۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۴۵۷۸۶
آیت الله اعرافی:

کانون های دانش، تدریس و اندیشه ورزی به کانون های تبلیغ و تبیین پیوند داده شوند

کانون های دانش، تدریس و اندیشه ورزی به کانون های تبلیغ و تبیین پیوند داده شوند
مدیر حوزه های علمیه در دومین جشنواره پاسخ برتر از ضرورت ارتباط متخصصین و علما با میدان نیاز جامعه سخن گفت که علاوه بر پاسخ به شبهات مردم غنا و هدفمندی علم را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر با اشاره به تلاش 80 ساله حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخگویی و رفع شبهات اظهار داشت: از تلاش های ایشان تشکر ویژه دارم و در این مراسم نیز از این مرجع تقلید قدردانی خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: عمده ترین هدف جشنواره پاسخ برتر تقدیر از کسانی است که به پاسخگویی تقید داشته و انزوای کار علمی را به حضور در میدان تبلیغ ترجیح ندادند؛ این جشنواره می گوید خط مشی حوزه باید به گونه ای باشد که کانون های دانش، تدریس و اندیشه ورزی به کانون های تبلیغ و تبیین پیوند داده شوند.

وی از ضرورت تکریم از حاضران در میدان بزرگ جهاد تبیین و رفع شبهات سخن گفت و ادامه داد: امام خمینی(ره) یکی از بزرگ ترین پاسخگویان به شبهه است و زیرا ایشان برای نوشتن «کشف الاسرار» شش ماه درس را تعطیل کرد تا به شبهه ای با کتاب خود پاسخ دهد؛ نزدیک 30 نفر از علمای معاصر را می توان نام برد که در قله پاسخگویی قرار دارند و اگر نبودند اوضاع کنونی دینداری بسیار متفاوت بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، تصریح کرد: در همه قلمروهای علوم اسلامی باید مرزهای علوم را گسترش دهیم و به قوت علمی اهتمام بورزیم اما رویکرد شناخت زمانه و پیاده کردن معارف همه تلاش های علمی را معنی دار و پرجلوه می کند. اگر ملاصدرا نظریه های بزرگی ارائه کرد بدون شک در میدان حضوری متفاوت داشته است.

وی با بیان اینکه تمام دانش های حوزوی و اسلامی با وجود رویکرد مواجهه با زمانه، با پرسش های جدیدی مواجه می شود، تصریح کرد: نگاه میدانی و حضور در قلمرو پاسخگویی بازتاب مهمی در حوزه تحقیق و پژوهش دارد؛ گسترش علوم اسلامی از دوره غیبت در شعاع مواجهه با واقعیت های خارجی بوده است؛ شناخت موضوع در میان جامعه کمک می کند که علوم اسلامی غنای بیشتری داشته باشد از این رو انتظار می رود که مؤسسات علمی و همه نظامات علمی رویکردی ناظر به میدان نیاز جامعه پیدا کنند که خدمتی به امروز و آیندگان است.

آیت الله اعرافی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص امر تبلیغ اظهار داشت: همه نظامات آموزشی حوزه نیاز به رویکرد تبلیغی و پاسخ به شبهه دارند.

عضو شورای نگهبان به گستره فضای مجازی و خلق یک محیط اجتماعی توسط آن اشاره کرده و عنوان داشت: این محیط مجازی گاهی بیشتر از محیط واقعی بر زندگی انسان ها تأثیر گذار است و با سرعت در حال گره خوردن با هوش مصنوعی است؛ ترکیب رسانه، اینترنت و هوش مصنوعی محیطی تازه و رو به پیشرفت خلق کرده است که شبهات گسترده و نیازهای نویی را نیز ایجاد می کند و حوزه علمیه برای داشتن حرکت تهاجمی خود باید این فضا را بشناسد و از محاسن آن استفاده و معایب را بشناسد.

وی با اشاره به تعلق فناوری های ارتباطی جدید به تفکرات غربی و بیگانگان از منطق  دین و خداوند، اضافه کرد: شاخص مهم بنیادین و تمدنی وجود دارد زیرا چیزی که در دنیا ساری و جاری است، آشفتگی در فرهنگ و سبک زندگی پیش آورده است که باید شناخته شود زیرا این شاخص بنیادین در همه عرصه ها تأثیر گذار است. نیاز داریم علم کلام در حوزه علمیه ده تا 100 بردابر رشد کند زیرا علم کلام فعلی، پاسخگوی نیاز دنیای امروز نیست.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با تقدیر از شخصیت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و دعوت از وی برای ایراد سخن به ضرورت گسترش روش عمیق اجتهادی و عقلی در علم کلام پرداخت.

ارسال نظرات