۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۴۶۶۹۶

حماس با چه روشی در «جنگ اسرا» پیروز میدان شد؟

حماس با چه روشی در «جنگ اسرا» پیروز میدان شد؟
حماس با در اختیار گرفتن اسرای اسرائیلی توانست فضای پر تنشی برای شهرک نشینان و کابینه ایجاد کند؛ همین موضوع باعث شد تا نتانیاهو تحت فشار قرار گیرد.

حماس علاوه بر زمین‌گیر کردن تل آویو در نبردهای داخل شهر غزه، در جنگ روانی نیز پیروزی محسوسی را کسب کرده است. رژیم تلاویو بالاخره تن به پذیرش آتش‌بس و تبادل اسرا داد. اما چه چیزی باعث شد که این رژیم صهیونیستی تن به این کار دهد در حالی که موافق این آتش بس نبود؟

رسانه حماس پیروز تحمیل آتش‌بس

فاز اول: عملیات رسانه‌ای؛ آزادی مرحله‌ای اسرا یک موفقیت مهم برای مقاومت فلسطین است که با هدف ترغیب رژیم صهیونیستی به ‏حفظ آتش‌بس و احتمالاً تمدید آن طراحی شده است. در همین رابطه انتظار می رود با انجام اولین مرحله تبادل ‏اسرا فشارهای بین المللی برای توقف طولانی‌مدت جنگ افزایش ‌یابد.‏

اما آنچه که باعث شد حماس در اولین قدم پیروز میدان شود طراحی جنگ روانی توسط حماس بود که برای تحت فشار قرار دادن دولت نتانیاهو، از تصاویر آن سه زن زندانی آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که سه زن اسیر صهیونیستی مقابل دوربین گردان‌های القسام ظاهر شدند و شروع به مذمت دولت نتانیاهو کردند. آنها نسبت به بی‌تفاوتی دولت نتانیاهو از وضعیت آنها گله کردند.
 

این زنان اسیر در این ویدیو می‌گویند: «بی‌بی (لقب نتانیاهو) سلام، ما ۲۳ روز است که اینجا در اسارت حماس هستیم، دیروز خانواده‌های اسرا کنفرانس خبری برگزار کردند و ما می‌دانیم که قرار بود آتش‌بس اعلام شود و تو باید ما را آزاد می‌کردی، تو وعده دادی که ما را آزاد می‌کنی، با این حال ما از شکست سیاسی و امنیتی و نظامی تو در رنج و عذابیم، به سبب شکست هفتم اکتبر که تو مسبب آن بودی، زیرا حتی یک نظامی هم در آنجا نبود و کسی به کمک ما نیامد، کسی آنجا از ما دفاع نکرد. ما شهروندانی بی‌گناه و ساده هستیم، شهروندانی که به دولت مالیات می‌دهیم، ما اکنون اینجا در اسارت هستیم، بدون هیچ شرطی، تو ما را می‌کشی، آیا می‌خواهی همه ما را به قتل برسانی؟ تو از ارتش می‌خواهی ما را به قتل برساند، آیا بس نیست که همه را نابود کردی؟ آیا بس نیست که بسیاری از شهروندان اسرائیلی کشته شدند؟ همین الان ما را آزاد کن، شهروندان و اسرای آن‌ها (فلسطینیان) را آزاد کن، ما را آزاد کن، همه را آزاد کن، ما می‌خواهیم نزد خانواده‌هایمان بازگردیم، همین الان... الان... الان.»

بعد از انتشار این سخنان از اسرای صهیونیستی، شوک بزرگ در اردوگاه صهیونیست‌ها به وجود آمد که حاصل آن اعتراضات پی در پی شهرک‌نشینان در تلاویو بود. معترضان و خانواده‌های اسرای صهیونیست، نتانیاهو، وزیر جنگ و وزیر امنیت ملی اسرائیل را خطاب قرار داده و به بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به وضعیت اسرا اعتراض کردند.
 

فریاد معترضان مقابل اقامتگاه نتانیاهو: استعفا بده،با اسرا جایگزین شو!

فاز دوم: قرار دادن شهرک‌نشینان مقابل حاکمیت رژیم صهیونیستی؛ فشار خانواده‌های اسرای فقط به اعتراضات ساده منتهی نمی‌شد، برخی اعتراضات با ادبیات تند و تهدیدهای شهرک‌نشینان به همراه بود که برای کابینه نتانیاهو موضوع چالشی در اوضاع داخلی اسرائیل تبدیل شده بود. در جریان اعتراضات شهرک نشینان یکی از خانواده اسرا خطاب به نتانیاهو می‌گوید: «در این راهپیمایی اعتراضی مادر یکی از اسرای صهیونیست دربند مقاومت فلسطین گفت: «بی بی (نتانیاهو) گانتز، گالانت، همه چیز را نابود کرده‌اید! بچه‌های و خانواده‌های ما باید همین امشب به خانه بازگردند. شما مسئول بازگشت بچه‌های ما به خانه هستید، اسرائیل را به آتش می کشیم تا فرزندانمان به خانه بازگردند. همه اسرا باید صحیح و سالم به خانه بازگردند. همین الان، همین الان، همین الان»
 

فاز سوم: ایجاد اختلاف در بین دولت و شهرک‌نشینان اسرائیلی؛

دولت نتانیاهو برای آرام کردن خانواده‌های اسرا، چند تن از نمایندگان این خانواده‌ها را به کنست می‌آورد ولی این طرح شکست می‌خورد. چرا که خانواده‌های اسرا از طرح بن‌گویر قانع نشدند و هر کدام با خشونت کلامی پاسخ این وزیر را دادند.
 

فاز چهارم: عملیات تحریک احساسات صهیونیست‌ها؛ 

حماس با انتشار ویدیوهایی از کشته شدن برخی از اسرا و سخنان این اسرا، انگشت را دقیقا در جایی گذاشته است که رژیم صهیونیستی از آن هراس داشت. اختلاف شهرک‌نشینان با دولت نتانیاهو نطقه عطفی بود که رژیم تلاویو تسلیم جنگ روانی شده و به طرح آتش بس تن دهد.
 


ابوعبیده اخیرا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی این زن سرباز اسیر اسرائیلی را در بمباران غزه به قتل رسانده است


اخیرا در کشاکش مذاکرات آتش‌بس، جهاد اسلامی اعلام کرد که به دلیل تعلل رژیم صهیونیستی یکی از اسرا (حنا کتسیر) کشته شده است. اما امروز رسانه‌های رژیم بعد از دیدن نام او در میان اسامی اسرای آزاد شده، شوکه شدند. برخی تحلیلگران این عملیات روانی مقاومت را در موفقیت تحمیل شروط مقاومت بر تل آویو بی‌اثر نمی‌دانند. 
 


فاز پنجم: عملیات تنش بعد از آزادی اسرا؛ آتش‌بس چهار روزه علاوه بر این که باعث تسکین شرایط انسانی و تجدید قوای نیروهای مقاومت در غزه ‏می‌شود جنگ روانی علیه رژیم صهیونیستی را تشدید خواهد کرد. فشارهای خانواده‌های ‏اسرای آزادنشده را افزایش خواهد داد باعث عمیق‌تر شدن بحران و شکاف‌ در جامعه اسرائیلی خواهد شد.

حالا صهیونیست‌ها خطر را احساس کرده‌اند به طوری‌که یک خبرنگار اسرائیلی درباره آن می‌نویسد: «روزهای آینده برای خانواده‌های اسرا و همچنین برای کل کشور بسیار پرتنش و فشار روانی سنگین خواهد بود، به شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنم: این روزها کارشناسان بهداشت روان را به طور منظم در پنل‌ها قرار دهند. اهمیت آن کمتر از مفسران سیاسی و نظامی نیست.با خانواده اسرایی که بازگشته اند و حتی بیشتر از آن با کسانی که برنگشته اند با دقت و ظرافت لازم رفتار کنید. دنبال خبر اول نباشید»
 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
برچسب ها: حماس اسیر اسرائیل
ارسال نظرات