۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۴۶۹۱۱
استاد قرائتی:

با اخلاق نیک و پسندیده مبلغ دین باشیم

با اخلاق نیک و پسندیده مبلغ دین باشیم
استاد قرائتی اخلاق نیک را لازمه تأثیرگذاری کلام عنوان کرد و گفت: تعداد کسانی که با اخلاق ایمان می‌آورند بیشتر از افرادی است که با استدلال ایمان می‌آورند. سعی کنیم با اخلاق نیک و پسندیده مبلغ دین باشیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه، با تأکید بر لزوم انجام کار‌های خیر در طول زندگی افزود: عمل‌کننده به کار خیر، کمک‌کننده به کار خیر و راضی به کار خیر هر سه در ثواب کار خیر شریک هستند.

مفسر قرآن کریم به الزامات کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی باید شرایطی داشته باشد، از جمله اینکه خود را از دیگران بهتر و برتر ندانید، چون امکان دارد افراد تغییر کنند و دیگر این گونه نباشد. همان طور که امام صادق (ع) در این باره فرموده است: «هر کسی خودش را بهتر از دیگران بداند، او از متکبران است.»

این استاد اخلاق درباره شرط دوم در انجام کار فرهنگی افزود: نباید عمل افراد را از خود افراد جدا کنیم. نگوییم تو خوب نیستی، بگوییم کار خوبی انجام ندادی و این کار در شأن تو نیست. مثلاً ممکن است زنی بدحجاب باشد و این به معنی بی‌عفتی نیست.

مفسر قرآن کریم به شرط مهمی در امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: الزام دیگری در کار فرهنگی این است که از راه درود و سلام مردم را به خیر دعوت کنید و اگر محبوبیت ندارید، امر به معروف و نهی از منکر نکنید، چون باید نفوذ کلام داشته باشید تا کلام شما در دیگران اثرگذار باشد.

او اخلاق نیک را لازمه تأثیرگذاری کلام عنوان کرد و گفت: تعداد کسانی که با اخلاق ایمان می‌آورند بیشتر از افرادی است که با استدلال ایمان می‌آورند. سعی کنیم با اخلاق نیک و پسندیده مبلغ دین باشیم.

استاد قرائتی با اشاره به اینکه در همه کار‌های خیر باید رضایت خدا را در نظر داشته باشیم، افزود: باید هم تجربه قدما و هم ابتکار روز را با هم داشته باشیم. در عین حال باید به رضای خدا توجه کنیم که اگر همه یک سخنرانی را ببینند این ذخیره‌ای برای قیامت نیست، بلکه وقتی ذخیره آخرت ما محسوب می‌شود که در پی رضای خدا باشیم، نه جلب توجه مردم.

ارسال نظرات