۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۷۴۷۰۷۵

مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید!

مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید!
مروری بر سیره شهید مدرس؛ نماینده‌ی مجلس تراز اسلامی از منظر امام خمینی(ره)

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، امام خمینی(ره) به شخصیت شهید بزرگوار آیت‌الله سیدحسن مدرس علاقه وافر داشتند و مکرر در فرمایش‌های خود از این روحانی ربانی یاد می‌فرمودند. به عنوان نمونه معظم‌له در اولین کتاب خود؛کشف اسرار خاطرنشان می‌نمایند: «ما می‌گوییم مدرس‌ها باید بر رأس هیئت تقنینیه و قوای مجریه و قضایی واقع شود تا کشور از این حال فلاکت بیرون بیاید»(تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی به نقل از کشف‌اسرار/ ص۲۳۴).

همچنین در معرفی ملاک‌های نماینده اصلح برای مجلس شورای اسلامی صریحا می‌فرمایند: «مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید»(صحیفه امام، ج‌۱۸، ص۲۷۶(۱۲/ ۱۰/ ۱۳۶۲))، امام راحل، شناسایی و شناساندن ابعاد روحى و بینش سیاسى و اعتقادى شهید مدرس را از امور لازم در عصر انقلاب اسلامی می‌دانند.

ایشان در ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ که امام خمینی(ره) در پیامی دستور تعمیر و بازسازی آرامگاه شهید مدرس‌ را صادر کردند، چنین مرقوم فرمودند: «در عصر شكوفایى انقلاب اسلامى، بزرگداشت مجاهدى عظیم الشأن و متعهدى برومند و عالم بزرگوارى كه در دوران سیاه اختناق رضا خانى مى‌زیست لازم مى‌باشد... بر ماست كه ابعاد روحى و بینش سیاسى و اعتقادى او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم»(صحیفه امام، ج‌۱۹، ص۷۳).

رهبر معظم انقلاب با تاکید براینکه «امام رضوان‌الله‌علیه بارها اسم «مدرس» را می‌آوردند، ابراز داشتند: مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ از مدرس عالم‌تر هم داشتیم، مدرس خصوصیت عمده‌اش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب‌گری در او اثر نمی‌کرد، همان وقتی که علی‌الظاهر فضا را بر ضد او آن‌چنان متشنج کرده بودند که علیه‌ش شعار می‌دادند، او ایستاد و حرف خودش را زد، این خصوصیت یک نماینده‌ی خوب در مجلس است، بعضی‌ها زود مرعوب می‌شوند! من بارها عرض کرده‌ام که قدرت‌های استکباری عمده‌ی کارشان از ترساندن می‌گذرد، قدرت واقعی‌شان آن قدر نیست که بر زبان می‌آورند»(۲۶/ ۱۱/ ۱۳۷۸).

نگاهی اجمالی به سیره عملی آن فقیه سیاستمدار، «ابعاد روحى و بینش سیاسى و اعتقادى» ایشان را روشن‌تر می‌سازد. یک روز وقتی که مدرس از مجلس به خانه بازگشت، عده‌ای از مردم به منزل مدرس ریخته با سر و صدای زیاد گفتند: آقا! این چه لایحه‌ای بود که امروز تصویب شد؟ خلاف مصلحت است، مدرس پاسخ داد: اگر بیست رأس اسب و الاغ و یک آدم را در مجلسی جمع کنند و از آن‌ها بپرسند که ناهار چه می‌خورید، جواب چه می‌دهند؟ همه گفتند: جو، مدرس گفت: آن یک نفر هم ناچار است سکوت کند، این وکلایی که شما انتخاب کرده‌اید، شعورشان همین است، بروید آدم انتخاب کنید.

ارسال نظرات