خون، جان و گرانبهاترین داشته های خود را در راه دفاع از مسجدالاقصی داده است اجازه نخواهد داد اشغالگران، قدس و مسجدالاقصی را مصادره کنند و این تجاوزها نه تنها نتیجه ای برای اشغالگران ندارد بلکه عزم و اراده ملت فلسطین را برای توسل به گزینه مقاومت و دفاع از مسجدالاقصی دوچندان خواهد کرد.

سخنگوی حماس در پایان تاکید کرد: مقاومت همواره ثابت کرده است که برای پاسخگویی به تمام تجاوزهای صهیونیست ها آماده است و پاسخ سریع به صهیونیست ها در درون لانه های آنها یکی از ویژگی ها مقاومت است. قطعا رژیم صهیونیستی در قبال تجاوزهای جاری خود در قدس و مسجدالاقصی با مقاومت بیشتری روبرو خواهد شد و رژیمی که همواره شکست خورده است تا این لحظه نتوانسته تصویر طرف پیروز را از خود در قدس به نمایش بگذارد و هربار مجبور شده که هزاران نظامی تابن دندان مسلح را برای حمایت از گروههای شهرک نشینی که به مسجدالاقصی یورش می برند، به قدس بکشاند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات